Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Gremlinroetved Visa inlägg
    Nu har jag blivit med julakajak! Passade på nu när de har 500 kr rabatt.
    Tänkte blotta min okunnighet - de fyra gängade hålen mellan benen misstänker
    jag är för ekolod men är avstånden någon form av standardmått? Har ett lowrance
    Elite 7 ti till båten och tänkte köra det på kajaken också.
    Grattis till köpet!
    Fästet passar inte direkt till något ekolod som jag känner till. De flesta inklusive jag själv har tillverkat något eget. Kika igenom tråden där finns lite bilder o tips. En stadig böjt plåtbit aluminium eller RF funkar. Ellermså kan man anpassa ett RAM fäste.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
      Vad säger ni. Är det möjligt att spänna fast dom där hjulen på kajaken och cykla med den (fastspänd i pakethållaren på nå vis) en mil eller är den för otymplig för det?
      Vilka hjul syftar du på?

      Kommentera


      • Tack! Tänkte skruva dit en lliten aluminiumplåt med nya hål
        för ekolodet. Såg på yt att någon hade satt dit givaren på utsidan
        mha två sugpropppar. Eller har någon en bättre idé?

        Kommentera


        • Hittade en instruktiv sida om paddlingsteknik. http://www.kayakpaddling.net/se/2-1

          Kommentera


          • Nån som tittat på en sån här??

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
              Verkar mer som något man kan använda när man ska blanda flytspackel!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                Med tanke på hur länge ett 12V fritidsbatteri räcker när man kör elsnurra så torde räckvidden vara begränsad till ett par minuter...

                Kommentera


                • Tjo! Är tillbaka från en resa nu och såg att denna tråden fortfarande var igång! Helt underbart. Jag har dock lite frågor innan jag köper kajaken.. Tror ni att man kan fiska på kusten med en Jula kajak eller är det bara sjöar?

                  Eftersom jag inte är allt för gammal och inte har en bil, så har jag lite svårt att ta mig runt i Skåne till åar och sjöar. Jag bor utanför Malmö vid kusten och jag funderar inte på att paddla allt för långt ut. Om det är frisk vind (dv.s 3-7 m/s) så kan det ju bli ganska svårt att paddla ute vid kusten eftersom där är vågor. Kommer ihåg att jag paddlade kanot på mitt konfirmationsläger och att jag driftade iväg ut på sjön där vi var eftersom det blåste.

                  Vad har man på sig när man paddlar kajak? Jag såg någon video där en kille padlade runt i vadarbyxor, om han ramlar i är han ju ganska körd? (ni behöver inte säga flyväst för det är ett måste).

                  Det är en ganska stor invenstering för mig och jag har jobbat hårt för att få tag i pengarna. Tror det skulle kunna bli riktigt feta fiskevideos från kajaken och jag har en GoPro Hero 4 sen innan så det kan blir riktigt gött!

                  Tack på förhand!
                  Fiske hela vägen byter aldrig livstilen

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Tornado Visa inlägg
                    Tjo! Är tillbaka från en resa nu och såg att denna tråden fortfarande var igång! Helt underbart. Jag har dock lite frågor innan jag köper kajaken.. Tror ni att man kan fiska på kusten med en Jula kajak eller är det bara sjöar?

                    Eftersom jag inte är allt för gammal och inte har en bil, så har jag lite svårt att ta mig runt i Skåne till åar och sjöar. Jag bor utanför Malmö vid kusten och jag funderar inte på att paddla allt för långt ut. Om det är frisk vind (dv.s 3-7 m/s) så kan det ju bli ganska svårt att paddla ute vid kusten eftersom där är vågor. Kommer ihåg att jag paddlade kanot på mitt konfirmationsläger och att jag driftade iväg ut på sjön där vi var eftersom det blåste.

                    Vad har man på sig när man paddlar kajak? Jag såg någon video där en kille padlade runt i vadarbyxor, om han ramlar i är han ju ganska körd? (ni behöver inte säga flyväst för det är ett måste).

                    Det är en ganska stor invenstering för mig och jag har jobbat hårt för att få tag i pengarna. Tror det skulle kunna bli riktigt feta fiskevideos från kajaken och jag har en GoPro Hero 4 sen innan så det kan blir riktigt gött!

                    Tack på förhand!
                    Jag vill inte verka dryg men allt du frågar om plus en massa annat matnyttigt står i tråden. Rekommenderar att du läser igenom tråden i lugn o ro i dess helhet.
                    Personligen rekommenderar jag inte Julakajaken för att användas i havet men det beror ju helt på vädret. Sjörapporten ska du kolla såklart. är det lugn på sjön funkar det såklart.
                    När det gäller klädsel, och annan utrustning så skiljer sig inte Julakajaken från andra.
                    Lycka till med köpet.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Tornado Visa inlägg
                      Tjo! Är tillbaka från en resa nu och såg att denna tråden fortfarande var igång! Helt underbart. Jag har dock lite frågor innan jag köper kajaken.. Tror ni att man kan fiska på kusten med en Jula kajak eller är det bara sjöar?

                      Eftersom jag inte är allt för gammal och inte har en bil, så har jag lite svårt att ta mig runt i Skåne till åar och sjöar. Jag bor utanför Malmö vid kusten och jag funderar inte på att paddla allt för långt ut. Om det är frisk vind (dv.s 3-7 m/s) så kan det ju bli ganska svårt att paddla ute vid kusten eftersom där är vågor. Kommer ihåg att jag paddlade kanot på mitt konfirmationsläger och att jag driftade iväg ut på sjön där vi var eftersom det blåste.

                      Vad har man på sig när man paddlar kajak? Jag såg någon video där en kille padlade runt i vadarbyxor, om han ramlar i är han ju ganska körd? (ni behöver inte säga flyväst för det är ett måste).

                      Det är en ganska stor invenstering för mig och jag har jobbat hårt för att få tag i pengarna. Tror det skulle kunna bli riktigt feta fiskevideos från kajaken och jag har en GoPro Hero 4 sen innan så det kan blir riktigt gött!

                      Tack på förhand!

                      Se till att du ger dig ut i lugnt väder med pålandsvind så är det nog ingen fara, paddla inte för långt ut bara.
                      Kajaken är dessutom ganska tungpaddlad i vind så det är ändå inte så roligt. Men lugna dagar funkar det fint.
                      Sommardagar så paddlar jag i shorts och linne med fötterna i vattnet - riktigt gött. Men se till att ha keps och solglasögon.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 555 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X