Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nu fick jag tid till att ta lite bilder, på förvaringen och lite preps...

Click image for larger version

Name:	IMG_0619.jpg
Views:	1
Size:	892,9 KB
ID:	1783933

Name:	IMG_0618.jpg
Size:	901,5 KB
ID:	1783934

Name:	IMG_0630.jpg
Size:	1,12 MB
ID:	1783935

Imorrn premiär.

Kommentera

• Det är bara att gratulera Sigfuss, det var en betydligt bättre lösning än på förra årets kajaker!

Hur har du fäst beteshinken på sidan?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
        Det är bara att gratulera Sigfuss, det var en betydligt bättre lösning än på förra årets kajaker!

Hur har du fäst beteshinken på sidan?
        Enklast möjliga sätt faktiskt, jag knöt en tamp från ena öglan bakom sätet, runt utsidan på beteshinken och till den främre öglan framför sätet. Tanken var att sätta den där när jag ankrat upp, men den är faktiskt inte nämnvärt i vägen när jag paddlar heller så den fick hänga där hela tiden. Fördelen är att jag slipper draglådor i kajaken som tar plats.

Kommentera

• Nu har jag moddat vidare på kajaken. Eftersom jag kajakfiskar på åar har jag behov av att kunna lägga spöna ned när det hänger träd och grenar över vattnet. Tidigare har jag lagt dom i kajaken men det har varit hälsovådligt för både spö, rullar och mig. Därför blev det den här lösningen:

Name:	IMG_20170409_182742.jpg
Size:	876,1 KB
ID:	1783940

Name:	IMG_20170409_182817.jpg
Size:	888,2 KB
ID:	1783941

Name:	IMG_20170409_182859.jpg
Size:	1 014,8 KB
ID:	1783942

Har också kommit fram till hur jag skall fästa kameran när jag är ute. Blir ett sugkoppsfäste som kan flyttas runt vid behov:

Name:	IMG_20170409_191504.jpg
Size:	886,0 KB
ID:	1783943

Utöver det har jag mest försökt forma till mina hoplimmade liggunderlagsskivor.

Name:	IMG_20170409_145021.jpg
Size:	855,0 KB
ID:	1783944

Kommentera

Nu har jag moddat vidare på kajaken. Eftersom jag kajakfiskar på åar har jag behov av att kunna lägga spöna ned när det hänger träd och grenar över vattnet. Tidigare har jag lagt dom i kajaken men det har varit hälsovådligt för både spö, rullar och mig. Därför blev det den här lösningen:
            [ATTACH=CONFIG]93508[/ATTACH]
            [ATTACH=CONFIG]93509[/ATTACH]
            [ATTACH=CONFIG]93510[/ATTACH]

Har också kommit fram till hur jag skall fästa kameran när jag är ute. Blir ett sugkoppsfäste som kan flyttas runt vid behov:
            [ATTACH=CONFIG]93511[/ATTACH]

Utöver det har jag mest försökt forma till mina hoplimmade liggunderlagsskivor.
            [ATTACH=CONFIG]93512[/ATTACH]

På XXL fanns det för inte alls länge sedan ett kajaksäte i form av en mer fast "stol" som var till deras egna kajakmodeller, den kostade inte så mycket så jag tänkte man skulle kunna modda den för att passa till våra kajaker.....men nu verkar det inte som att den finns längre, den dök upp förut när man sökte på kajak på deras hemsida för bara ett par veckor sedan.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
              På XXL fanns det för inte alls länge sedan ett kajaksäte i form av en mer fast "stol" som var till deras egna kajakmodeller, den kostade inte så mycket så jag tänkte man skulle kunna modda den för att passa till våra kajaker.....men nu verkar det inte som att den finns längre, den dök upp förut när man sökte på kajak på deras hemsida för bara ett par veckor sedan.
              Jag har funderat på det där med alu.ramstol. Man kommer ju upp lite mer och slipper ju riskera vatten i rumpan, verkar rätt sköna också. Fast jag var rätt nöjd med den de hade på Jula (man sitter rätt skönt i den med) förutom att jag ville komma bort från vattnet i båten plus få det lite mjukare. Får se efter några vändor om det blir vidareutveckling på den fronten.

Vore kul att se hur det fungerar om du vill testa (och den kommer in igen). Borde ju gå att låta ramen vila ovanpå relingen och skruva fast den där om inget annat.

Kommentera

Jag har funderat på det där med alu.ramstol. Man kommer ju upp lite mer och slipper ju riskera vatten i rumpan, verkar rätt sköna också. Fast jag var rätt nöjd med den de hade på Jula (man sitter rätt skönt i den med) förutom att jag ville komma bort från vattnet i båten plus få det lite mjukare. Får se efter några vändor om det blir vidareutveckling på den fronten.

Vore kul att se hur det fungerar om du vill testa (och den kommer in igen). Borde ju gå att låta ramen vila ovanpå relingen och skruva fast den där om inget annat.
                Den dom hade var en stol monterad på en sorts platta som borde gå att modda till för att passa i kajaken. Men eftersom den inte finns nu så kommer nog jag också bygga upp ett litet säte i kajaken så att man kommer upp en bit från vattnet jag med. Lägger ut bilder när det blir av.

Ett ankarspel hittades iaf på aliexpress för 179:- inkl frakt, så det dimper väl ned om en månad eller så.

Kommentera

• Finns ju tydligen på vissa ställen så jag slår nog till i dagarna. Paddeln har jag förstått är bättre på biltema men hur är det med sitsen. Är julas som man kan köpa till något att ha?

Kommentera

• Ursprungligen postat av martinus Visa inlägg
                    Finns ju tydligen på vissa ställen så jag slår nog till i dagarna. Paddeln har jag förstått är bättre på biltema men hur är det med sitsen. Är julas som man kan köpa till något att ha?
                    Sitsen som Jula har verkar vara den samma på väldigt många ställen om man tittar på bilderna, så jag tror du kan låta priset avgöra. Jag tycker i alla fall man sitter bra i den men samtidigt rekommenderar jag att man lägger något under så den inte suger upp vatten och glider lite mindre.

Kommentera

Sitsen som Jula har verkar vara den samma på väldigt många ställen om man tittar på bilderna, så jag tror du kan låta priset avgöra. Jag tycker i alla fall man sitter bra i den men samtidigt rekommenderar jag att man lägger något under så den inte suger upp vatten och glider lite mindre.
                      Ok, tack. Får se hur den verkar då.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka