Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svetsa LDPE plast?

Julakajaken har såklart sina brister. Den största är väl kanske LDPE plasten som är ganska mjuk och lätt repas.

Det ska ju gå att "svetsa" LDPE plast. Är det någon som provat eller lagat något hål ännu?

Jag har ju sågat bort "byttan" i den bakre luckan i sittbrunnen för att komma åt ner stuvutrymme. Jag höll nästan på att slänga den utsågade plastbyttan när jag kom på att den är bra att ha kvar som svetsmaterial för framtida reparationer.
    /Gustav

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Funkar säkert men jag skulle nog välja en motor med något slags fartreglage och kanske lite mer kraft också. Blåser det motvind kan det gå ganska trögt.
      Det finns många prisvärda budgetsnurror så gå inte på första bästa. Man behöver absolut inte ha en MinnKota, Motorguide etc. De billiga kinamotorerna funkar bra och skulle de paja efter att garantin har gått ut är det ju en billig slant att helt enkelt köpa en ny. Tänk på att många snurror inte tål saltvatten om du kanske planerar att fiska i havet.

Själv har jag börjat titta efter en 3-bladig propeller med högre stigning till min motor 36Lb (Fladen/kinabudget 1200:- spänn på öB för 5 år sedan). Den är ca dubbelt så kraftfull som den du föreslog. Jag inbillar mig att en propeller med större verkningsgrad skall funka bättre. Köra på låga varv på motorn och glida fram med låg effektförbruknkng (sparar på batterierna). Så har man ändå kraftreserver om det skulle behövas.
      En 36Lb motor som ej är saltvattensäkrad kan man hitta för runt tusenlappen. De som tål salt är något dyrare 1500-2000:-.
      Lycka till med motorvalet!

Paddla är skönt men himla opraktiskt om man försöker hålla i ett fiskespö samtidigt. Men man kan trolla och paddla så får man lite workout samtidigt!

/Gustav
      Jag och en snubbe "race"-ade en gång med två olika Biltema elmotorer i Björkaån. En 34 lbs mot en 54 lbs. Det var inte mycket skillnad i hastighet. Man kan inte direkt säga att jag drog ifrån som ett skott. Men jag tror hans 34:a fick jobba hårdare och slits nog fortare.

Kommentera

• Stävmonterade givarfästen.... sisådär...

Nu har jag i alla fall gjort ett försök till ett fäste för givarna i fören som kommer gå att fälla upp.
        Jag kan ju inte påstå att det blev särskilt snyggt (ser mest ut som ett sovjetiskt veteskapligt experiment från 60 talet) men funkar det så får det duga i nuläget tills jag hittar på något bättre.
        Lite justeringar och slipning + snygg kabeldragning kommer väl göra det lite prydligare hoppas jag.

En del pyssel kvar att göra med lyftwiren. Måste sätta på något litet block eller en typ remskiva kring lyftaxeln så jag får lite moment i början av lyftet.

Nu måste jag snart få denna tingest i sjön igen... så sugen på att testa.. (och se om den flyter fortfarande). Skämt åsido har det bara blivit ca 3 kg extra förutom batterier och själva motorn och det är ju rätt ok.

/GustavClick image for larger version

Name:	20160702_093533.jpg
Views:	1
Size:	663,1 KB
ID:	1781933Click image for larger version

Name:	20160702_215643_Richtone(HDR).jpg
Size:	841,3 KB
ID:	1781934Click image for larger version

Name:	20160703_120908.jpg
Size:	696,0 KB
ID:	1781935Click image for larger version

Name:	20160703_120921.jpg
Size:	699,5 KB
ID:	1781936Click image for larger version

Name:	20160703_122019.jpg
Size:	720,0 KB
ID:	1781937Click image for larger version

Name:	20160703_122042.jpg
Size:	719,8 KB
ID:	1781938

Sådär nu blev det lite snyggare... kabeldragning klar. Det blir en tur till Biltema igen i morgon. Rostfria kruvar/muttar som saknas innan jag kan göra klart.

Click image for larger version

Name:	20160703_150805.jpg
Size:	633,7 KB
ID:	1781941Click image for larger version

Name:	20160703_151926.jpg
Size:	492,6 KB
ID:	1781939Click image for larger version

Name:	20160703_152109.jpg
Size:	436,5 KB
ID:	1781940
        Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-03, 14:48.

Kommentera

• Dags för provtur snart...

Riggade styrningen provisoriskt i väntan på de rostfria detaljerna jag beställt. Den gamla parabolen fick bjuda på maströrsfästet. Verkar funka så pass bra att jag kan ta en kort provtur i morgon o kolla om roderutslagen är lagom. Kopplar in motorn på mitt gamla 12v batteri i morgon o kör med det gamla fartreglaget. Ska bli kul att prova ekolodet också och se hur djupt givarna ligger i vattnet och om de ligger vågrätt.

/GustavClick image for larger version

Name:	20160703_220741.jpg
Size:	862,4 KB
ID:	1781945Click image for larger version

Name:	20160703_220757.jpg
Size:	751,8 KB
ID:	1781946Click image for larger version

Name:	20160703_220807.jpg
Size:	894,6 KB
ID:	1781947Click image for larger version

Name:	20160703_220842.jpg
Size:	736,4 KB
ID:	1781948Click image for larger version

Name:	20160703_220814.jpg
Size:	450,8 KB
ID:	1781949
          Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-03, 22:04.

Kommentera

Riggade styrningen provisoriskt i väntan på de rostfria detaljerna jag beställt. Den gamla parabolen fick bjuda på maströrsfästet. Verkar funka så pass bra att jag kan ta en kort provtur i morgon o kolla om roderutslagen är lagom. Kopplar in motorn på mitt gamla 12v batteri i morgon o kör med det gamla fartreglaget. Ska bli kul att prova ekolodet också och se hur djupt givarna ligger i vattnet och om de ligger vågrätt.

/Gustav[ATTACH=CONFIG]88165[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88166[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88167[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88168[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88169[/ATTACH]
            Härligt bygge!
            Verkligen läckert, även om vissa saker har förbättringsarbete gällande skönhet(tänker mest på parabolfästet).
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

• jag ska ha en kajak! men det verkar va slut på lagerna!

Kommentera

• Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                Härligt bygge!
                Verkligen läckert, även om vissa saker har förbättringsarbete gällande skönhet(tänker mest på parabolfästet).
                Tackar! :-) Jo parabolfästet är bara provisoriskt och vajrar ska snyggas till med riktiga vajerlås mm. Svårt att hitta rätt detaljer i rostfritt på BT/Jula etc. De har ju standard skruvar men mycket annat blir jag alltid tvungen att beställa på nätet.
                Upptäckte att nästan alla RF fästdon/skruvar på Hornbach (där jag handlat en hel del) bara är grad A2 / SAE 304 och inte A4 / SAE 316 som ju tål saltvatten betydligt bättre. Så det blir till att byta ut en del skruv som jag handlat på Hornbach.
                Surt för det är dyrt med rostfritt. Men smakar det så kostar det. Skönt att slippa tänka på underhåll. Spola av med lite sötvatten bara när man kommit hem så ska allt hålla sig snyggt i många år.

Håller just på att göra en provisorisk inkoppling av motorn. Om det slutar regna ska jag ta en provtur senare.
                /Gustav
                Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-04, 10:57.

Kommentera

• Ursprungligen postat av sjöräven Visa inlägg
                  jag ska ha en kajak! men det verkar va slut på lagerna!
                  Uppe i dina trakter (Stockholm med omnejd) verkar det finnas några kvar. Ring runt till julavaruhusen o kolla läget!

Kommentera

/Gustav[ATTACH=CONFIG]88165[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88166[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88167[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88168[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88169[/ATTACH]
                    Riktigt snyggt! Men hur är det med stabilitet och flytförmåga när det är så mycket metall monterad?

Kommentera

• Ursprungligen postat av MadZz Visa inlägg
                      Riktigt snyggt! Men hur är det med stabilitet och flytförmåga när det är så mycket metall monterad?
                      Allt du ser är aluminum. Väger max 3kg totalt förutom själva motorn, batteri, ekolod och den småmulliga sportfiskaren som borde banta en smula. Så vikten oroar mig inte alls... jo kanske min egen då.
                      Motorfästet i aktern, givarfästet i fören och fäste för pedalstyrning/ekolod mm i sittbrunnen tas lätt bort med några vingmuttar. Tar max 5 min att skruva bort. Så lägger man allt det i bilen. Utan alla tillbehör är det i princip fortfarande bara en std julakajak. Fortfarande så pass lätt att man lyfter den utan problem upp på biltaket. Jag tänkte det kunde vara nice att fortfarande kunna använda kajaken utan en massa prylar därför har jag gjort allting avtagbart.
                      /Gustav
                      Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-04, 13:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka