Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
    Ny på forumet och halkade in här just på grund av denna tråden! Har varit inne och läst tidigare men nu kände jag att det var dags att ansluta sig.

    Lyckades få tag på en Jula-kajak i veckan. Hur? Bra kontakter på Julas huvudkontor i Skara (där jag bor)! Kan också meddela att kajaken kommer att komma tillbaka nästa år enligt källan.

    Jag kompletterade min kajak med sits och en 230cm paddel av enklare modell (399:- på Svima.se) som jag hoppas kommer innan helgen. Blir premiärtur på lördag och jag funderar på om man skall klä sig för att bli blöt (dropp från paddel kanske) eller om det är relativt torrt? Hur gör ni?
    Regnbyxor typ Gortex funkar bra, eller vadare. Är det kallt och mycket vågor är det torris som gäller.
    Blöt blir man alltid i kajak även om man inte välter. Man måste oftast gå ned i vattnet vid sjösättningen, vågskvalp, dropp från paddel o fiskegrejor gör att vatten lätt samlas i sittbrunnen.

    Träna gärna att ta dig upp i kajaken nu när det är varmt fortfarande.
    Träna på att vurpa och sedan att vända kajaken rätt. Använd samma kläder och flytväst som du kommer använda nör det blir kyligare.
    Lycka till med paddlandet!

    Kommentera


    • Sådärja, då var premiärturen avklarad! Allt gick bra men jag skall nog planera min packning annorlunda nästa gång. Ett par hjul står också på att-fixa-listan.
      Click image for larger version

Name:	IMG_20160917_090435.jpg
Views:	2
Size:	1,09 MB
ID:	1782499

      Avstod dock att provbada.

      Click image for larger version

Name:	IMG_20160917_115055.jpg
Views:	1
Size:	1,01 MB
ID:	1782500

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
        Sådärja, då var premiärturen avklarad! Allt gick bra men jag skall nog planera min packning annorlunda nästa gång. Ett par hjul står också på att-fixa-listan.
        [ATTACH=CONFIG]89963[/ATTACH]

        Avstod dock att provbada.

        [ATTACH=CONFIG]89964[/ATTACH]
        Kul! Vad använder du för att säkra spöna?


        Skickat från min iPhone med Tapatalk

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av pierre.andersson Visa inlägg
          Kul! Vad använder du för att säkra spöna?


          Skickat från min iPhone med Tapatalk

          Helt fel typ av spiralsladd. Det är en plastklädd vajer som man egentligen har för att låsa fast cycklar med. Den var alldeles för styv och osmidig. Skall hitta på något annat, eventuellt tipset med att göra spiralsladd av grästrimmertråd.

          Kommentera


          • Spiralsnöre till hundklicker verkar gå att få tag i för en femma! http://trickhundarshop.com/index.php...product_id=102

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
              Ny på forumet och halkade in här just på grund av denna tråden! Har varit inne och läst tidigare men nu kände jag att det var dags att ansluta sig.

              Lyckades få tag på en Jula-kajak i veckan. Hur? Bra kontakter på Julas huvudkontor i Skara (där jag bor)! Kan också meddela att kajaken kommer att komma tillbaka nästa år enligt källan.

              Jag kompletterade min kajak med sits och en 230cm paddel av enklare modell (399:- på Svima.se) som jag hoppas kommer innan helgen. Blir premiärtur på lördag och jag funderar på om man skall klä sig för att bli blöt (dropp från paddel kanske) eller om det är relativt torrt? Hur gör ni?
              Kul att kajaken verkar komma tillbaka. Säger ryktena något om en tvåsitsig kajak också?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg
                Kul att kajaken verkar komma tillbaka. Säger ryktena något om en tvåsitsig kajak också?
                Nej det verkade inte vara på tapeten, bara samma igen. Däremot kunde det eventuellt bli en längre paddel.

                Kommentera


                • Helt ny på Forumet men tänkte skicka med lite info som inte har delats i denna tråd redan (läst hela tråden)

                  Kajaken har sina Scupperholes för att vatten som kommer in i kajaken ska kunna rinna ur. Därför kör man utan dom. På en vindstilla dag så är det mest vatten från paddeln som kommer in i kajaken och mestadels i knät på dig.

                  Kläder är alltid ett hett diskutionsämne, jag har mina vildmarksbrallor som vatten rinner av ifrån, jag har beställt ett par motorcykelbrallor från Kina som ska vara vattentäta. Det tar ju dock sin lilla tid att få hem grejer därifrån.

                  Sitsen som man har till denna kajak är obekväm för rumpan så ha ett underlag under stjärtlappen, jag har haft mjukplast "Foam" för att komma upp ca 5 cm till, jag sitter mjukare men också torrare på det sättet.

                  En Sit on Top kajak är bredare än vanliga paddelkajaker och därför behövs en längre paddel, jag köpte biltemas paddel samma dag som jag köpte kajaken, jag tyckte jag kunde offra 179:- i väntan på att min riktiga paddel skulle anlända hemma. Idag kör jag med en 240cm paddel i alumuminium som jag köpte på kayakfishing.se för 799:- Den funkar super för mig även om jag känner att 10cm till skulle inte ha skadat.

                  Jag började studera kajakfiske för ett år sedan och när denna kajak kom in på Jula så blev man ju bara tvungen att ha något att börja med, för att senare byta upp sig. Min grundtanke var att använda denna kajak denna säsongen och nästa säsong köpa en Old Town Predator PDL. Men jag har fastnat lite för denna kajak och kommer att köra även nästa säsong med denna. Predatorn får vänta lite ;-)

                  Såg att byggmästaren (imponerande bygge, verkligen) kapade bort en del utav sittbrunnen, nu ska jag vara tydlig med att jag inte vet om det är så men spontant så kändes det farligt. Om du får en reva under kajaken så kommer den ponton som kajaken är att fyllas med vatten snabbt då luft kommer att försvinna ur sittbrunnen. (Du kanske hade provat och så var inte alls fallet?) Återigen jag vet inte och vill inte trampa någon på tårna.

                  För mig så har jag kört väldigt simpelt, just det ett tips på den fronten också. Det blir oerhört mycket enklare att fiske från kajaken med ett 6ft spö. Nu använder jag mig utav flera olika tekniker när jag fiskar men klassiskt spinnfiske och jiggning upplever jag extremt mkt enklare och bekvämare med ett kortare spö. Man får inte underdelen utav spöt i knät eller emot kajaken när man jiggar. Samma när jag kastar stora gäddbeten, jag kör med jerkspöt som är 6,9ft långt.
                  I början körde jag på helt som vanligt med ett 8ft och ett 8,2ft spinn-spö men det är inte bekvämt någonstans tycker jag. (Ingen regel utan undantag).

                  Ekolod skulle jag ha monterat denna säsong men något sådant har det inte blivit utav flera anledningar. Såg att någon hade limmat fast givaren i skrovet, ett bra tips tycker jag. Själv funderar jag på att göra en portabel PVC-lösning som jag kan ha i spöhållaren fram till vänster. Vi får se hur det blir, jag har ännu inte bestämt mig och försöker finna tid till att instalera ett Anchor trolly system också. Tittar man på youtube så finns det ju flera lösningar.

                  I aktern på min kajak så har jag valt att fästa en mjölklåda, den rymmer mitt ankare, driftankare, 6 betesaskar och en 3-pipig spöhållare frpm berkley.

                  Bjuder på en bild från helgens bravader (Glömde dock mitt underlägg till sitsen)

                  Min kajak har fått namnet The Beast för övrigt. Det är min krigsmaskin.

                  Click image for larger version

Name:	The beast.jpg
Views:	1
Size:	75,7 KB
ID:	1782925
                  Like a stalking lion he approaches with great stealth

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av uBO Visa inlägg
                    Helt ny på Forumet men tänkte skicka med lite info som inte har delats i denna tråd redan (läst hela tråden)

                    Kajaken har sina Scupperholes för att vatten som kommer in i kajaken ska kunna rinna ur. Därför kör man utan dom. På en vindstilla dag så är det mest vatten från paddeln som kommer in i kajaken och mestadels i knät på dig.

                    Kläder är alltid ett hett diskutionsämne, jag har mina vildmarksbrallor som vatten rinner av ifrån, jag har beställt ett par motorcykelbrallor från Kina som ska vara vattentäta. Det tar ju dock sin lilla tid att få hem grejer därifrån.

                    Sitsen som man har till denna kajak är obekväm för rumpan så ha ett underlag under stjärtlappen, jag har haft mjukplast "Foam" för att komma upp ca 5 cm till, jag sitter mjukare men också torrare på det sättet.

                    En Sit on Top kajak är bredare än vanliga paddelkajaker och därför behövs en längre paddel, jag köpte biltemas paddel samma dag som jag köpte kajaken, jag tyckte jag kunde offra 179:- i väntan på att min riktiga paddel skulle anlända hemma. Idag kör jag med en 240cm paddel i alumuminium som jag köpte på kayakfishing.se för 799:- Den funkar super för mig även om jag känner att 10cm till skulle inte ha skadat.

                    Jag började studera kajakfiske för ett år sedan och när denna kajak kom in på Jula så blev man ju bara tvungen att ha något att börja med, för att senare byta upp sig. Min grundtanke var att använda denna kajak denna säsongen och nästa säsong köpa en Old Town Predator PDL. Men jag har fastnat lite för denna kajak och kommer att köra även nästa säsong med denna. Predatorn får vänta lite ;-)

                    Såg att byggmästaren (imponerande bygge, verkligen) kapade bort en del utav sittbrunnen, nu ska jag vara tydlig med att jag inte vet om det är så men spontant så kändes det farligt. Om du får en reva under kajaken så kommer den ponton som kajaken är att fyllas med vatten snabbt då luft kommer att försvinna ur sittbrunnen. (Du kanske hade provat och så var inte alls fallet?) Återigen jag vet inte och vill inte trampa någon på tårna.

                    För mig så har jag kört väldigt simpelt, just det ett tips på den fronten också. Det blir oerhört mycket enklare att fiske från kajaken med ett 6ft spö. Nu använder jag mig utav flera olika tekniker när jag fiskar men klassiskt spinnfiske och jiggning upplever jag extremt mkt enklare och bekvämare med ett kortare spö. Man får inte underdelen utav spöt i knät eller emot kajaken när man jiggar. Samma när jag kastar stora gäddbeten, jag kör med jerkspöt som är 6,9ft långt.
                    I början körde jag på helt som vanligt med ett 8ft och ett 8,2ft spinn-spö men det är inte bekvämt någonstans tycker jag. (Ingen regel utan undantag).

                    Ekolod skulle jag ha monterat denna säsong men något sådant har det inte blivit utav flera anledningar. Såg att någon hade limmat fast givaren i skrovet, ett bra tips tycker jag. Själv funderar jag på att göra en portabel PVC-lösning som jag kan ha i spöhållaren fram till vänster. Vi får se hur det blir, jag har ännu inte bestämt mig och försöker finna tid till att instalera ett Anchor trolly system också. Tittar man på youtube så finns det ju flera lösningar.

                    I aktern på min kajak så har jag valt att fästa en mjölklåda, den rymmer mitt ankare, driftankare, 6 betesaskar och en 3-pipig spöhållare frpm berkley.

                    Bjuder på en bild från helgens bravader (Glömde dock mitt underlägg till sitsen)

                    Min kajak har fått namnet The Beast för övrigt. Det är min krigsmaskin.

                    [ATTACH=CONFIG]89985[/ATTACH]
                    Många bra tips där uBO!

                    Jag drog ur pluggarna i länshålen innan start men ångrade mig eftersom jag tyckte det åkte in vatten när jag klev i. Fast totalt sett kanske det höll sig torrare med dom öppna.

                    Jag körde med regnbyxor precis som Husse tipsade om. Blev en aning varmt när solen stekte på och dom höll inte helt tätt i baken men överlag en bra lösning.

                    Den foamen du använder, är det som frigolit eller är det mer som yoga-matta? Köpte en gammal sits av plast (Abdomizer, se bild nedan) som jag tänkte modifiera och installera under min för att bli torrare. Får se hur det går.
                    Click image for larger version

Name:	231573570_c93fd987-9fd0-4257-887d-ac06ec8a7366.jpg
Views:	1
Size:	34,5 KB
ID:	1782933

                    Sedan känner jag att jag måste dekaltrimma mer, mycket mer.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                      Många bra tips där uBO!

                      Jag drog ur pluggarna i länshålen innan start men ångrade mig eftersom jag tyckte det åkte in vatten när jag klev i. Fast totalt sett kanske det höll sig torrare med dom öppna.

                      Jag körde med regnbyxor precis som Husse tipsade om. Blev en aning varmt när solen stekte på och dom höll inte helt tätt i baken men överlag en bra lösning.

                      Den foamen du använder, är det som frigolit eller är det mer som yoga-matta? Köpte en gammal sits av plast (Abdomizer, se bild nedan) som jag tänkte modifiera och installera under min för att bli torrare. Får se hur det går.
                      [ATTACH=CONFIG]90007[/ATTACH]

                      Sedan känner jag att jag måste dekaltrimma mer, mycket mer.
                      Härligt att höra om alla som pular med sina kajaker!

                      Jag har pluggarna under sitsen urtagna nör jag fiskar men pluggarna under fötterna låter jag sitta i. Drar ur dom vid fötterna om/när det samlar på sig mkt vatten där.
                      Har en bit extra padding under sitsen (en bit liggunderlag). Mindre träsmak och man kommer upp ngn centimeter. Är lite sugen att prova en högre sittställning (typ 15-25 cm högre) i framtiden. Kanske kan man modda en gammal alu-campingstol? Vet dock ej hur det blir med balansen och paddelställningen så man får väl prova med ett frigolitblock först o se hur det känns.

                      Nu när jag är hemma igen efter trippen till Ascension och har rullat igång höstens rutiner på jobbet ska jag sätta lite fart och avsluta motorkontroll/batteri installationen på kajaken. Började pula med bättre spöhållare men hann inte klart detta så det ska ju fixas också. Sen är det dags att börja bygga pontoner och en anpassad betes/tackelbox.
                      Kul!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X