Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag fick ut min på jungfrutur idag. Jäkligt blåsigt och inget ankare så fisket blev lite si och så. Hade en liten gädda på men den klev av.
    Enormt lättmanövrerad kajak men vidrig i motvind och motsjö... Rankare än jag väntat mig, sällar mig till skaran som säger att man inte står och fiskar i den här modellen. Största problemet med kajakens litenhet var att ha plats till allt utan att riskera att tappa saker i sjön. Minimerad utrustning. Ett spö liggande inklämt innanför remmen till sitsen vid paddling. Håven på fördäck. En väska med småsaker "på flaket". Lite smått och gott i ryggsäcken på sätet och i främre stuvfacket samt fem beten i stuvfacket mellan benen.
    Känns som att"flaket" är svårt att utnyttja eftersom det krävs en del akrobatik för att vända sig och komma åt grejjorna där.
    Ett par konstruktionsmissar noterades.
    - Dräneringshålen under sätet är inte på den lägsta punkten.
    - Spöhållarna fram sitter så att man slår i spöet med paddeln.

Klart positivt överaskad över hur bekväm kajaken var att paddla. Väntade mig att slå i paddeln i sidorna pga bredden, som jag gjort med någon tidigare balja jag paddlat, men det var helt ok. Med måttlig kraft i paddeldragen håller den kursen hyggligt och man tuffar på utan alltför stor ansträngning.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      Kärra eller inköp av takräcke på Biltema.
      Jag fick ett Biltematakräcke av farsan till min förrförra bil. Eländig konstruktion som monterades med 16(!) Insex-skruvar av absolut lägsta kvalitet.
      Räcket var jättesvårt att få ner i metallåtervinningsboxen men jag lyckades i rent ursinne!

Till min Julakajak köpte jag Julas aluminiumräcke för 799kr. För tidigt att utvärdera kvalitet men det känns stabilt. Det tog 3 minuter utan stress att montera det igår.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Vore intressant att veta om de på Jula överhuvud taget har en aning om vad de ställt till med med sin kajak... I höstas, när allt tydd på att den tagit slut, kollade jag med Jula centralt och inte ens där verkade man veta vad som skulle hända, men - den var inte markerad som utgående så marknadsavdelningen utgick från att den skulle komma igen... Nu i vår har vi ju fått uppgift om att den ska dyka upp till veckan.
        Men efter att ha varit försvunnen ur katalogen sedan i höstas har den åter dykt upp - med noteringen att den är slut i Örebro, Västerås och flera varuhus här runt omkring, medan andra handlat den i andra varuhus.
        Har jag förstått det rätt (Henrik-W) så verkar det ändå som att en ny sändning är på väg in. Bara att vänta och se. Får väl förbereda för transport så länge. Kärra eller inköp av takräcke på Biltema. Det senare är ju en lösning även för framtiden, men förmodligen kommer den att bli tämligen stationär vid sommarstugan - för mitt fiske och barnbarnsbarns vattenlekar.
        Men - för att återgå till inledningen - undrar om de vet på Jula vilken kult de skapat? Bara att läsa den här 42 sidor långa tråden ger ju syn för sägen...
        Skit fiske!
        Gösta
        När jag pratade med dom (tidigare i vintras) så var beskedet att dom skulle börja säljas v17, alltså veckan som kommer nu. Samtidigt är det ju flera butiker i landet som har fått för länge sedan (dock inte min i Skara). När man såg bilder på Sigfuss kajak så syntes det tydligt att den var från en ny sändning också, dom har ju förbättrat bakre luckan.
        Jag tror att ansvarig på inköpsavdelningen är själaglad över att så många uppskattar deras kajak men resten av organisationen tänker nog att det är en pryl bland tusentals andra prylar (bortsett från dom som är fiskeintresserade då förstås).

Kommentera

• Igår var jag ute och testade mina nya modifikationer på kajaken och på mig själv.

Torrdräkt: superskönt! Blev inte varm ens när jag hade ganska hård paddling motströms. Fuktiga fötter hade jag dock när jag tog av dräkten, kanske fel sockar, kanske att neoprendojorna var för varma.
          Liggande spöhållare: kanske bästa modden hittills för min del. Det var ganska högt vatten i ån så spöna fick sitta i de liggande nästan hela tiden. Kändes som om de var betydligt mindre i vägen.
          Ankarspelet: funkade ganska bra men jag hade för mycket lina. Använde kanske 3-4m på en 10m lina och det blev ett fruktansvärt trassel efter ett tag. Får tänka om här.
          Extra dyna: den låg still och var mjuk och go. Nu hade jag ju torrdräkt så att komma upp från vattnet spelade mindre roll.
          Bord/bricka/draglådehållare: den var trygg att ha när jag satt och bytte drag. Lite svår att dra till sig men det skall jag avhjälpa med en tamp. Fungerade bra som kamerahållare också.

Senast ändrad av Henrik-W; 2017-04-24, 10:19.

Kommentera

• Bord! Fan, jag trodde först att det var en katapult du monterat.

Hur har du löst det med spöhållarna?

Kommentera

• Jag gillar Henriks fiffiga lösning på betesbordet!
              Nu har jag själv satt ekododet ivägen för en sådan lösning men istället har jag planer på att montera en låda bakom sitsen som går att svänga fram. Det är ju ganska knepigt att vända sig om bqkpt och ta utrustning i bakre sittbrunnen annars. Får se om jag lyckas kombinera detta med några små utriggare. Tror all fritid kommer gå åt till alla kajakbyggen dom kommande månaderna!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                Bord! Fan, jag trodde först att det var en katapult du monterat.

Hur har du löst det med spöhållarna?
                Haha, ja med en kraftig stålfjäder skulle den nog funka som katapult också, då kan man ju ge sig ut i sjöstrid också!

I grova drag har jag bara skruvat dit två rör på relingen, kolla på detta inlägget längre bak i tråden så finns det lite bilder: https://www.fiskesnack.com/forum/sho...=1#post1090354

Kommentera

• Jag har inhandlat en lösning på problemet med ankaret, den skall monteras och testas bara så får vi se hur det funkar.

En varning bara, häng inte beteshinken som jag gjorde utan att kolla så att ni faktiskt knytit en säkerhetstamp. Det kostade runt 2000:- med beten bokstavligen talat i sjön....

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                    Jag har inhandlat en lösning på problemet med ankaret, den skall monteras och testas bara så får vi se hur det funkar.

En varning bara, häng inte beteshinken som jag gjorde utan att kolla så att ni faktiskt knytit en säkerhetstamp. Det kostade runt 2000:- med beten bokstavligen talat i sjön....
                    Ser fram emot lite bilder på ankarlösningen!

Jag lider med dig med beteshinken, fan va surt!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                      Ajdå! Attans så surt! Jag har som regel att i stort sett allting sitter säkrat i kanoten. Faktiskt även jag själv med en säkerhetslina. Allt går ju fint tills man gör en volta eller tappar något. Kan bli väldigt dyrt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 792 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka