Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
    Jag har ABUs "Please release me" dekal och den sitter som berget. Var väldigt noggrann när jag tryckte dit den också.

[ATTACH=CONFIG]94472[/ATTACH]

Snyggt!!!
    låter ju lovande då att man kan få fast nån mätdekal!
    då får jag lov att hålla utkik efter nån framöver att smäcka på kajaken sen!!!

mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Förresten???
      nån som löst nåt bra funktionellt/enkelt för paddeln?

Menar den inbyggda paddelhållaren funkar ju visserligen, men, den är ju inte så värst "action-anpassad"... tänker mig nåt smidigt/enkelt i form av bara nån enkel klyka att kasta ner paddeln i mellan kast eller vid hugg när man paddlar drag osv osv...

mvh/peter

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
        Förresten???
        nån som löst nåt bra funktionellt/enkelt för paddeln?

Menar den inbyggda paddelhållaren funkar ju visserligen, men, den är ju inte så värst "action-anpassad"... tänker mig nåt smidigt/enkelt i form av bara nån enkel klyka att kasta ner paddeln i mellan kast eller vid hugg när man paddlar drag osv osv...

mvh/peter
        Kardborre funkar. Jag har satt fast en dyna med kardborre på sidan av kajaken o lindat fluff på mitten av paddeln runt en bit skumgummi. Bara att trycka dit den o slita loss den sen igen.

Kommentera

• Imorgon tänkte jag inhandla allt som behövs för en lyckad tur på sjön. Dvs en jula kajak, julas sittdyna m.m. Vilken paddel rekommenderar ni? den för 399:- 240cm lång eller den som är 220cm för 179:-? Är nybörjare med detta så behöver inte det bästa. Kommer ni på något mer som jag inte ska glömma att köpa?
          Kommer även köpa ett takräcke från Thule imorgon, har aldrig lastat på tak förut. Vad ska jag tänka på? Vilka spännband (gärna från Jula) ska jag titta efter?
          Måste man ta av sittdynan från kajaken varje gång man lastar av/på? Kan tilläga att jag har en Golf 4, så om ni har tid över kan ni gärna titta upp bilder Google så ser ni att antennen sitter i mitten där bak på taket, men det ska ändå inte vara några problem eller? Sen undrar jag även om det är någon som använder magnetisk givarhållare till sin Jula kajak? hur fungerar det isåfall? Lite många frågor, men är tacksam för all hjälp!

Kommentera

• Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
            Imorgon tänkte jag inhandla allt som behövs för en lyckad tur på sjön. Dvs en jula kajak, julas sittdyna m.m. Vilken paddel rekommenderar ni? den för 399:- 240cm lång eller den som är 220cm för 179:-? Är nybörjare med detta så behöver inte det bästa. Kommer ni på något mer som jag inte ska glömma att köpa?
            Kommer även köpa ett takräcke från Thule imorgon, har aldrig lastat på tak förut. Vad ska jag tänka på? Vilka spännband (gärna från Jula) ska jag titta efter?
            Måste man ta av sittdynan från kajaken varje gång man lastar av/på? Kan tilläga att jag har en Golf 4, så om ni har tid över kan ni gärna titta upp bilder Google så ser ni att antennen sitter i mitten där bak på taket, men det ska ändå inte vara några problem eller? Sen undrar jag även om det är någon som använder magnetisk givarhållare till sin Jula kajak? hur fungerar det isåfall? Lite många frågor, men är tacksam för all hjälp!

Antennen kan du skruva av, alternativt skruva ut och vika ner.
            Köp ett gäng vanliga spännband bara, så blir det bra.

Lägg upp fonten först och sen tar du röven och lyfter på.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
              Kardborre funkar. Jag har satt fast en dyna med kardborre på sidan av kajaken o lindat fluff på mitten av paddeln runt en bit skumgummi. Bara att trycka dit den o slita loss den sen igen.
              Ah!!! TACK!!!
              smart!!!
              faktiskt mycket bättre ide än att ha nån klyka av nåt slag att lägga den i, så slipper man nåt uppstickande skit på sidan av kajaken som saker kan trassla i osv...
              Borde ju funka med sån självhäftande kardborre-strip tänker jag mig!!!
              ska testas imorn om tid gives att införskaffa innan turen ut!!!

mvh/peter

Kommentera

Imorgon tänkte jag inhandla allt som behövs för en lyckad tur på sjön. Dvs en jula kajak, julas sittdyna m.m. Vilken paddel rekommenderar ni? den för 399:- 240cm lång eller den som är 220cm för 179:-? Är nybörjare med detta så behöver inte det bästa. Kommer ni på något mer som jag inte ska glömma att köpa?
                DISCLAIMER: jag är sjukt grön på K@YYY@K-L1f3™ då jag bara ägt min jula-beast i typ nån vecka, så, ta det jag säger för vad det är, från en komplett nybörjare alltså:

Ett tips jag kan ge är att kajaken är betydligt mycket mer lätt att spänna ordentligt på takräcket när man väl slitit av emballaget den kommer i... så, hade jag fått göra om mitt inköp av den en gång till så hade jag packat upp den direkt där vid varuutlämningen liksom bara för smidigheten att ha tillgång till t ex hål och handtag att dra banden igenom.
                OBS!!! dock, om du väljer att göra så, kom ihåg att ta loss de 6pluggarna som är för länshålen, dom har inget "säkerhetssnöre" så om man kör med dom istoppade i kajaken kanske dom kan åka ur? (vet inte, har slutat ha dom i kajaken öht sen typ andra vändan jag var ut i vatten med den så har ingen aning längre om dom ändå sitter bra nog för att åka omkring på biltaket?).

paddel...
                Definitivt den längre paddeln.
                Nu har jag ingen erfarenhet av hur julas paddlar är då jag köpte en begagnad paddel. Den jag har är visst typ 235cm, jag känner att jag lätt kunnat haft ~30cm längre paddel än så om jag ska va ärlig (då är jag dock 191cm lång om det nu inverkar alls på det vetefan). Julakajaken känns rätt bred och en längre paddel är att föredra 4sure.

