Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
    Vill oxå ha en men de verkar vara slut på den närmsta Julabutiken.
    hmm, jag är ju nöjd med min, men nöjdare med quintrexen, kolla min med ekolod o ws 18, ankarlina, paddelfäste,ankare, mm

beror ju på om du vill ha ekolod o elmotor, men den kanske blir över då barnen vill med nu.
    pris?
    kajak 2500, ekolod 3000kr, paddel o stol 500kr resten bjuder jag på.

men jag kanske ångrar mig!

Kommentera

• Skyddsöverdrag till Kajaken.

Hittade detta på ebay.

Ca 200:- med frakt är väl helt ok. Nu kan man låta kajaken ligga kvar på biltaket och dra på överdraget för att skydda den mot UV strålningen som denna typ av LDPE plast inte gillar.
      Hyfsad kvalitet för det priset och precis tillräkcligt långt. Jag skulle dock inte rekomendera att köra med det på. Fartvinden skulle nog förstöra tyget i längden tror jag.

Click image for larger version

Name:	20160723_142248.jpg
Views:	1
Size:	811,6 KB
ID:	1782146Click image for larger version

Name:	20160723_142300.jpg
Size:	895,2 KB
ID:	1782147

Skyddar ju mot damm o smuts under vinterförvaringen också.

Kommentera

• Elekronisk fartkontroll till elsnurran.

Idag kom PWM kontrollen till min elmotor.

Kopplade in den provisoriskt på 12v batteriet för en snabb funktionskoll. Verkar ju funka bra. Helt steglös och bara slå om en knapp för att backa.
        PWM aggregatet har i orginalutförande en 12v fläkt på kylflänsen (jag har plockat bort den på bilderna) som skall kyla dom fyra thyristorhalvledarna som pulsar strömmen. Eftersom jag ska bygga in enheten i en totalt vattentät aluminiumbox skall thyristorerna flyttas från kretskortet till insidan på aluminiumlådan så att kylan skall ledas ut ur boxen. Kylfläns och fläkt monterar jag på utsidan. Fläkten är bortslös och visst kommer den nog ge upp om den skulle bli helt dränkt av saltvatten men då får man väl byta fläkten. Vet inte om enheten kunde klara sig utan fläkt men jag sätter dit den för säkerhets skull. Thyristorerna blev i alla fall inte alls varma under min korta testkörnkng, ca 5 min. Ursäkta den kassa videokvaliteten, mobilfilm.

Name:	20160723_172423.jpg
Size:	951,2 KB
ID:	1782148Click image for larger version

Name:	20160723_172432.jpg
Size:	896,9 KB
ID:	1782149

I boxen kommer jag montera vattentät batteribrytare, huvudsäkring (automatisk 100A), shunt till amperemätaren och omkopplare till dom 2 två voltmätarna som skall monitorera LiPo cellerna. Batteribrytaren kan skifta batteripaket eller köra båda samtidigt.
        Återkommer med mer bilder när bygget kommit en bit på väg.

Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-23, 20:31.

Kommentera

• Jag har precis införskaffat mig en Jula-kajak och jag har några frågor. Jag har väldigt svårt att fästa kajaken på taket. Jag har visserligen en liten bil men igår "lyfte" den två gånger när jag körde i 90km/h. Hur spänner ni fast den?

Sen införskaffade jag mig biltemas paddel för de flesta här rekade den istället för den på Jula. Märkte dock att när jag paddlar så hamnar det rätt mkt vatten i knät oavsett hur man ställer in "dropp-skydden". Är detta normalt när man paddlar kajak eller är min paddel lite för kort och därmed får jag mer vatten på mig?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fjonkan Visa inlägg
            Jag har precis införskaffat mig en Jula-kajak och jag har några frågor. Jag har väldigt svårt att fästa kajaken på taket. Jag har visserligen en liten bil men igår "lyfte" den två gånger när jag körde i 90km/h. Hur spänner ni fast den?

Sen införskaffade jag mig biltemas paddel för de flesta här rekade den istället för den på Jula. Märkte dock att när jag paddlar så hamnar det rätt mkt vatten i knät oavsett hur man ställer in "dropp-skydden". Är detta normalt när man paddlar kajak eller är min paddel lite för kort och därmed får jag mer vatten på mig?
            Kul med fler Julapadlare!

Jag har ett helt vanligt takräcke som jag satt rörisolering på för att göra det mjukare o hålla kajaken på plats. Sen 2 st vanliga spännband som spännes hårt plus en säkerhetslina från takräcket till fören på kajaken så den inte glider fram om man skulle behöva tvärnita. Kan köra 90-100 km/h utan problem men bilen (V70) blir lite mer vindkänslig. Så länge man håller farten under 100 verkar inte heller bilen dra mer soppa.

Man blir blöt i en kajak... det bara att gilla läget liksom. Jag kör i badkläder, med vadare eller torrdräkt beroende på väder. Sen lär man sig lite att inte plaska upp vatten på paddeln men lite rinner det nog alltid ändå.

/Gustav

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
              Kul med fler Julapadlare!

Jag har ett helt vanligt takräcke som jag satt rörisolering på för att göra det mjukare o hålla kajaken på plats. Sen 2 st vanliga spännband som spännes hårt plus en säkerhetslina från takräcket till fören på kajaken så den inte glider fram om man skulle behöva tvärnita. Kan köra 90-100 km/h utan problem men bilen (V70) blir lite mer vindkänslig. Så länge man håller farten under 100 verkar inte heller bilen dra mer soppa.

Man blir blöt i en kajak... det bara att gilla läget liksom. Jag kör i badkläder, med vadare eller torrdräkt beroende på väder. Sen lär man sig lite att inte plaska upp vatten på paddeln men lite rinner det nog alltid ändå.

/Gustav
              Jag har spänt genom de båda bärhandtagen på mitten för jag var orolig att den inte skulle sitta kvar annars men det verkar ju räcka att dra två rakt över och sen säkra med ett som går fram till fören. Blir att fixa rörisolering, vilken storlek köpte du?

Kommentera

Jag har spänt genom de båda bärhandtagen på mitten för jag var orolig att den inte skulle sitta kvar annars men det verkar ju räcka att dra två rakt över och sen säkra med ett som går fram till fören. Blir att fixa rörisolering, vilken storlek köpte du?
                Kolla vilken dimension du har på bågarna/rören på ditt takräcke. Tror jag köpte 22 mm passade bra på mitt räcke. Klippte till så det passade mellan fästena och tejpade fast i ändarna och mitten med en bra eltejp. Har nog kört 200 mil nu både med o utan kajaken på taket Isoleringen o tejpen verkar sitta bra. Rörisoleringen är ganska känslig och kan rivas upp om man inte tar det lite lugnt när man lastar men den kostar ju nästan inget (25:- för 2 m) så det är bara att byta om den är för sliten.

Kommentera

• Grymt! Tack för snabbt svar!

Kommentera

Grymt! Tack för snabbt svar!
                    Såhär enkekt har jag gjort med takräcket. Funkar bra med kajaken uppochned.

Name:	20160725_132807.jpg
Size:	783,2 KB
ID:	1782160

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                      Såhär enkekt har jag gjort med takräcket. Funkar bra med kajaken uppochned.
                      [ATTACH=CONFIG]88680[/ATTACH]
                      Tack för bilden! Smart lösning! Tror mitt problem är att jag har en opel astra och den är rätt kort så trycket från spännbanden hamnar rätt nära centrum på kajaken och inte så nära fören och aktern.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 808 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka