Skruvar att sätta fast durken i en gammal Busterbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skruvar att sätta fast durken i en gammal Busterbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skruvar att sätta fast durken i en gammal Busterbåt

Hej

Jag har en Buster (modell Buster) som saknar sin durk. Så jag tänkte sätta dit typ slitageplywood som durk. Jag ser att det är skruvhål i balkarna som går vid golvet. Vet någon vilken typ av skruv man kan ha för att sätta fast durken i dessa hål?

Sen kanske någon kan svara på hur tunn slitageplywood man vågar använda innan golvet sviktar för mycket? Jag vill försöka hålla nere vikten så mycket som möjligt för att kunna sätta in annat bra skit man vill ha i båten utan vikten bara springer iväg. Aluminiumdurk hade varit något, men det verkar vara dyrt att sätta in.

Mvh
    /Jonas

Självgängande skruv i syrafast rostfritt (A4) i lagom dimension till de befintliga hålen och längd efter tjocklek på plyfan, snåla inte på tjockleken på den för det är så tråkigt när durken sviktar ;-(

Kan inte mäta nu men gissar att det är 12mm i org plyfan och mindre än det är inte att tänka på även om slitageplyfa är stadigt men inte så stadigt, var inte orolig för lite vikt i fören på en Buster för alla Bustrar mår bra av och går bättre med lite extra vikt i fören även om många inte insett det men så är det.
    På min Sun Buster har jag normalt ca 50kg extra i form av ballast, front elmotor och batteri till motorn och det gör bara gott för gångegenskaperna.

Samma sak med de övriga Bustermodellrna och jag har testat ganska många av dem under åren ;-)

Kommentera

Tack för svaret, tror jag fick allt jag ville veta och lite till .

Skönt att höra att skruvarna inte verkar vara några särskilda Busterskruvar. 12 mm slitplywood blir det nog att kolla upp. Var lite inne på 9 mm men som du också var inne på blir det nog lite för mycket svikt i det. Ska det vara några typ distanser mellan plywooden och balken i båten så plywooden inte ligger direkt på metallen?

Skönt att höra att du tycker det positivt att vikta lite mer i fronten på en buster. Då behöver jag inte vara orolig att bygga kastdäck, ha batteri i fram och allt annat krimskram som tänkte ha under kastdäcket.

På vilket sätt menar du gångegenskaperna blir bättre? Planar ut snabbare, mindre nervös gång?

Kommentera

Jag delar Rospiggs uppfattning om att Buster mår bra av mer tyngd i fören.
        I min gamla Buster Rs installerade jag en IPilot och 2 x 110 Ah batterier och den gick finare efter det.
        Samt att den blev lättare att lägga i och ta upp på trailer när den inte var så baktung längre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonroo Visa inlägg
          Tack för svaret, tror jag fick allt jag ville veta och lite till .

Skönt att höra att skruvarna inte verkar vara några särskilda Busterskruvar. 12 mm slitplywood blir det nog att kolla upp. Var lite inne på 9 mm men som du också var inne på blir det nog lite för mycket svikt i det. Ska det vara några typ distanser mellan plywooden och balken i båten så plywooden inte ligger direkt på metallen?

Skönt att höra att du tycker det positivt att vikta lite mer i fronten på en buster. Då behöver jag inte vara orolig att bygga kastdäck, ha batteri i fram och allt annat krimskram som tänkte ha under kastdäcket.

På vilket sätt menar du gångegenskaperna blir bättre? Planar ut snabbare, mindre nervös gång?
          Det ska inte behövas någon distans mellan durk och spant men om jag skulle lägga ny så skulle jag sätta en sådan gummilist (tätlist) mellan för att minska vibrationsljud som lätt kan uppstå för att göra det lite tystare men annars behövs inget.

Mera vikt i fören gör att gången blir stabilare främst i sjögång och vågor och så planar den ut snabbare samt att har Du en motor med trim/tilt så kan Du justera gångläget med det vilket är bättre då Du kan minska våtytan och det minskar bränsleförbrukningen och det är ju bra med dagens soppa priser.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 813 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka