Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av uBO Visa inlägg

    Såg att byggmästaren (imponerande bygge, verkligen) kapade bort en del utav sittbrunnen, nu ska jag vara tydlig med att jag inte vet om det är så men spontant så kändes det farligt. Om du får en reva under kajaken så kommer den ponton som kajaken är att fyllas med vatten snabbt då luft kommer att försvinna ur sittbrunnen. (Du kanske hade provat och så var inte alls fallet?) Återigen jag vet inte och vill inte trampa någon på tårna.

    [ATTACH=CONFIG]89985[/ATTACH]
    Tack för bra tips och funderingar om din kajak!

    Jag antar attt du syftar på min moddning av den bakre luckan/boxen i sittbrunnen? No worries, du trampar ingen på tårna och jag kör med stålhättor ändå, hehe!!
    I princip har du rätt men i praktiken spelar inte min lilla modifikation någon roll . Luckan är hyfsat lufttät så stänger man den om kajaken skulle gå läck så är det ju ingen ökad risk jämfört med orginalutförandet. Den risken (om någon) övervägs dock av den stora fördelen med att ha ett praktiskt åtkommligt packutrymme i sittbrunnen och man nu också kika ner genom luckan i skrovet o kolla om kajaken tar in vatten vilket du annars inte har en aning om innan det ör för sent. Luckan framtill är i orginal på samma vis öppen in till skrovet men är ju svår att komma åt när man sitter i kajaken. Var uppmärksam på att många av de monterade detaljerna är riktigt dåligt tätade så kajaken är alltså inte "gastät" i alla fall. Får man en reva i kajaken kommer vattnet att pressas in pga detta. Jag har monterat om och tätat alla detaljer (luckor, spöhållare etc) så gott det går.. Kan vara ett bra tips att fixa under vintern. Lite extra silikon skadar aldrig.
    Det saknas flytkraft i kajaken i orginal vilket jag löst med luftsäckar i för och akter, ca 40 liter har jag lyckats knöla in där vilker bör vara tillräckligt för att göra den osänkbar. Vore lite trist att se kajaken sjunka.... blubb blubb blubb...
    /Gustav

    Kommentera


    • Bra det. Fick mig att fundera bara.

      Någon som har lyckats montera ett ekolod på den plats mellan benen där det redan är förgängat (menat för den spöhållaren man kunde köpa till)
      Ps, jag kommer inom kort att anordna en kajakträff i Enköping där det kommer att komma ett gäng med lite mer märkeskajaker, dock är alla inbjudna och är man en snäll och trevlig person så kanske man får prova någons kajak, om man funderar på att byta upp sig.
      Men träffen är inte spikad ännu, jag återkommer med information när det är dags.
      Like a stalking lion he approaches with great stealth

      Kommentera


      • Nej jag använder en foam som närmast kan beskrivas som den foam som man har i flugaskarna. Nu har jag dock skurit ur en gammal madrass som jag tänkte plasta in och sen ha under sätet. Inte för att jag varit missnöjd med foamen men när madrassen skulle kastas så var det ju bara att skära ut och prova. Jag bjuder på en bild med sitsen och foamen här nedan. Notera att det är 3 lager foam.Click image for larger version

Name:	20160505_204530.jpg
Views:	1
Size:	739,1 KB
ID:	1782935
        Like a stalking lion he approaches with great stealth

        Kommentera


        • Igår när jag var ute en lite längre tur (6h) så testade jag att lägga ett vanligt sittunderlag under sitsen. Det blev inte så stor skillnad i komfort men jag höll mig torr om baken i alla fall. Har ju fortfarande min Abdomizer att göra i ordning, tror den kan vara skön att sitta på eftersom den har en väldigt ergonomisk skålning. Måste bara komma på hur jag får bort "gungfunktionen" på den. Annars tycker jag att den där foamen verkar smart, hålls kanalerna under sitsen öppna om du kör madrassvarianten? Tittade på 50mm frigolit på Coop, kostar ju 50:- för en rätt stor bit så det skulle kunna vara ett alternativ.

          Dessutom testade jag att låta pluggarna till länshålen vid fötterna sitta kvar. De hålen verkar ta in mer vatten än de släpper ut, vet inte om jag lastat fel. Övriga pluggar fick vara ur.

          Kommentera


          • Igår var jag ut och körde 7 timmar fördelat på 0 fisk :-( En underbar paddeltur i med och motvind iaf.

            Madrasssätet som jag skärde ut var ingen succé tyvärr. Jag lade madrassbiten i en plast påse (så att den inte suger åt sig vatten och därmed gör mig dyblöt i bakdelen. Eftersom att jag plastade in den så gled sätet på plasten och plasten på kajaken, så ingen vidare bra grej. Jag återgick till min foam istället och det gick lika bra som vanligt.

            Dom nya brallorna jag beställt från Kina funkade långt över förväntan, jag paddlade in i lite kraftigare vågor för att få stänk över benen och dom höll sig torra och jag var aldrig frusen (fleece på insidan). Utöver det så var det ju på plats med ett nytt ankarsystem som jag klurat ut, utan att behöva borra (kommer till det). Paddeln stänkte jag extra mycket med mellan varven just för att testa brallorna. Dragkedjorna på dom två fickor som finns på brallorna pajade direkt dessvärre men för dryga 300:- lappen så var jag väldigt nöjd.

            Ankarsystemet 1st O-ring 3st karbinhakar 3m rep.

            Först gjorde jag ett rep som jag satte i bakre dräneringshålen och knöt ihop.
            Sedan ett ankare med 10m lina, knöt fast ankaret på det sättet att om jag fastnar i något på botten så lossar buntbandet och jag kan lyfta ankaret upp och ned, på så viss lossnar det.
            I den andra ändan utav ankarlinan knöt jag fast en O-ring.

            Från O-ringen en 1,5m lina och i andra änden, en karbinhake.
            Karbinhaken fäster jag sedan i det rep jag satt i dräneringshålen baktill. På så vis så sitter jag alltid med ankarlinan bakåt och utan att det ska bli vingligt.

            I O-ringen satte jag sedan en till karbinhake med 1,5m rep som jag fäste med en karbinhake i grepphandtaget som är ingjutet på sidan utav kajaken. På så vis så kan jag alltid dra upp ankaret utan större bekymmer.
            Skulle repet i dräneringshålen knyta upp sig så sitter jag fortfarande fast från sidan och lär märka direkt om det har lossnat då jag kommer att sitta med sidan emot vinden och få sjögång ;-) Var noga med att repet som du har kopplat från sidan till O-ringen inte sitter tight, den ska vara slapp så att den inte styr kajaken vid ankring.

            För övrigt så ja, jag blir aldrig blöt i baken och vatten samlas inte i sittbrunnen heller, vattnet rinner ut. Har man det lite mer viktat i fram än vad jag har (har inget i fram ännu) så blir det mer vatten bland benen. Jag har märkt att när man bökar om för att få lite mer sittkomfort så fylls det upp ganska snabbt i fram då man fördelar med vikt framåt när man skjuter bak stol/foam.

            Jag ska till nästa helg ha provat att fästa ett anchor trolly utan att borra, vi får se hur det fungerar. Inom kort kommer jag också att montera ett ekolod på kajaken, väntar på min svetskompis som ska få svetsa till det 2-delade portabla fäste jag vill ha.

            Hoppas ni förstod min ankarlösning.
            Like a stalking lion he approaches with great stealth

            Kommentera


            • En annan rolig grej jag sitter och funderar på är vad Biltema, Kjell och Co, Clasohlsson och andra kommer att ta in för kajak för att konkurera med Julas. Dom kan ju inte ha missat succén med denna och vill säkert vara med på den inslagna banan. Nästa vår blir spännande. Kommer att göra några spontanbesök runt om i butikerna efter påsk. (Det var i påsk jag såg den första kajaken, innan någon delat något om den på facebookgruppen Svenska Kajakfiskare eller här på forumet)
              Like a stalking lion he approaches with great stealth

              Kommentera


              • Dubbelpost
                Senast ändrad av uBO; 2016-09-26, 13:28.
                Like a stalking lion he approaches with great stealth

                Kommentera


                • Oj glömde. Bjuder på en bild på The Beast bakifrån så att ni får se hur jag har gjort med beteslådor och annatClick image for larger version

Name:	20160925_134814.jpg
Views:	1
Size:	987,0 KB
ID:	1782963
                  Senast ändrad av uBO; 2016-09-26, 13:31.
                  Like a stalking lion he approaches with great stealth

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                    Dessutom testade jag att låta pluggarna till länshålen vid fötterna sitta kvar. De hålen verkar ta in mer vatten än de släpper ut, vet inte om jag lastat fel. Övriga pluggar fick vara ur.
                    Jag tror det är vattenflödet under kajaken som trycker upp vatten i dom främre dräneringshålen. Jag kör också med dom pluggarna i. Lätt att komma åt och jag drar ur dom när det börjar bli blött.
                    Senast ändrad av Husse0416; 2016-09-27, 01:48.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av uBO Visa inlägg
                      Hoppas ni förstod min ankarlösning.
                      Ärligt talat så gjorde jag i alla fall nog inte det trots din tacksamt väldigt utförliga förklaring.
                      Vore kul att se hur du gjort? En bild säger mer än tusen ord och för analfabeter och andra illiterata personer som jag är kan ett par bilder vara ett tacksammt komplement.

                      Jag har själv den "vanliga" ankarsetupen för kajaker med ett block fram + bak med en lina runt så man kan flytta ankringspunkten där man vill ha den. Funkar bra. Blocken är fästa i redan befintliga skruvhål.

                      Click image for larger version

Name:	267b1948fa84309bc99f9c0289cabe44_XL.jpg
Views:	2
Size:	172,5 KB
ID:	1782964

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X