Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
    Min med
    Satte min så långt fram jag kunde och har ett 9ah batteri i påsen i främre luckan
    Vilket artnr? Eller vad heter biltemas motsvarighet till sikaflex?

Kommentera

• Tänkte med montera ett äldre humminbird matrix17 lod. Funkar det att limma aktergivaren på insidan av skrovet alltså?

Kommentera

• Ursprungligen postat av gälk Visa inlägg
        Vilket artnr? Eller vad heter biltemas motsvarighet till sikaflex?

Kommentera

• Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
          Min med
          Satte min så långt fram jag kunde och har ett 9ah batteri i påsen i främre luckan
          Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
          Min sitter limmad med biltema-sikaflex mot insidan av skrovet.
          Ok. Så kanske man kan göra. Sikaflex. Bra grejor! Ska fundera på saken. Jag har ju 2 st olika givare. Tror inte man kan montera sidescan/structurescangivare inombords så jag gör nog ett utvändigt fäste som går att fälla upp. Jag vill helst ha så lite dyra saker kvar i kajaken som möjligt eftersom jag kommer ha den mkt på biltaket, ofta obevakad. Fastlåst förvisso men ni vet vilka typer det finns...
          Nu har jag ju så mkt skrot på kajaken att en grej/fäste mer eller mindre inte spelar så stor roll. Undrar om den flyter fortfarande?

Nu är sjäva ekolodet monterat i alla fall. Fick göra om Lowrance klumpiga orginalfäste som jag tyckte tog för mkt plats.
          Känns J-T fett med en 7-tums skärm. Nappar det inte kan man kolla på video på den! Sambon lär ju inte se röken av mig resten av sommaren. Hon får väl också köpa en kajak.
          /GustavClick image for larger version

Name:	20160701_144350.jpg
Views:	1
Size:	515,1 KB
ID:	1781919Click image for larger version

Name:	20160701_144320.jpg
Size:	544,9 KB
ID:	1781920Click image for larger version

Name:	20160701_144257.jpg
Size:	728,6 KB
ID:	1781921Click image for larger version

Name:	20160701_144307.jpg
Size:	768,7 KB
ID:	1781922
          Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-02, 05:56.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
            Ok. Så kanske man kan göra. Sikaflex. Bra grejor! Ska fundera på saken. Jag har ju 2 st olika givare. Tror inte man kan montera sidescan/structurescangivare inombords så jag gör nog ett utvändigt fäste som går att fälla upp. Jag vill helst ha så lite dyra saker kvar i kajaken som möjligt eftersom jag kommer ha den mkt på biltaket, ofta obevakad. Fastlåst förvisso men ni vet vilka typer det finns...
            Nu har jag ju så mkt skrot på kajaken att en grej/faste mer eller mindre inte spelar så stor roll. Undrar om den flyter fortfarande?

Nu är sjäva ekolodet monterat i alla fall. Fick göra om Lowrance klumpiga orginalfäste som jag tyckte tog för mkt plats.
            Känns J-T fett med en 7-tums skärm. Nappar det inte kan man kolla på video på den! Sambon lär ju inte se röken av mig resten av sommaren. Hon får väl också köpa en kajak.
            /Gustav[ATTACH=CONFIG]88121[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88122[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88123[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88124[/ATTACH]
            Riktigt imponerande! Kommer bli riktigt fett med pedalstyrningen till elmotorn. Bara glida fram i vassen.

Kommentera

• Hann inte till Jula idag men den kajak jag la undan igår finns säkert (förhoppningsvis) kvar om jag hänger på låset i morgon. Så: När kör vi igång en kajakfisketävlingsserie för julakajaker?

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Hann inte till Jula idag men den kajak jag la undan igår finns säkert (förhoppningsvis) kvar om jag hänger på låset i morgon. Så: När kör vi igång en kajakfisketävlingsserie för julakajaker?
                Absolut! Jag är "på"!
                JKFA rekord lista kanske? (Jula Kajak Fishing Association) IGFA har inget att hämta här!
                Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-28, 05:49.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                  Riktigt imponerande! Kommer bli riktigt fett med pedalstyrningen till elmotorn. Bara glida fram i vassen.
                  Tackar! Känns riktigt bra detta men jag överarbetar lätt saker o ting. Måste bli bättre på att tänka på KISS... ("Keep it simple stupid")
                  Slösade bort 2 timmar idag på ett fäste för ekolodet (se bilden) som jag sen insåg blev för krångligt och fult och aldrig använde. Till slut blev det en bit 25mm fyrkantsrör o 3 popnitar. Det tog bara 10 minuter! Suck. En del lär sig aldrig.Click image for larger version

Name:	20160701_134949.jpg
Size:	592,4 KB
ID:	1781923

I morgon ska jag koppla in elmotorn lite provisoriskt. Kanske hinner med en kort provtur om vädret tillåter och Murphy tar semester.
                  Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-01, 17:21.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                    Nu har jag ju så mkt skrot på kajaken att en grej/faste mer eller mindre inte spelar så stor roll. Undrar om den flyter fortfarande?

/Gustav[ATTACH=CONFIG]88121[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88122[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88123[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88124[/ATTACH]
                    Hehehe. Du är helt galen. Vilken drivkraft du har. Vilket bygge!

Elmotor med styrning och HDS 7:a på en kajak.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                      Hehehe. Du är helt galen. Vilken drivkraft du har. Vilket bygge!

Elmotor med styrning och HDS 7:a på en kajak.
                      Hehe! Jag tycker bara det är kul med ett nytt projekt. Håller ju på radiostyrda båtar annars (förutom fiske) men detta har varit väldigt upplyftande. Jag har en del spännande installationer kvar på kajaken som jag inte börjat på än. Utriggare är ju planerade. Den elektroniska motorkontrollen och batteriövervakningen ska ju också fixas. Jag väntar på leveranser som måste komma innan jag kan göra klart det. Billigt o praktiskt att handla på nätet men det tar en himla tid för grejorna att komma från Kina.

Funderar på att sätta ekolodsgivarna i fören. Sätta dit en konsoll så man kan fälla upp dom genom att dra i en kontrollwire. Fiffigt att kunna fälla upp dom enkelt så man inte skadar givarna när man sjösätter/stiger i land. Bra att kunna få dom ur vägen också om man får på värsta storfisken så inte fiskelinan fastnar i givarna. Man vill ju inte missa sitt Jula Kajakfiske rekord...
                      /Gustav

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka