Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
    Jag har varit ute 3 turer med min predator 13 nu och har redan en ganska klar uppfattning om vad jag tycker om kajakfiske om jag ser objektivt på det, men det första jag gjorde var att testa stå i den och det var ok och stolen gör det till en bra fiskeplattform för mig. Utan möjligheten att stå eller att kunna sitta högt hade jag nog inte tyckt att detta var något för mig. Det vill säga, hade jag börjat i en julakajak hade jag nog inte gått vidare till en fiskekajak alls.

    Men alla sitter vi i en fiskekajak med olika tankar och av olika anledningar så visst kan det vara rätt för dig, men fundera ut vad du önskar av din kajak och varför du vill ha en så kan du se på alternativen som matchar.
    Förstår hur du tänker.
    Men för många andra kan nog Jula eller någon annan budgetkajak vara insteget och ett billigt sätt att komma ut på vattnet med en kajak helt enkelt. Man måste ju ta saker för vad dom är bara. Är man sugen på offshore fiske och köper en linder 400 för att prova på det blir man nog också besviken och rädd när tvåmetersvågorna börjar skölja över relingen och man driver till havs i en vattenfylld båt. (Sjöräddningens tjejer och killar är supertrevliga föresten)
    Rätt sak på rätt plats liksom.
    Bllir man besviken om man köper en Julakajak förväntar man sig för mycket helt enkelt. Självklart ersätter den inte större, stabilare och dyrare kajaker.
    Men jag för min del hade aldrig fått blodad tand för kajakfisket om jag inte stött på Julas lilla trevliga kajak så jag kunde testa utan att göra stora hål i plånboken.
    Det är en upplevelse som måste upplevas att glida fram tyst i vasskanten nära vattenytan. Jag hade bara fiskat från båt och från land innan jag paddlade ut med Julajollen. Sen var jag såld.
    Jag hade planer på en styrpulpet i år men nu blev det en Hobie TI istället. Så kan det gå!
    Så din analys stämmer alltså inte alls med min egen upplevelse.
    Hur som helst kan man ju sälja Julakajaken när man "vuxit ur den" och med det låga priset så förlorar man ju inte så mycket pengar genom att prova på.
    Jag kommer dock behålla min lilla Jolle trots min nya kajak. Julakajaken kommer till pass för småturer i sjöar och åar och fyller sitt syfte för mig trots sina begränsningar. Ett av mina smartare köp måste jag säga!
    Vill man prova Julakajaken finns det säkert folk på tråden som kan visa o låna ut den för en testrunda.
    /Gustav

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
      Jag har varit ute 3 turer med min predator 13 nu och har redan en ganska klar uppfattning om vad jag tycker om kajakfiske om jag ser objektivt på det, men det första jag gjorde var att testa stå i den och det var ok och stolen gör det till en bra fiskeplattform för mig. Utan möjligheten att stå eller att kunna sitta högt hade jag nog inte tyckt att detta var något för mig. Det vill säga, hade jag börjat i en julakajak hade jag nog inte gått vidare till en fiskekajak alls.

      Men alla sitter vi i en fiskekajak med olika tankar och av olika anledningar så visst kan det vara rätt för dig, men fundera ut vad du önskar av din kajak och varför du vill ha en så kan du se på alternativen som matchar.
      Jag hänger nog inte riktigt med på hur du resonerar men det är ju trevligt att du är nöjd med din kajak.

      Personligen sitter jag i en fiskekajak för att slippa fiska från stranden och för att kunna paddla dit jag vill. Skall man ha en kajak för att färdas långt skall man nog inte ha en fiskekajak alls utan en vanlig kajak, då får man bättre fart. Några andra anledningar att skaffa en fiskekajak har jag svårt att se? Du får gärna utveckla vad du menar.

      Sedan tycker jag att du nedvärderar våra köp av Jula-kajaken något alldeles för djävligt. Att du skulle bli helt bortskrämd från kajakfiske om du börjat med den istället verkar ju inte klokt. Menar du verkligen det? Vad säger det om oss andra?

      Personligen kan jag för tillfället inte lägga 15000:- på en kajak men 3000:- klarar jag av, bör jag hellre avstå från kajak då?

      Kommentera


      • Jag tycker nog att han utvecklar det rätt tydligt. Julakajaken är inte bra att stå i och man sitter lågt. Detta passar inte Mink. Det innebär inte, som jag tolkar det, att han dissar någon som väljer annorlunda.

        Kommentera


        • Jag tror inte heller Mink avsåg att dissa våra Julakajaker utan han ville bara ge sin syn på saken. Tycker också han utryckte sig ganska nyanserat men man ska inte skåda given häst i munnen ( eller tala om rep i hängd mans hus :o )
          Man kanske kan mynta ett nytt ordspråk... "Man ska inte stå torrskodd i en Julakajak!"
          Alla vi som har Julakajaker är väldigt medvetna om att det finns massor av bättre (läs dyrare) kajaker att köpa om man har råd eller vill göra det. Att någon skulle bli så avskräckt av en första tur i en Julakajak som Mink beskriver tvivlar jag starkt på men han är väldigt tydlig med att alla får göra sina egna val. Tackar för det ja!
          Jag håller helt med dig Henrik, många kan eller vill inte punga ut med typ 15.000:- utan nöjer sig med en Julakajak och jag vet ju av egen erfarenhet att man får väldigt roligt för dom pengarna. Ett utmärkt sätt att komma åt massor av spots som är omöjliga att nå från land. Ska jag välja mellan flytring (samma pengar och man kan inte stå i en sån heller) så väljer jag en Julakajak 1000 ggr om. Skulle gärna vilja se ett race mellan en flytring och en Julakajak! Haha!
          Som ett komplement till en styrpulpet låter väl en liten billig och kort kajak som ett utmärkt val. Det går ju tillochmed att transportera den i styrpulpeten då och dra iväg för att fiska av ställen där man inte vågar tuffa omkring med en utombordare.
          Skitfiske!
          Senast ändrad av Husse0416; 2017-04-18, 08:55.

          Kommentera


          • Ni har säkert tolkat honom rätt båda två och jag har antagligen missuppfattat. Vi får väl se om han förtydligar sig.

            Mina ögon fastnade dels på att han skiljer på Jula-kajaken och en fiskekajak, jag vill hävda att det är en fiskekajak. Dels så tycker jag det är bakvänt att säga att man vet hur något är genom att testa något annat, för han skriver ju inte att han provat Jula-kajaken.

            Jaja, det spelar naturligtvis ingen roll vad andra tycker, jag är nöjd och det skall givetvis vara fritt fram att hissa eller dissa vad man vill. Det är nog jag som skall lära mig att inte läsa på forum när jag är trött.

            Dessutom, om jag känner mig själv rätt kommer jag säkert skaffa en häftigare kajak när ekonomin tillåter.

            Kommentera


            • Intressant det där med definitionen. Kajak, fiskekajak osv. Personligen är jag övertygad om att julas skapelse är utmärkt för fiske, men är det verkligen en kajak?
              Om jag skulle försöka definiera vad en kajak är så skulle jag nog säga att det är en långsmal kanot med däck där paddlaren sitter i en sittbrunn, vanligtvis med benen under däcket. Kajaken paddlas med dubbelpaddel. Vill inte på något sätt påstå att detta är varken en helt korrekt eller fullständig definition på begreppet kajak men tycker ändå att de fiskefarkoster som kallas fiskekajaker ligger rätt långt från vad som brukar benämnas kajaker.
              Jaja, språket är flexibelt så jag accepterar att även trampbåtar och små diarrebruna knubbisar utan däck får kallas kajaker!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                Intressant det där med definitionen. Kajak, fiskekajak osv. Personligen är jag övertygad om att julas skapelse är utmärkt för fiske, men är det verkligen en kajak?
                Om jag skulle försöka definiera vad en kajak är så skulle jag nog säga att det är en långsmal kanot med däck där paddlaren sitter i en sittbrunn, vanligtvis med benen under däcket. Kajaken paddlas med dubbelpaddel. Vill inte på något sätt påstå att detta är varken en helt korrekt eller fullständig definition på begreppet kajak men tycker ändå att de fiskefarkoster som kallas fiskekajaker ligger rätt långt från vad som brukar benämnas kajaker.
                Jaja, språket är flexibelt så jag accepterar att även trampbåtar och små diarrebruna knubbisar utan däck får kallas kajaker!