Jag hatade Jula-sitsen första gången jag använde den och tyckte den var helt värdelös.
                Då jag är så fattig så började jag med att skippa inköp av sitsen, körde först en kort tur utan sits, vilket jag tyckte funkade finfint, sen dan efter så köpte jag ändå till sitsen i hopp om förbättring vilket jag inte upplevde det som alls första gången med sits, hade egentligen tänkt hävda att den var fan pajj för den var så dåligt utformad å kräva tillbaka pengarna men... istället blev den kvar i min ägo och jag kombinerade det jag först körde med som sits+jula-sitsen och fick till en faktiskt bra sittställning i mina ögon.
                Så den funkar faktiskt helt klart OK (även om jag för mitt liv inte kan förstå varför den är gjord i nåt slags material med potential att suga åt sig vatten??? å andra sidan verkar det vara samma sits som många andra säljer under olika namn till betydligt mer pengar så det är kanske bara så ogenomtänkt som det är liksom) och är faktiskt rätt skön när man fått till det.
                Det som gjorde det hela med den sitsen ungefär 100% bättre var att ta nåt som får den att komma upp en hel del. Jag har gjort en orimligt skabbig skänkig lågbudgetlösning med en bit 5cm tjock sån "hård" frigolit (som alltså inte håller på å lossnar skit från hela tiden, undvik det då det kommer vara sämst i hållbarhet och även för miljön om inte annat) + en liggunderlagsbit.
                Tricket är att se till att den ligger still i riktning "framåt" (i ögonens riktning när man sitter i kajaken) det löste jag med att knyta två korta flaggline-stumpar runt den och fästa med karbinhake i samma öglor som man fäster de bakre sits-fästena.
                Som sagt, detta är en megaskabbig lösning för en som inte vill (eller har) pengar att lägga på nåt alls... men, funkar, och gav en rejäl förbättring i komfort vad gäller både sittposition och att undvika väta.

Övriga saker du borde köpa; (om du inte redan råkar ha) är nåt (flagglina eller nåt annat, finns även massa lyxiga varianter typ "spö-koppel" etc att köpa om $ finnes) att kunna säkra upp dina grejer med när du ger dig ut på vattnet:
                Se till att du kan säkra typ paddel (ffa, trist å bli utan den ute på vattnet), spö, håv etc etc etc så dom inte försvinner för alltid när du råkar dumpa nåt av de över bord...
                Flytväst är ju också vettigt, ffa här uppe i ishavet, men, flytväst av nåt slag är ju alltid att rekommendera om man inte har det så soft att man kan sitta å svettas ihjäl i badshortsen å bara längtar efter att simma i det ~30gradiga vattnet man paddlar runt i...

mvh/peter
                Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-06-06, 17:17.

Kommentera

• Ok, Tack för ett jätte bra svar. Jag har Jula 300m från där jag bor så blir att packa upp den här hemma. Kan man ha "stolen" sitta på alltid även när man kör med bilen? Får se om jag hittar något sittunderlag att sätta fast under stolen då

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                    Ah!!! TACK!!!
                    smart!!!
                    faktiskt mycket bättre ide än att ha nån klyka av nåt slag att lägga den i, så slipper man nåt uppstickande skit på sidan av kajaken som saker kan trassla i osv...
                    Borde ju funka med sån självhäftande kardborre-strip tänker jag mig!!!
                    ska testas imorn om tid gives att införskaffa innan turen ut!!!

mvh/peter
                    Jag har satt fast min kardborre kudde i främre D-ringen till stolen. Den hänger i en kort lina över relingen. Sen sydde jag en neopren "strumpa" som sitter fast med kardborre runt paddeln och som är kopplad till säkerhetslinan för paddeln.

Kommentera

Ok, Tack för ett jätte bra svar. Jag har Jula 300m från där jag bor så blir att packa upp den här hemma. Kan man ha "stolen" sitta på alltid även när man kör med bilen? Får se om jag hittar något sittunderlag att sätta fast under stolen då
                      Vet inte riktigt om det går ha den på alltid?
                      kanske? beror nog lite på hur du tänkt ha kajaken på taket?
                      själv har jag kajaken uppåner och tar av sitsen varje gång, är ändå ytterst smidigt att plocka av då den sitter med 4st enklas snabba spännen liksom.
                      Annars är det väl kanske praktiskt (beroende på väder) om sitsen kan hänga kvar där, lär ju torka bättre liksom... men, kommer troligen fladdra å slå (samt ändra dina "inställningar"/remmarnas längd) under färd så jag skulle gissa att du kommer vilja plocka av den oavsett.

mvh/peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar