Ursprungligen postat av uBO
Visa inlägg
Jag antar attt du syftar på min moddning av den bakre luckan/boxen i sittbrunnen? No worries, du trampar ingen på tårna och jag kör med stålhättor ändå, hehe!!
I princip har du rätt men i praktiken spelar inte min lilla modifikation någon roll . Luckan är hyfsat lufttät så stänger man den om kajaken skulle gå läck så är det ju ingen ökad risk jämfört med orginalutförandet. Den risken (om någon) övervägs dock av den stora fördelen med att ha ett praktiskt åtkommligt packutrymme i sittbrunnen och man nu också kika ner genom luckan i skrovet o kolla om kajaken tar in vatten vilket du annars inte har en aning om innan det ör för sent. Luckan framtill är i orginal på samma vis öppen in till skrovet men är ju svår att komma åt när man sitter i kajaken. Var uppmärksam på att många av de monterade detaljerna är riktigt dåligt tätade så kajaken är alltså inte "gastät" i alla fall. Får man en reva i kajaken kommer vattnet att pressas in pga detta. Jag har monterat om och tätat alla detaljer (luckor, spöhållare etc) så gott det går.. Kan vara ett bra tips att fixa under vintern. Lite extra silikon skadar aldrig.
Det saknas flytkraft i kajaken i orginal vilket jag löst med luftsäckar i för och akter, ca 40 liter har jag lyckats knöla in där vilker bör vara tillräckligt för att göra den osänkbar. Vore lite trist att se kajaken sjunka.... blubb blubb blubb...
/Gustav
Kommentera