Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av martinus Visa inlägg
    Finns ju tydligen på vissa ställen så jag slår nog till i dagarna. Paddeln har jag förstått är bättre på biltema men hur är det med sitsen. Är julas som man kan köpa till något att ha?
    I dagsläget finns nog inget bättre att skaffa, den är helt okej även om jag helst hade haft en som var mer som en stol. Men alternativet är nog att köpa en av stolarna som finns till typ Hobiekajakerna och då rinner det iväg en hel del i pris.
    Så köp Julas säte och bygg upp med lite liggunderlag eller dylikt är nog bästa alternativet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
      I dagsläget finns nog inget bättre att skaffa, den är helt okej även om jag helst hade haft en som var mer som en stol. Men alternativet är nog att köpa en av stolarna som finns till typ Hobiekajakerna och då rinner det iväg en hel del i pris.
      Så köp Julas säte och bygg upp med lite liggunderlag eller dylikt är nog bästa alternativet.
      Då kör jag nog på det. Tack!

Kommentera

• Hann med inköp och kortare provpaddling utan fiske igår. Var ju väldigt trevligt att bara paddla lite. Känns som ett bra köp!

Kommentera

• Vad kör ni andra med för lådor bak? Jag behöver en låda som går ned i kajakens bakre utrymme eftersom min boatbag inte får plats.

Sedan har jag och kompisen knåpat lite på ankarsystem och bestämt oss för att köra med en sån tvättlinerulle som man kan dra ut och som lindar upp linan själv efteråt - inget strul med öglor på ankarlinan och den tar nästan ingen plats heller. Tänkte montera den på en låda som jag ställer bak i kajaken så är den inte ivägen heller.

Kommentera

Vad kör ni andra med för lådor bak? Jag behöver en låda som går ned i kajakens bakre utrymme eftersom min boatbag inte får plats.

Sedan har jag och kompisen knåpat lite på ankarsystem och bestämt oss för att köra med en sån tvättlinerulle som man kan dra ut och som lindar upp linan själv efteråt - inget strul med öglor på ankarlinan och den tar nästan ingen plats heller. Tänkte montera den på en låda som jag ställer bak i kajaken så är den inte ivägen heller.
            Jag kör en låda med tätslutande lock som går ned rätt perfekt i utrymmet där bak. Har ingen bra bild på där den står i kajaken men skall försöka fixa det.
            Click image for larger version

Name:	662085.jpg
Views:	1
Size:	20,5 KB
ID:	1783952

Kommentera

• Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
              Jag kör en låda med tätslutande lock som går ned rätt perfekt i utrymmet där bak. Har ingen bra bild på där den står i kajaken men skall försöka fixa det.
              [ATTACH=CONFIG]93549[/ATTACH]
              Ser perfekt ut, var hittade du den?

Kommentera

Ser perfekt ut, var hittade du den?
                Den köpte jag på Jula, tror jag har länkat till den tidigare i den här tråden men här kommer länken igen för säkerhets skull. Tror det är 15 liters varianten jag har. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...ngsbox-662085/

Den är ju staplingsbar så det skulle gå att ha två med sig om behov uppstår.

Ser fram emot din ankarlösning förresten!

TILLÄGG: Hittade en bild där den sticker fram lite:
                Click image for larger version

Name:	IMG_20160917_090435.jpg
Views:	2
Size:	1,09 MB
ID:	1783953
                Senast ändrad av Henrik-W; 2017-04-12, 12:44.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                  Den köpte jag på Jula, tror jag har länkat till den tidigare i den här tråden men här kommer länken igen för säkerhets skull. Tror det är 15 liters varianten jag har. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...ngsbox-662085/

Den är ju staplingsbar så det skulle gå att ha två med sig om behov uppstår.

Ser fram emot din ankarlösning förresten!

TILLÄGG: Hittade en bild där den sticker fram lite:
                  [ATTACH=CONFIG]93551[/ATTACH]

Spank you! Jag skall inköpa en snarast!

Kommentera

• Hej alla Jula-paddlare!
                    Har snöat in lite på tanken att ha en kajak som komplement till styrpulpetaren. Julas modell är ju onekligen svårslagen sett till priset.
                    Har ett par frågor till er som paddlat/fiskat med kajaken:
                    - Vad kan ni hålla för marschfart? Kajaken är ju rent löjligt kort och bred så jag tänker att den är trögdriven.
                    - Går det att stå upp?
                    Har i nuläget en motionskajak som är 520x52 om jag inte minns fel, så jag räknar kallt med att oavsett vilken fiskekajak jag parkerar häcken i så kommer den att vara stabilare men trögare än vad jag är van vid.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                      Hej alla Jula-paddlare!
                      Har snöat in lite på tanken att ha en kajak som komplement till styrpulpetaren. Julas modell är ju onekligen svårslagen sett till priset.
                      Har ett par frågor till er som paddlat/fiskat med kajaken:
                      - Vad kan ni hålla för marschfart? Kajaken är ju rent löjligt kort och bred så jag tänker att den är trögdriven.
                      - Går det att stå upp?
                      Har i nuläget en motionskajak som är 520x52 om jag inte minns fel, så jag räknar kallt med att oavsett vilken fiskekajak jag parkerar häcken i så kommer den att vara stabilare men trögare än vad jag är van vid.
                      Har aldrig kollat hur fort jag paddlar, men du har rätt i att den är trög. Upp till en viss hastighet går det bra, men jag upplever det som slöseri med energi att ta i för att försöka paddla snabbare. Kajaken gör liksom motstånd. Har paddlat en del kanadensare och där kan jag få en helt annan fart

Har aldrig provat att stå i den, så den biten får någon annan svara på. Men den är stabil. Både mina barn på 7-8 år och min 60-åriga mor paddlar obehindrat. Barnen utan tidigare erfarenhet av liknande aktiviteter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka