Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Har tänkt att använda räckena till att montera spöhållare och lite annat användbart. Och då den kortare modellen.

    Lennart.

    Kommentera


    • Är det nån av kajakfiskarna här som byggt sin egen crate? Tror det är ett krav om man ska få fiska från kajak, i alla fall verkar det vara så i USA...

      Det är något i den här stilen jag tänker på:

      https://www.youtube.com/watch?v=06DrevbGXlM
      eller
      https://www.youtube.com/watch?v=kMabSIGqRXA

      Det jag funderar över är om nån hittat någon lämplig plastback/låda som skulle fungera bra? I USA kör de flesta på milk crates, men för oss som bor i den civiliserade delen av världen finns ju inget sånt kvar. Gamla plastbackar för dricka/öl skulle antagligen vara perfekt, men tyvärr har ju alla vinylköpare dammsugit marknaden på dem sedan länge! Jag har varit runt på stans olika second hand affärer, och de vill inte sälja de som de har, eftersom de använder dem...
      Det finns ett antal problem med i princip alla plastlådor som säljs idag:
      * Sneda sidor så att de går att stapla i varandra. Jag vill ha raka sidor så att spöhållarna man fäster i dem står rätt upp.
      * "Utvikt" bärhandtag längs hela överkanten. Samma problem som ovan, väldigt ivägen för spöhållarna.
      * Tunn och billig plast som spricker om man gör hål i dem.

      Om man känner sig rik kan man ju iofs köpa en som är färdig, men jag tycker det borde gå att fixa till själv för lite mindre pengar... så, har någon gjort en egen crate eller har ni sett en lämplig back någonstans?

      Kommentera


      • Kolla på de plastbackar som används inom slakteri/chark de är ofta raka och stapelbara och tål ganska mycket, brukar gå att få tag på i lokala mataffärens chark avd, även slaktbackar för jakt är väl lite lika.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av martook Visa inlägg
          Är det nån av kajakfiskarna här som byggt sin egen crate? Tror det är ett krav om man ska få fiska från kajak, i alla fall verkar det vara så i USA...

          Det är något i den här stilen jag tänker på:

          https://www.youtube.com/watch?v=06DrevbGXlM
          eller
          https://www.youtube.com/watch?v=kMabSIGqRXA

          Det jag funderar över är om nån hittat någon lämplig plastback/låda som skulle fungera bra? I USA kör de flesta på milk crates, men för oss som bor i den civiliserade delen av världen finns ju inget sånt kvar. Gamla plastbackar för dricka/öl skulle antagligen vara perfekt, men tyvärr har ju alla vinylköpare dammsugit marknaden på dem sedan länge! Jag har varit runt på stans olika second hand affärer, och de vill inte sälja de som de har, eftersom de använder dem...
          Det finns ett antal problem med i princip alla plastlådor som säljs idag:
          * Sneda sidor så att de går att stapla i varandra. Jag vill ha raka sidor så att spöhållarna man fäster i dem står rätt upp.
          * "Utvikt" bärhandtag längs hela överkanten. Samma problem som ovan, väldigt ivägen för spöhållarna.
          * Tunn och billig plast som spricker om man gör hål i dem.

          Om man känner sig rik kan man ju iofs köpa en som är färdig, men jag tycker det borde gå att fixa till själv för lite mindre pengar... så, har någon gjort en egen crate eller har ni sett en lämplig back någonstans?
          Haha, ja i USA tror jag dom blir bortjagade om dom kommer utan crate med spöhållare och minst 10 andra funktioner!

          På min kajak fick lastutrymmet avgöra cratens storlek. Valde en med tätslutande lock och har ännu inte byggt på något men det kommer nog snart. Jag behöver dock inte fler spöhållare, kan däremot tänka mig hållare för annat. Min har svagt sluttande sidor men ser inte det som något problem.

          Kommentera


          • Jag har använt plastbackar från Bauhaus som är riktigt tåliga och staplingsbara, dessutom finns det lock till. Gick på den mindre modellen.

            Click image for larger version

Name:	IMG_2812.jpg
Views:	1
Size:	942,2 KB
ID:	1783907

            Kommentera


            • Nu håller jag inte med kajaker. Däremot sysslade jag innan med dykning. Vet inte om backen är för stor men den här använde jag för alla mina dykprylar:



              Click image for larger version

Name:	ot-dyklada.jpg
Views:	1
Size:	72,4 KB
ID:	1783909

              Kommentera


              • Vänta nu lite grann.......jag satt och kollade på lite bilder på jula kajaken på nätet och snubblade över den här bilden:

                Click image for larger version

Name:	jula_fiskekajak_03.jpg
Views:	1
Size:	285,0 KB
ID:	1783911

                Men sådär ser inte facket ut på min kajak, jag har en "burk" i mitt fack som jag kan lyfta ur för att komma åt kajakens innerutrymme. Samma sak med luckan i fören, fast där sitter det en tygpåse monterad i en stålring som man kan lyfta ur.
                Hur ser era ut, som på bilden eller som min med urtagbara förvaringar?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                  Vänta nu lite grann.......jag satt och kollade på lite bilder på jula kajaken på nätet och snubblade över den här bilden:

                  [ATTACH=CONFIG]93382[/ATTACH]

                  Men sådär ser inte facket ut på min kajak, jag har en "burk" i mitt fack som jag kan lyfta ur för att komma åt kajakens innerutrymme. Samma sak med luckan i fören, fast där sitter det en tygpåse monterad i en stålring som man kan lyfta ur.
                  Hur ser era ut, som på bilden eller som min med urtagbara förvaringar?
                  Min har en påse i främre och som på bilden i bakre. Burk verkar ju käckt, har du någon bild på din version?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                    Vänta nu lite grann.......jag satt och kollade på lite bilder på jula kajaken på nätet och snubblade över den här bilden:

                    [ATTACH=CONFIG]93382[/ATTACH]

                    Men sådär ser inte facket ut på min kajak, jag har en "burk" i mitt fack som jag kan lyfta ur för att komma åt kajakens innerutrymme. Samma sak med luckan i fören, fast där sitter det en tygpåse monterad i en stålring som man kan lyfta ur.
                    Hur ser era ut, som på bilden eller som min med urtagbara förvaringar?
                    Verkar vara en liten uppgradering på nya modellen då?! Kul! Jag sågade bort den inbyggda "byttan" i min kajak i bakre luckan. Sen har jag mina fiskeggrejor i mina glasslådor. Funkar klockrent! Lätt attvtrycka ner lite matsäck och extrakläder på sidorna i skrovet också.

                    Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                    En del av er andra har kanske haft samma krångel som jag med att komma åt fiskelådor o tillbehör i kajaken. De runda luckorna är ju ganska små o jag får inte ner nån av mina fiskeboxar eller planolådor. Boxar bakom ryggen är krångliga att komma åt.
                    Så jag gjorde en egen liten "box" till julakajaken. Rännan i botten av skrovet passar perfekt för vanliga 2l glasslådor. Monterade dom med kardborre på en plastskiva (5mm pvc) 14 cm bred. Den glider stadigt fram o tillbaka i plastrännan utan att välta. Ett snöre som är knutet på insidan genom vänstra hantaget så man kan dra fram lådorna om de glidit bak för långt. Snöret är lätt att nå om man sticker ner handen i luckan. Man kan nog få dit 4 eller kanske t.o.m. 5 glasslådor på detta vis men nöjde mig med 3 st i nuläget. Funkar perfekt. Bara att välja vilken "glassmak" man vill ha liksom. Hmmm vobbler eller gummijigg?
                    Dessutom är ju glasslådorna hyfsat vattentäta (med lock på) så bilnycklar, mobil o annat ligger där nu.

                    Ps den ingjutna orginal "byttan" i den bakre luckan fick jag såga ut såklart. Den fyller ingen bärande funktion och jag förstod inte alls nyttan med den ändå. Nu kan jag dessutom packa på sidorna där man kommer åt grejorna från sätet (regnkläder, matsäck mm) .
                    Den främre luckan når man ju inte såvida man inte ger sig ut på en vinglig kryptur till fören.[ATTACH=CONFIG]88015[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88016[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88017[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88018[/ATTACH]

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                      Min har en påse i främre och som på bilden i bakre. Burk verkar ju käckt, har du någon bild på din version?

                      Fixar en bild ikväll, hann inte riktigt igår.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X