Montera spöhållare i Buster XL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera spöhållare i Buster XL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montera spöhållare i Buster XL

Har en Buster XL '98 och skulle vilja ha ett smart sätt att förvara tre spön under färd (ej trolling). Har kollat lite på de som består av en bit rör som man fäster på grabbräcket, men det lutar åt en hållare i plast för just tre spön vertikalt.

Problemet är då att jag tycker den skulle sitta bäst på fribordet på antingen babord eller styrbord sida, framför pulpeterna. Det kanske inte är ett problem på något sätt, men kan jag genomföra detta utan risk för galvaniska strömmar? Hur bör jag gå tillväga?

Tacksam för all hjälp jag kan få, det här är verkligen inte min hemmaplan.
    Senast ändrad av Ericslund; 2016-07-12, 20:15.

Det är bara att borra och skruva med syrafast skruv och lägg lite sikaflex 291 mellan så både tätar och limmar det, det kan inte bli galvaniska strömmar om Du inte kopplar el till spöhållarna men det är väl knappast aktuellt?

Vill Du inte borra och båten har sidoräcken så köp såna rörklammer med gummering https://www.esska.se/esska_se/bilder...14524947_z.jpg som säljs på slang/vvs butiker i lagom dimension och montera hållarna med dessa runt sidoräcket, har haft så på mina Bustrar i massa år och funkar perfekt.

Kommentera

Nej, någon el är förstås inte aktuell.

Man kan använda sig av en klammer på det viset alltså. Har tänkt i de banorna, men varit osäker på om det skulle bli stabilt nog. Men så får det bli, tack för tipset!
      Senast ändrad av Ericslund; 2016-07-13, 07:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ericslund Visa inlägg
        Har en Buster XL '98 och skulle vilja ha ett smart sätt att förvara tre spön under färd (ej trolling). Har kollat lite på de som består av en bit rör som man fäster på grabbräcket, men det lutar åt en hållare i plast för just tre spön vertikalt.

Problemet är då att jag tycker den skulle sitta bäst på fribordet på antingen babord eller styrbord sida, framför pulpeterna. Det kanske inte är ett problem på något sätt, men kan jag genomföra detta utan risk för galvaniska strömmar? Hur bör jag gå tillväga?

Tacksam för all hjälp jag kan få, det här är verkligen inte min hemmaplan.
        Hej Anders;

Jag har Scotty Striker spöhållare monterade på grabbräckena i min Buster Magnum. Du ser några modeller att välja bland här. https://www.google.se/search?q=scott...HXAgBLMQsAQIMg ..

Old Firehand

Kommentera

Tack Rospigg för förslaget. Jag monterade spöhållaren på grabbräcket med rörklammer för 25 mm diameter och rostfri syrafast bult samt mutter, M6.

Click image for larger version

Name:	IMG_20160719_164202.jpg
Views:	1
Size:	1 016,9 KB
ID:	1782093.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ericslund Visa inlägg
            Tack Rospigg för förslaget. Jag monterade spöhållaren på grabbräcket med rörklammer för 25 mm diameter och rostfri syrafast bult samt mutter, M6.

[ATTACH=CONFIG]88554[/ATTACH].
            Varsågod ;-)

Ser ut som i min fast en äldre Buster då -86.a

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 830 visningar