Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Instämmer med Husse och skulle också vilja se lite bilder på ankarlösningen.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Ärligt talat så gjorde jag i alla fall nog inte det trots din tacksamt väldigt utförliga förklaring.
      Vore kul att se hur du gjort? En bild säger mer än tusen ord och för analfabeter och andra illiterata personer som jag är kan ett par bilder vara ett tacksammt komplement.

      Jag har själv den "vanliga" ankarsetupen för kajaker med ett block fram + bak med en lina runt så man kan flytta ankringspunkten där man vill ha den. Funkar bra. Blocken är fästa i redan befintliga skruvhål.
      Finns de någon anledning till att där är en "karbinhake" i ringen?
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

      Kommentera


      • Plundrade den ankarlösningen igår för att montera på ett anchortrolly system utan borrade hål.

        Ett rep i dräneringshålen, knyt ihop det till en cirkel.
        Ankare + lina, knyt ankaret i ena änden och en o-ring i den andrra

        Knyt fast ca 1m rep i o-ringen och i den andra ändan en karbinhake. (På detta sätt blir ankarlösningne portabel.)
        Nu har ni ett ankare som sitter fast och fungerar (kan dock bara ankra bakåt)

        Sätt en karbinhake i o-ringen och knyt fast 1,5m rep i karbinhaken + en till karbinhake i andra ändan. (Detta är snöret som ni drar i för att nå ankarlinan.)

        Ser ut typ så här: Ankare---Ankarlina------------O-ring------Rep--Karbinhake.

        *Ankare förstår ju alla vad man har det till.
        * Ankarlinan fäster du i en O-ring.
        I o-ringen fäster du en karbinhake med 1,5m rep (Den ska vara åt sidan).
        Knyt sedan på 1m rep från Oringen (ovanför ankarlinan, med karbinhaken mellan dom två) och fäst en karbinhake i andra ändan på repet.

        Fixar en bild i paint.

        Click image for larger version

Name:	The beast.jpg
Views:	1
Size:	96,9 KB
ID:	1782969
        Like a stalking lion he approaches with great stealth

        Kommentera


        • Bjuder er på mitt nästa projekt.

          Ekolodsfäste
          Givarfäste/Spöhållare

          Ekolodsfäste. Jag vill använda dom gängor som redan finns i kajaken, tänkte kapa en skärbräda som jag köpte på IKEA för 15:-, borra hålen och sedan kapa den i lämplig storlek. Sedan limmar jag fast ett PVC-rör med en höjd på 30mm. Borrar två hål genom röret. Klart

          Den andra delen i ekolodsfästet är att göra en liknande konstruktion på ekolodsfästet, dvs kapa och borra från skärbrädan och sätta ett mindre PVC-rör på 30mm höjd och borra två hål genom det.
          När jag lägger dom emot varandra så ska det ena röret gå in i det andra och bilda ett stativ. Ekolodet står nu på fästet, fästet är monterat i kajaken.

          Givarfäste/Spöhållare. Återigen PVC-rör. In i någon utav spöhållarna som finns färdigmonterade på kajaken i fram. Inte alls nå svårt faktiskt. Ni förstår nog ifrån bilden. Den ska dock göras längre, jag slängde bara ihop denna för att ni skulle få en bild. Och i överdelen utav givarfästet så får jag fortfarande plats med mitt spö, om jag skulle vilja ha det där.

          Click image for larger version

Name:	The beast.jpg
Views:	1
Size:	85,1 KB
ID:	1782986
          Like a stalking lion he approaches with great stealth

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av uBO Visa inlägg
            Bjuder er på mitt nästa projekt.

            Ekolodsfäste
            Givarfäste/Spöhållare

            Ekolodsfäste. Jag vill använda dom gängor som redan finns i kajaken, tänkte kapa en skärbräda som jag köpte på IKEA för 15:-, borra hålen och sedan kapa den i lämplig storlek. Sedan limmar jag fast ett PVC-rör med en höjd på 30mm. Borrar två hål genom röret. Klart

            Den andra delen i ekolodsfästet är att göra en liknande konstruktion på ekolodsfästet, dvs kapa och borra från skärbrädan och sätta ett mindre PVC-rör på 30mm höjd och borra två hål genom det.
            När jag lägger dom emot varandra så ska det ena röret gå in i det andra och bilda ett stativ. Ekolodet står nu på fästet, fästet är monterat i kajaken.

            Givarfäste/Spöhållare. Återigen PVC-rör. In i någon utav spöhållarna som finns färdigmonterade på kajaken i fram. Inte alls nå svårt faktiskt. Ni förstår nog ifrån bilden. Den ska dock göras längre, jag slängde bara ihop denna för att ni skulle få en bild. Och i överdelen utav givarfästet så får jag fortfarande plats med mitt spö, om jag skulle vilja ha det där.

            [ATTACH=CONFIG]90173[/ATTACH]
            Smart lösning med givar fästet.
            Hur får du det att sitta stadigt i orginal spöhållaren?
            Senast ändrad av Husse0416; 2016-09-28, 11:26.

            Kommentera


            • Den sitter i kläm bara. spöhållaren är lite trattformad har jag märkt, så man trycker bara ner den. Jag har precis beställt en Scotty 140 givararm om det inte skulle funka :-D Men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle funka. Det blir till att pyssla ikväll. Köpte även ett gäng olika sruvar, jag hoppas att någon dimension funkar på den förgängade platsen mitt på kajaken. Ska börja med ekolodsfäste ikväll. Jag håller er uppdaterade.
              Like a stalking lion he approaches with great stealth

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av uBO Visa inlägg
                Den sitter i kläm bara. spöhållaren är lite trattformad har jag märkt, så man trycker bara ner den. Jag har precis beställt en Scotty 140 givararm om det inte skulle funka :-D Men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle funka. Det blir till att pyssla ikväll. Köpte även ett gäng olika sruvar, jag hoppas att någon dimension funkar på den förgängade platsen mitt på kajaken. Ska börja med ekolodsfäste ikväll. Jag håller er uppdaterade.
                Mina spöhållare är helt raka 38mm invändigt och rundade i botten men du kanske har ngn annan modell?
                Vad har du för dimension på röret du använder? Du skriver 30mm men det borde ju glappa rejält eller?

                Det är M6 i alla ingjutna skruvhål (inklusive spö/lodfästet i sittbrunnen) utom skruvarna till spöhållarna som är M5.

                Kommentera


                • Jag får inte ned min 35mm pvc hela vägen iaf, den fastnar i kläm och jag har inte bytt något. Hade annars tänkt lägga en glasspinne eller plastfolie i kläm. Det visar sig när jag kommer dit, preleminära tester funkade utan dock. Nu har jag iofs blandat lite pvc. Jag gör en utförlig rapport när jag kommer dit.

                  Här är iaf tanken på ekolodsfästet.

                  Click image for larger version

Name:	1475083485180834855768.jpg
Views:	1
Size:	675,7 KB
ID:	1782989
                  Like a stalking lion he approaches with great stealth

                  Kommentera


                  • Det sket sig typ, man kan itne epoxylimma denna plast som skärbrädan är. Får låna en kompis med svets och svetskunskaper istället.
                    Like a stalking lion he approaches with great stealth

                    Kommentera


                    • Det ser jätteintressant ut och tack för förklaringen på ankaret.

                      Jag är lite inne på att göra någon form av plattform/bord att fästa i de förmonterade skruvhålen i mitten. Skall göra färdigt sitsen först bara.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X