                Det är väl därför man gör skillnad på "kajak" och "sit on top kajak" antar jag.

                Kommentera


                • Säkerligen. Finns nog även en marknadsföringsaspekt misstänker jag.

                  Nä, men om man skulle jobba lite mer och filosofera lite mindre kanske...

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                    Nä, men om man skulle jobba lite mer och filosofera lite mindre kanske...

                    Va???

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                      Intressant det där med definitionen. Kajak, fiskekajak osv. Personligen är jag övertygad om att julas skapelse är utmärkt för fiske, men är det verkligen en kajak?
                      Om jag skulle försöka definiera vad en kajak är så skulle jag nog säga att det är en långsmal kanot med däck där paddlaren sitter i en sittbrunn, vanligtvis med benen under däcket. Kajaken paddlas med dubbelpaddel. Vill inte på något sätt påstå att detta är varken en helt korrekt eller fullständig definition på begreppet kajak men tycker ändå att de fiskefarkoster som kallas fiskekajaker ligger rätt långt från vad som brukar benämnas kajaker.
                      Jaja, språket är flexibelt så jag accepterar att även trampbåtar och små diarrebruna knubbisar utan däck får kallas kajaker!
                      Lattefärgad!! Lattefärgad!! Haha!!

                      Håller annars med dig till fullo.
                      "Fiskekajaker" är ju inte kajaker i ordets bemärkelse. Alla fiskekajaker ju i stort sett SOT farkoster och inte kajaker alls i ordets rätta betydelse.

                      Jag skulle vilja se någon göra en eskimovändning med en fiskekajak, hehe! Och jag skulle vilja se någon stå upp och fiska i en eskimokajak, plask!
                      ProAngler är ju en liten eka och liknar ju inte alls en kajak. Trampor... ok kalla dom gärna trampbåtar eller trampkajaker.
                      Min nya "kajak" (not!) är ju en trimaran med fiskekajakskrov, hur definieras en sån farkost. Killen på Svedea var heljuste och nu är den försäkrad som segelbåt enligt deras specifikation vilket ger en billig o bra försäkring. Mkt bra villkor faktiskt.

                      Jula"jollen" är väl minst lika mycket fiskekajak som alla andra tycker jag.
                      Den flyter, har spöhållare, man sitter hyfsat bekvämt 4 timmar i sträck och man kan fiska ifrån den. (nej jag vet man kan inte stå i den)
                      Och ... den är inte knubbig bara lite för kort i förhållande till längden (precis som jag) samt beige, latte- eller champagefärgad! Haha!

                      Angående kritiken gentemot trampkajaker som man ofta ser o hör från dom som bara använder paddel skulla jag nog vilja säga att dom ofta önskar dom hade trampor istället. Att kunna ha båda händerna fria för att kunna fiska ju göra trampkajakerna helt klart är mer lämpade för fiske (min personliga åsikt i alla fall).
                      Det är bara trist att prislappen sticker iväg med typ runt 10 tusen för en trampkajak annars gissar jag att inte många skulle valt en kajak utan detta.

                      Japp... om jag nu också skulle jobba lite mer och sluta lösa semantiska I-landsproblem angående kajakdefinitionen så gör kanske sambon middag till mig ikväll så jag slipper gå hungrig!

                      Skitkajakfiske!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X