Stark motor på Bella? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stark motor på Bella?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stark motor på Bella?

Funderar på att sätta en 115hk på en Bella 490R, vad tror ni om denna kombination?
    Båten väger 375kg och är godkänd för 75hk.
    Motorn väger endast ca 160kg, flera kör med optimax 75hk som väger de samma, lämpligt att förstärka akterspegeln? Hur många knop 43-45?

Överplanar detta skrov?

Ujujuj! ;-) Den kombon kommer gå undan. Polarn hade en sådan båt med 50Hk yamaha fyrtaktare på sig.

Med den stigningen på proppen du kommer behöva för att få allt inställt rätt kommer du väl ha en tomgångshastighet på över fem knop!

Kan inte säga något om akterspegelns hållfasthet.

Min Bella 512 slickar 40knop sträcket med en 90 hästare på sig i plattvatten (själv har jag 75Hk och ligger strax över 30 strecket med den). Så jag gissar att du enkelt hamnar över 40 med den kombon.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Kolla in denna kombo :

Kan han så kan du .....
      Spiggpimplare

Kommentera

Ja, det lär ju funka. 50 Hk var nog i minsta laget för den. 75Hk tror jag den hade behövt. Och därifrån är ju inte steget alltför långt till 115.
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg

Haha den lär gå undan.

Men tänker på om skrovet överplanar så mycket att det är onödigt att köpa en så stor o dyr motor?

Kommentera

Det vet inte jag. Kompisens båt var ju på 50Hk bara. Det var alldeles för lite för att visa upp om det fanns några sådana tendenser. Vi var alltid minst två i den när jag var med. Tror inte hans kom upp i trettio knop med den motorn.

Annars tyckte jag det var en trevlig båt. En av anledningarna till att jag själv köpte en Bella fö. Men varken den eller min är ju tänkt att flyga fram i 40-50 knop..

Själv är det sällan jag vågar gå på fullt med min. Händer någon gång i insjö. Men i havet tror jag aldrig jag kört fullt med den annat än några korta passager då man kommit i riktigt lä bakom en ö. Man studsar ju fullständigt åt skogen på fritt vatten så fort det är minsta lilla krusning på ytan..

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 830 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka