styrpulpet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

styrpulpet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• styrpulpet?

en quintrex 435 är på ingång

tittar på styrpulpet ,med en mittpulpet kanske i fören eller då mitttoften börjar?
    tänker dåjag själv fiskar så blir båten mer central i vikt eller är det oviktigt?
    kan ju ha styrpulpeten till vänster och batterier till höger, men synpunkter snälla?

abe

Min Linder 400 Sportsman är köpt begagnad med en mittpulpet. Jag måste säga att jag var minst sagt skeptisk till det konceptet, men eftersom båten i övrigt passade både mina behov och min plånbok så blev det affär.
    I dag skulle jag inte vilja ha någon annan pulpetlösning. Jag fiskar så gott som alltid ensam och har inrett båten efter detta. På durken på babordssidan om pulpeten har jag en korg med ankare och ankarlina och plats för en rejäl fiskeväska. Där hänger också en beteshink med markörer, kroklossare och en präst i samt plats för de beten jag för tillfället använder. På den sidan sitter också en spöhållare för tre spön på mittoften.
    Styrbords sida är ren och ger mig enkelt tillträde till kastdäcket som börjar med mittoften och slutar med förtoften. Kastdäcket är lätt att lyfta ur om man till äventyrs råkar bli fler i båten.
    Så, som sagt, jag anser att mittpulpet är den vettigaste lösningen i en mindre båt. För utrymmet, men naturligtvis även för balansen. Sedan kan man ha funderingar på om inte rorkultsstyrning är det bästa från utrymmessynpunkt...
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

På mindre båtar är det skönt med mittpulpet för de lutar inte på samma sätt vid körning. Rorkult eller möjligen en pulpet som fälls upp med ratt och allt är bäst tycker jag. Såg ett sådant hemmabygge förra året. Såg väldigt smutt ut.

Kommentera

är det någon som har en mittpulpet på en ca 435m båt?
        funderar på var man ska ha den, så långt fram som möjligt eller ska man sitta på baktoften o köra?

Kommentera

Bäst komfort får du om du sitter på bakre toften i en så pass liten båt. Där är den stadigast och slår minst i vattnet.
          Mindre båtar kan många gånger vara känsliga för fel viktfördelning. Risken med pulpeten för långt fram är alltså att båten lätt kan bli framtung och det brukar inte vara någon fördel för sjöegenskaperna.
          Nu är förvisso Quintrex väldigt stabila båtar men jag tror ändå du tjänar på att sitta i den bakre hälften av båten.
          Har du även en tanke på främre kastdäck, batteri i fören och en frontmonterad motor och den extra vikten allt detta medför är valet självklart: Sitt så långt bak som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Bäst komfort får du om du sitter på bakre toften i en så pass liten båt. Där är den stadigast och slår minst i vattnet.
            Mindre båtar kan många gånger vara känsliga för fel viktfördelning. Risken med pulpeten för långt fram är alltså att båten lätt kan bli framtung och det brukar inte vara någon fördel för sjöegenskaperna.
            Nu är förvisso Quintrex väldigt stabila båtar men jag tror ändå du tjänar på att sitta i den bakre hälften av båten.
            Har du även en tanke på främre kastdäck, batteri i fören och en frontmonterad motor och den extra vikten allt detta medför är valet självklart: Sitt så långt bak som möjligt.
            ok, gäller även det om jag har en 55kg tung motor där bak och bensintank mm.

jo den är beställd med beklätt kastdäck fram o bak
            Senast ändrad av abe; 2016-06-13, 22:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

Japp. Bärigheten i aktern på en Q är smått enorm.
              Normalt sett kan en båt lastas ganska ordentligt i aktern eftersom det är där den är bredast.
              Längre föröver, där skrovet smalnar av, blir det genast mer känsligt.
              Det är många som stött på problem när båtar utrustats med frontmonterade motorer och kastdäck. Sjöegenskaperna och balansen i båten har i vissa fall drastiskt förändrats.
              Men med Quintrexen är det lugnt.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

55kg? Har du köpt en 10hk eller gammal tvåtaktare?

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                  55kg? Har du köpt en 10hk eller gammal tvåtaktare?
                  nej, jag har inte köpt nått ännu, ska testa båten först.

en 25hp väger visst 70kg och en 50hp 109kg

men jag kommer att montera en billig beg motor först med rorkult för att ev senare köpa en ny!

Kommentera

Bra plan!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar