Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hej på er.

Jag har studerat den tråd under en tid då jag funderat på att skaffa en kajak för fiske. Min plan var att skaffa en Jula kajak för att testa om det var något för mig... Som vanligt så spårar tankar ofta ur och således är jag nu ägare till en Jackson Big Tuna. Igår fick jag min idé av motorfäste förverkligat...

Jag lägger av vana många timmar på att klura ut den bästa (utifrån mina kriterier) lösningen så har jag även kikat på att byta ut hundkoppel som sitter monterat. Hundkoppel är en kanonlösning tillsammans med ett "anchor trolley" men jag tycker att 5m är för kort, speciellt om det blåser.
    Jag har beställt denna tvättlina på 15m: http://www.tradera.com/item/340959/2...nvPBoCqpvw_wcB

Den väger enligt hemsidan bara 0,6kg och kostar 89+49kr så jag tar chansen. Återkommer med info om hur den funkar!!

Kommentera

• Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg
      Sådår, nu är jag också ägare till en Jula-kajak. Har hunnit ut en 2-3 ggr men det är otroligt sent denna vår. Smågäddorna leker fortfarande och vi är i slutet av maj! Agerade till och med isbrytare i en undanskymd vik i norrläge.

[ATTACH=CONFIG]94435[/ATTACH]

Jag räknar inte med några stora modifikationer eftersom min filosofi inom fiske genomgående är det ska vara enkelt och lätt! En ankarlina ska nog till iaf. Funderar faktiskt på om flexikoppel på 5, 7 eller 10 m skulle funka?
      Härligt, keep it simple! Den är ju faktiskt rätt bra utrustad från start så man måste ju inte lägga till en massa grejer för att den skall fungera. Kan varmt rekommendera ryggstödet dock, skönt att kunna slappna av emellanåt. Ankare tycker jag också är skönt att ha.

Kommentera

• Ursprungligen postat av JLindström Visa inlägg
        Hej på er.

Jag har studerat den tråd under en tid då jag funderat på att skaffa en kajak för fiske. Min plan var att skaffa en Jula kajak för att testa om det var något för mig... Som vanligt så spårar tankar ofta ur och således är jag nu ägare till en Jackson Big Tuna. Igår fick jag min idé av motorfäste förverkligat...

Jag lägger av vana många timmar på att klura ut den bästa (utifrån mina kriterier) lösningen så har jag även kikat på att byta ut hundkoppel som sitter monterat. Hundkoppel är en kanonlösning tillsammans med ett "anchor trolley" men jag tycker att 5m är för kort, speciellt om det blåser.
        Jag har beställt denna tvättlina på 15m: http://www.tradera.com/item/340959/2...nvPBoCqpvw_wcB

Den väger enligt hemsidan bara 0,6kg och kostar 89+49kr så jag tar chansen. Återkommer med info om hur den funkar!!
        Det är precis det jag har på min som du ser på bilden ett par inlägg upp.

Kommentera

• Aha, nu ser jag det! Jag får min idag så hoppas testa den senare idag. Nu är det inkoppling av batteri till elmotorn som står på agendan!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
            Härligt, keep it simple! Den är ju faktiskt rätt bra utrustad från start så man måste ju inte lägga till en massa grejer för att den skall fungera. Kan varmt rekommendera ryggstödet dock, skönt att kunna slappna av emellanåt. Ankare tycker jag också är skönt att ha.
            Riktigt så spartanskt måste det inte vara så dynan köpte jag ;-)

Kommentera

• Jaha!
              jag får väl sälla mig till denna skaran också!!!

Insåg efter många om och men att jag även denna säsong skulle gå bet på nåt att flyta runt i. Insåg också att med den levnadsstandard jag har vore nog detta med en så liten och lätt kajak (och billig) som möjligt det enda rimliga.
              Många och långa tankar på båt hit och dit, men, slutade ändå med att jag insåg smidigheten med nåt som jag själv kan enkelt lasta på/av och även lätt transportera övervägde alla möjliga eventuella fördelar med en båt. Så, sagt och gjort så köpte jag mig en julakajak då i förrgår!

Hittills kan jag väl säga att det enda jag ångrar är att jag inte köpte den tidigare... har iofs inte heller sett att den funnits i lager på hemsidan här i krokarna nån gång förut heller (men har heller inte letat så värst).
              Har såklart läst igenom hela tråden (en gång för länge sen då den inte var fullt såhär lång och nu ännu en gång).

Måste säga att kajaken än så länge uppfyllde ganska exakt förväntningarna jag hade, både vad gäller fördelar och tillkortakommanden.

Som någor skrev tidigare så är den ju lite kämpig i motvind och höga vågor (första dagen jag var ute) då den med sina minst sagt knubbiga former (ptja, är "knubbig" PK när man talar om flytetyg? alla båtar är ju kvinnor enligt gammalt? ) har lust att bli lite höger/vänster/höger/vänster vid paddlandet när den får kämpa lite, men, samtidigt, så sjukt smidigt att den just är så kort och knubbig som den är!!!

För min del som fiskar så sjukt ofta och väääldigt ofta ensam så är det otroligt smidigt att jag helt till 100% och till väldigt liten ansträngning vad gäller transport och annat härj med grejer nu kan ta mig ut i en "båt" när helst jag vill. Givet dock att jag kanske kommer få lov att anpassa vattnen jag väljer efter väder och årstid då såklart då denna kajaken ju inte är nåt direkt örlogsfartyg när det kommer till säkerhet på sjön... men, det är inte ett problem i mina ögon, finns många vatten att välja mellan nu då man enkelt kan kasta ner den var som helst liksom!!!

Vad gäller modifikationer så kommer det bli ytterst få/inga, dels pga ekonomi men också pga jag gärna ser att det är så enkelt, lätt och smidigt som möjligt... men, har ju ändå några få grejer jag vill fixa till...
              Jag gick först faktiskt så pass spartanskt som inte ens @widetrack här ovan ville och skippade att skaffa sitsen. Sen så ångrade jag mig å köpte den ändå, men, det ångrar jag betydligt mer då jag tyckte den var helt komplett värdelös. Jag upplevde att jag satt både skönare och bättre utan den halvdant och lite ogenomtänkt utformade sitsen (som iofs bara kostade 299 ...men, då kajaken kostade 2999 välplacerade ekonomiska pungsparkar så... ptja, ekonomin är tight...).
              Men, får se, blir att fixa lite med sittställningen, kanske använda mig av julasitsen som grund för å bygga vidare på?
              Dels, kan ju vara skönt att kunna luta sig tillbaka såklart (inte känt behovet av det ännu dock, men, bara hunnit med 2st turer på dryga 5tim fiske vardera) nån gång.
              Och, just möjligheten att luta sig bakåt gjorde också att kajaken kändes rymligare, inget jättebehov av det dock egentligen, då jag till min förvåning tycker mig rymmas ganska bra, och, då är jag ändå 191cm och ~100kg (iaf med kläder på).

Det jag saknar mest just nu är faktiskt lådor som går in i förvaringsfacket framför mig men samtidigt rymmer mina längre drag vilket glasslådorna tyvärr inte gör... synd då glass annars ju är så gott!!!
              trodde mig ha hittat den optimala lådan igår på Jula, deras "skolåda" i plast, men, den vara precis på gnällen för bred... så gick inte ner i hålet...

är väl tre saker jag vill fixa med snarast:
              1. lådor att ha drag (och kanske annat i) som går in i kajakens förvaringshål framför en.
              2. spöhållare som jag gillar och som går enkelt att ta av/på vid transport (kayobas för den förborrade monteringen på kajaken hade dels för liten innerdiameter för ett av mina spöns ändbutt och dessutom kommer den bli i vägen vid transporten för min del)
              3. bättre sits eller modifierad jula-sits
              (4. lååååååångt i framtiden troligen, det absolut billigaste ekolodet som ändå visar djup, behöver inget mer, håller ögonen öppna efter ett gammalt ekolod som nån typ tänkt kasta bara för att dess "enda" funktion är just det att den visar hur djupt det är på ett ungefär.. )

näefan, nu har man ju slösat sjukt med tid denna morron, bäst ge sig ut i jakt på gäddor!!!

mvh/peter
              Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-05-27, 09:25.
              https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Förresten?
                Nån som har tips på nån självhäftande mät-dekal som också sitter kvar på denna kajakens plast?
                Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-05-27, 10:29.

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	InShot_20170528_092955.jpg
Views:	1
Size:	344,1 KB
ID:	1784180

En enkel modifikation som jag blev RIKTIGT nöjd med. Borrade ett antal hål längs överkanten på plastbyttan i förvaringsfacket och fick på så sätt en enkel beteshink. Hänger helt enkelt dit ett urval av mina drag för dagen. Lätt tillgänglig och säker förvaring.

Kommentera

• NICE!!!
                    funderade på nåt sånt själv, men, byttan är för grund för många av mina drag ändå så då gick det bort... letar fortfarande efter en bra låda med lagom längd men samtidigt nog smal att gå in i hålet...

Igår körde jag med en matlåda som var lite längre, fick in en 10" Believer i den... dock den ledade modellen, enda sättet att få in den var att utnyttja faktumet att den var ledad så den låg böjd i lådan så gick den in på håret).
                    Hade med mig ett litet urval ut då, vilket jag ändå trivs med;
                    10" ledad Believer
                    8" SwimWhizz
                    6" SwimWhizz
                    7" Suick Thriller (9" går inte in i nån låda jag skakat fram ännu... )
                    Väner Magnum i min egen "färgsättning", knappt en färgsättning så...

Slutade ändå med att jag enbart använde väner magnumen...
                    Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-05-28, 08:49.

Kommentera

• Förresten?
                      Fråga???
                      Länshålen som sitter på kajaken, vad är egentligen poängen med pluggarna??? Liksom i vilken situation behövs pluggarna???
                      Är det nånsin värt å ha dem instoppade liksom är väl min fråga?

mvh/peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar