Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Svårt att svara på det för ingen har väl sett ännu om det är exakt samma modell/utförande av julakajaken som gäller i år?!

    Den gamla modellen funkar nog hyfsat upp till 110 kg men däromkring ligger nog gränsen. Den kommer såklart ligga lite lågt i aktern. Med elmotor och blyackar 75Ah bakom ryggen tar min kajak in lite vatten i bakre lastfacket. Ställer jag batteriet i sittbrunnen ligger kajaken bättre i vattnet.
    (Jag väger 80kg och batteri o elmotor blir ju ca 30 kg extra.) Friborden blir lite låga ffa vid dom genomgående handtagen som jag just därför pluggat igen med en hemmagjord silikonplugg.

    Ska bli spännande att se vilken modell som kommer i år. Någon som vet eller sett den?

    Hmm, det låter ju lite oroväckande. Jag skall ju inte ha någon elmotor men väl ett litet ekolod även om det kanske klarar sig med ett lite midre batteri - men lite utrustning vill man ju kunna ta med sig ut.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
      Hmm, det låter ju lite oroväckande. Jag skall ju inte ha någon elmotor men väl ett litet ekolod även om det kanske klarar sig med ett lite midre batteri - men lite utrustning vill man ju kunna ta med sig ut.
      Den gamla modellen är ju specad till 150kg och som jag skrev tycker jag det funkar ok om man fördelar vikten.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
        Hmm, det låter ju lite oroväckande. Jag skall ju inte ha någon elmotor men väl ett litet ekolod även om det kanske klarar sig med ett lite midre batteri - men lite utrustning vill man ju kunna ta med sig ut.
        Jag väger ca 90-95kg och har med last på kanske 10kg och jag tycker det känns som att det är god marginal kvar. 150kg stämmer nog rätt bra men då får det vara fördelat lite i främre brunnen också.

        Kommentera


        • Har pulat lite idag. ��
          Click image for larger version

Name:	IMG_20170219_131225.jpg
Views:	1
Size:	934,1 KB
ID:	1783670
          Ankarspel
          Click image for larger version

Name:	IMG_20170219_131249.jpg
Views:	1
Size:	859,1 KB
ID:	1783671
          Click image for larger version

Name:	IMG_20170219_131243.jpg
Views:	1
Size:	884,4 KB
ID:	1783672

          Click image for larger version

Name:	IMG_20170219_135246.jpg
Views:	2
Size:	904,1 KB
ID:	1783673
          Dekaltrim
          Click image for larger version

Name:	IMG_20170219_152404.jpg
Views:	1
Size:	823,3 KB
ID:	1783674
          Click image for larger version

Name:	IMG_20170219_153109.jpg
Views:	1
Size:	866,2 KB
ID:	1783675

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
            Har pulat lite idag. ��
            Tjusigt!! Jag längtar efter vårpremiören. Blir nog en tur den kommande helgen om vädret inte är för J-T.
            õ

            Kommentera


            • Hej.
              Lite sugen på att införskaffa mig en Jula kajak. Så tänkte höra med er som har en. Om det går bra att stå upp i den oCh fiska?
              Med vänlig hälsning,

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av BeeMan Visa inlägg
                Hej.
                Lite sugen på att införskaffa mig en Jula kajak. Så tänkte höra med er som har en. Om det går bra att stå upp i den oCh fiska?
                Med vänlig hälsning,
                Jag har inte testat men det känns som om det borde gå. Det hade hade vart bra med en båge eller ett lodrät handtag att hålla sig i om man skall stå tror jag.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av BeeMan Visa inlägg
                  Hej.
                  Lite sugen på att införskaffa mig en Jula kajak. Så tänkte höra med er som har en. Om det går bra att stå upp i den oCh fiska?
                  Med vänlig hälsning,
                  JulaKajaken får nog inte högsta betyg av mig för stabiltet (för att stå upp och fiska). Jag provade lite förra säsongen men det kändes väääääldigt vingligt. Nu är jag ingen gymnast precis men att drilla en fisk o samtidigt hålla balansen blir nog svårt. Ett räcke att hålla sig hade väl hjälp något men vill jag bada åker jag hellre till stranden.
                  Jag har själv tänk fixa pontoner på min kajak. Satt o klurade på det just idag faktiskt. Har en ide om att använda 2 vattentäta packsäckar, antingen tomma med bara luft eller som packutrymme för sovsäck o kläder tex mm på långfärd. Tänkte montera 30cm pvc rör på utriggarna och skjuta in säckarna i dom. Får väl bli ett sommarprojekt.

                  Har den nya Jula kajaken 2017 börjat säljas föresten?
                  Senast ändrad av Husse0416; 2017-02-20, 00:25.

                  Kommentera


                  • Bara en fråga, vore det inte enklare att köpa tillbehör från t.ex Hobie att montera istället för att försöka bygga komlicerade lösningar själv? Pontoner t.ex finns ju att köpa som tillbehör till deras kajaker och borde väl gå att montera på den här med.....?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                      Bara en fråga, vore det inte enklare att köpa tillbehör från t.ex Hobie att montera istället för att försöka bygga komlicerade lösningar själv? Pontoner t.ex finns ju att köpa som tillbehör till deras kajaker och borde väl gå att montera på den här med.....?
                      Vet du vad Hobies pontoner kostar? 2.400:- alltså nästan lika mycket som själva Jula kajakens pris. Nu handlar det inte om pengar i sig utan att kunna utveckla kajakens möjligheter och funktion. Att öka lastkapacitet och samtidigt öka bärkraft o stabilitet (utan att offra prestanda och hanterbarhet) är en av dom punkterna jag vill lösa. Men visst... är det någon har en "off the shelf" lösning på detta problem för högst en tusenlapp eller två oså tipsa mig gärna!
                      ☺ Tvivlar på att någon har det serru! ☺
                      Sen är det ju så att en annan tycker att det är kul att fixa saker själv istället för att köpa allt färdigt. (Som du säkert sett tidigare i tråden.) Så du borde ju inte vara förvånad...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X