Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Välkommen i gänget!
    Tat försiktigt med kajaken på sten o vassa kanter. Plasten e ok för övrigt men det blir lätt djupa repor.
    /Gustav
    Tack! Tack även för varningen. Exemplaret vi köpte var faktiskt lite transportskadat (och därför ännu billigare), så jag har redan fått se prov på hur skador kan se ut.

Kommentera

• Premiärtur efter ombygget!

Har tillbringat dagen (är faktiskt fortfarande där) ute på Snogeholmsjön. Blåsigt men fint väder annars. Ovant o det tog lite tid att montera allt. Klockade ca 30 min men när man e van klarar man det nog på 15.
      Motorn krånglade. Först en kabel som satt löst. Sen gick det ok fast bara på 2 hastigheter. Just innan jag kom in för o fika lade halvfarten också av så nu är det bara full fart som gäller. Jag ska ju inte använda den gamla fartkontrollen så det spelar ju ingen roll så länge själva elmotorn funkar men jag borde kanske skruva isär motorn o kolla så det inte är något läckage.
      Har ju kört med 12 v 80Ah blyack idag. Satte batteriet bakom sitsen. Tungt o kajaken tar in vatten i akterndet står ca 5cm vatten där som inte länsar ut. Alltså ingen hållbar lösning att använda blybatteri och isåfall för man montera det fram eller nåt. Det blir dock inget problem med mina Lipo batterier. Samma kapacitet men en tredjedel av vikten. Känns bra att det redan är planerat.

Nya HDS 7 gen 3an har krånglat lite men det är nog bara jag som inte justerat allt rätt. Konstigt nog fungerar mitt stävmonterade ekolodsgivarfäste alldeles utmärkt. Placeringen av lodet är perfekt och man ser ju allt o lite till på den stora skårmen.
      Hur som helst J-A gött att ha full koll på bottenstruktur mm.

Inte heller någr bekymmer att lyfta/tilta motorn. Så att gå iland o att sjösätta är en baggis nu.

Har varit så perfekt att glida fram i motvind längst vassen o kasta (så länge halvfarten funkade alltså. Det är superlätt att styra o kontrollera positionen trots vinden. Man har båda händerna fria förutom när man ska slå back eller ändra hastighet. Kan varmt rekomendera att motorisera kajaken o sätta dedalstyrning.

Första fisken från Julakajen för min del idag. Ett litet gäddyngel 1 kg. Kändes riktigt bra trots det mycket blygsamma formatet. C&R såklart. Videobevis kommer.En speciell känsla av att sitta så nära vattnet och ha närkontakt med fisken. Jag fattar fortfarande inte varför jag inte skaffat kajak långt tidigare.
      /Gustav

Click image for larger version

Name:	20160707_110929.jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1781990
      Mycket skrot som ska monteras.... men till slut så...

Name:	20160707_161049.jpg
Views:	2
Size:	1,01 MB
ID:	1781992Click image for larger version

Name:	20160707_161130_Richtone(HDR).jpg
Size:	1,03 MB
ID:	1781993Click image for larger version

Name:	20160707_153854.jpg
Size:	809,0 KB
ID:	1781994Click image for larger version

Name:	20160707_145413.jpg
Size:	944,0 KB
ID:	1781995

Och slutresultatet är en riktigt nöjd Kajakfiskare! :-)

Name:	20160707_145442.jpg
Size:	686,8 KB
ID:	1781996
      Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-07, 22:26.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Ericslund Visa inlägg
        Tack! Tack även för varningen. Exemplaret vi köpte var faktiskt lite transportskadat (och därför ännu billigare), så jag har redan fått se prov på hur skador kan se ut.
        Tror det går att "svetsa" (smältlaga) små skador. Så är det en repa eller ett litet hål är det ingen katastrof.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
          Tror det går att "svetsa" (smältlaga) små skador. Så är det en repa eller ett litet hål är det ingen katastrof.
          Det är bara några repor på en kort bit av kölen, typ som om den skrapat i asfalt en bit. Hade det varit hål skulle de nog inte sälja den över huvud taget.

Måste säga att jag är imponerad av ditt bygge, även om det inte alls är vad jag är ute efter med kajaken.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Ericslund Visa inlägg
            Det är bara några repor på en kort bit av kölen, typ som om den skrapat i asfalt en bit. Hade det varit hål skulle de nog inte sälja den över huvud taget.

Måste säga att jag är imponerad av ditt bygge, även om det inte alls är vad jag är ute efter med kajaken.
            Tackar! Det har varit ett kul bygge att göra och nu skall det fiskas istället för att "fixas"! En del saker som är kvar att göra men det är sånt som man kan ta allteftersom och ändå har kajaken funktionsduglig.

Jag ska hämta min nya kajakvagn på posten idag.
            Kommer bli SÅÅÅ mycket enklare att rigga kajaken bredvid bilen o sen rulla ner den till vattnet. Igår fick man ju springa benen av sig, fram o tebaks med allt junk. (Är lat av naturen).
            /Gustav

Kommentera

• Jungfrufärden avklarad. Mer paddlande än fiskande. Kajaken är väldigt lättpaddlad och nästan flyger fram på vattnet. Det är lätt att ändra riktning, på gott och ont.

Paddlade ut till en liten ö i närheten och bestämde mig för att ta mig i land. När jag hade 1-2 m kvar till land så skrämde jag iväg en gädda från det 2-3 dm djupa vattnet. Den smet alltså förbi mig i kajaken på väldigt nära håll. Häftigt!
              Senast ändrad av Ericslund; 2016-07-08, 22:12.

Kommentera

• Ett litet ankare är bra att ha så kan man ligga en stund och fiska från en o samma punkt. Jag beställde en sån här http://www.ebay.com/itm/172115067931...%3AMEBIDX%3AIT att ha som ankarlina.

Name:	s-l500 (1).jpg
Size:	41,0 KB
ID:	1782014

Jag har ett litet 2 kgs ankare som räcker gott om det inte blåser alltför mkt.
                Att fixa en flyttbar ankringspunkt är också väldigt fiffigt så man kan flytta ankaret till för/akter beroende på vind eller vilket håll man vill fiska åt.

Name:	267b1948fa84309bc99f9c0289cabe44_XL.jpg
Views:	2
Size:	172,5 KB
ID:	1782015

Kommentera

• Ute på premiär tur idag. Riktigt lätt paddlad! Tyckte faktiskt original paddel fästet fungerade helt ok.
                  Tyvärr blev det det ingen fisk, hoppas på bättre resultat nästa gång
                  Bifogade filer

Kommentera

• Premiärtur ikväll på Mälaren. Göstrolling med 2 spön. Direkt när jag hoppa i kajaken så kände jag att oj. Den kanske inte riktigt e gjord för en som är 190cm lång. Insåg ganska fort att det nog mest berodde på att paddeln va så kort. Med mina böjda ben så kom paddeln högt upp från vattnet och där med inte så bra driv i paddeln. En 20cm längre paddel hade gjort mycket skillnad.
                    Jag kompenserade genom att sitta med benen rakt ut vilandes på den främre packluckan. Då gick det kanon.

Fisket gick även det bra. 2 st gösar på 1.5kg. Tagna på 6 och 4 meters djup. Gick smidigt att landa i håv. Sen veva upp de andra spöet och kroka av, väga osv. Paddeln fäste även jag i orginalfästet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
                      Premiärtur ikväll på Mälaren. Göstrolling med 2 spön. Direkt när jag hoppa i kajaken så kände jag att oj. Den kanske inte riktigt e gjord för en som är 190cm lång. Insåg ganska fort att det nog mest berodde på att paddeln va så kort. Med mina böjda ben så kom paddeln högt upp från vattnet och där med inte så bra driv i paddeln. En 20cm längre paddel hade gjort mycket skillnad.
                      Jag kompenserade genom att sitta med benen rakt ut vilandes på den främre packluckan. Då gick det kanon.
                      Kul att höra om alla andras upplevelser i julakajaken! Låter som en riktigt najs fisketur!

Jo jag har också märkt att kajaken är förhållandevis liten. 30cm extra i längt i sittbrunnen hade givit det lilla extra utrymmet som saknar ibland både till benen men också till prylar och kanske till en riktigt stor fisk. (Problemet med fisken har tyvärr inte upstått ännu för egen del men man hoppas ju)
                      I aktern är ju kajaken ganska smal vilket nog är bra för vattenmotståndet så den är hyfsat lättpaddlad tycker jag men inte speciellt viktbärande. Jag hade ju en 20kgs blybatteri där bak och tillsammans med vikten från motorn gick den så pass lågt i aktern att den tog in en del vatten i bakre lastfacket. Det stod ca 3 cm vatten där bak som inte länsade ut. Så visst har den sina begränsningar. Jag väger ca 85 kg och jag skulle nog inte rekommendera kajaken till någon som väger mycket mer än 100kg. Jag märkte också att stabiliteten försämras när den var så pass tungt lastad där bak. Så ett par utriggare kommer jag absolut att ordna. Det kommer ge kajaken den lilla extra flytkraft i aktern jag saknar och ge en bättre stabilitet så man kan vända sig om, stitta på sidan och kanske till och med ställa sig upp utan att riskera att kapsejsa.

Jag har "provbadat" med kläder och vadarbyxor på och det går faktiskt hyfsat att ta sig upp igen. Me inget kul att kapsejsa o kanske förlora utrustning. Jag har det mesta fastsatt och säkrat i kajaken. Har knutit öglor av gummilina på flärparna till spöhållarna som jag drar över spolen på fiskerullen. Annars lär ju spöna glida ur om kajaken skulle hamna upp och ner.

Hur har ni andra fixat med säkring till spön i de inbyggda spöhållarna?
                      /Gustav

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka