Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
    Funkar det att lasta en kajak på en bil som saknar takräcken? insåg just att min inte har det så då kanske det inte är någon mening att köpa en då hela idén var att slänga upp den på taket och dra iväg.
    Vadå saknar takräcke, du får väl köpa det som alla andra om det nu inte är rails du tänker på. [emoji23]
    Senast ändrad av gälk; 2016-06-27, 14:02.

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av gälk Visa inlägg
      Vadå saknar takräcke, du får väl köpa det som alla andra om det nu inte är rails du tänker på. Konstig fråga iaf 😂
      rails/takräcke fan vet jag, trodde det var samma sak. Men isåfall har jag inga 'rails' heller.

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
        Funkar det att lasta en kajak på en bil som saknar takräcken? insåg just att min inte har det så då kanske det inte är någon mening att köpa en då hela idén var att slänga upp den på taket och dra iväg.
        Finns väl räcken som går montera ovanför bildörren?

        Kommentera


        • #84
          Jo finns såna man monterar i dörröppningen.

          Kommentera


          • #85
            Har din bil dropplist så är det bara att köpa passande räcken till det. Finns lösningar till i stort sätt Alla bilar

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Har din bil dropplist så är det bara att köpa passande räcken till det. Finns lösningar till i stort sätt Alla bilar
              Inga dropplister tyvärr, men såg att det fanns några fotsatser från thule som skulle passa. Lite dyra bara.

              Kommentera


              • #87
                Kajakbygget halvägs klart...

                Det tar sig sa mordbrännaren...

                Kontrollbox/fäste till ekolodet/pedalställ till styrningen... allt i en och samma enhet börjar nu bli klar. Kommer sitta fast med 4 st M6 rattskruvar. Ska designa styroken till wiren i morgon och såga ut dessa i aluminium. Måste bestämma hur jag ska dra styrvajern bara. Tänkte först dra vajerrören inne i kajaken men nu lutar det åt att jag fäster dom längst relingen på utsidan.

                Akterplattan provmonerad och det kommer funka bra. Ska justera skruvländer på de nya bultarna. Inga nya hål i kajaken någonstans ännu men jag blir nog tvungen att göra två genomgående bultar längst fram i hörnen på den stora plattan för där skall rören till utriggarna sitta så belastningen kan bli rätt stor. De ingjutna M6 mässingsmuttrarna kan paja om jag har otur så jag satsar nog på att fästa plattan bättre just här. Sen ska att tätas och jag lägger sikaflex under plattan.

                Jag köpte aluminiumprofiler idag till utriggarna. 2 st 25mm fyrkantrör som kommer vara fast monterade. I dessa kommer sedan 20mm rör att glida så man kan dra in pontonerna. Pontonerna har jag inte löst ännu. Ett par fendrar kanske får duga i sommar. Se ska jag bygga några mer hydrodynamiskt riktiga pontoner men det hinner jag nog inte med i sommar.

                Motorfästet i aktern är löstagbart med 2 st M10 + 1st sprint. Styrguider i 15mm aluprofil som håller allt på plats i sidled och hindrar motorn från att glida fram eller bakåt.

                För tillfället får den gamla resistorkontrollen på 40Lb motorn duga. En idiotisk lösning för det betyder att motorn drar ganska mkt ström även vid lågfart. Har dock redan beställt en 100A PWM kontrollenhet från kineserna. 350 spänn får det vara värt. Då får jag steglös motorstyrning och spar ström på batterierna.
                Mina 4st 16Ah 4s lipos blir monterade parallellt i 2 par. En huvud brytare som gör att jag lätt kan "byta batteri" från ena till andra paret när jag tömt pack nr 1. Har också en display med amp- och voltmätare så jag kan hålla koll på förbrukning och batterispänning.
                Det ska bli spännande att se vilken räckvidd jag kan få med denna uppsättning. En propeller med högre stigning och kanske 3 blad skulle nog minska förbrukningen ytterligare. Jag är ju inte ute efter hög fart utan lpng räckvidd.

                Allt utom den stora akterplattan går att plocka loss med några enkla handgrepp så det ska gå lätt o snabbt att montera. Jag ville inte ha en massa extra junk på kajaken för att underlätta transport. Sen kan det vara skönt att bara ta kajaken och ett spö o slinka ut snabbt utan alla grejor. Bara paddla o njuta av naturen.

                Som sagt en hel del kvar att göra men om allt faller på plats hoppas jag på en första provisorisk provtur till helgen.
                /Gustav
                Click image for larger version

Name:	20160624_143814.jpg
Views:	1
Size:	565,0 KB
ID:	1781892Click image for larger version

Name:	20160627_110057.jpg
Views:	1
Size:	595,4 KB
ID:	1781893Click image for larger version

Name:	20160627_195935.jpg
Views:	1
Size:	1,06 MB
ID:	1781894Click image for larger version

Name:	20160627_200012.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1781895Click image for larger version

Name:	20160627_195944.jpg
Views:	1
Size:	1 016,0 KB
ID:	1781896
                Senast ändrad av Husse0416; 2016-06-27, 20:37.

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                  Det tar sig sa mordbrännaren...

                  Kontrollbox/fäste till ekolodet/pedalställ till styrningen... allt i en och samma enhet börjar nu bli klar. Kommer sitta fast med 4 st M6 rattskruvar. Ska designa styroken till wiren i morgon och såga ut dessa i aluminium. Måste bestämma hur jag ska dra styrvajern bara. Tänkte först dra vajerrören inne i kajaken men nu lutar det åt att jag fäster dom längst relingen på utsidan.

                  Akterplattan provmonerad och det kommer funka bra. Ska justera skruvländer på de nya bultarna. Inga nya hål i kajaken någonstans ännu men jag blir nog tvungen att göra två genomgående bultar längst fram i hörnen på den stora plattan för där skall rören till utriggarna sitta så belastningen kan bli rätt stor. De ingjutna M6 mässingsmuttrarna kan paja om jag har otur så jag satsar nog på att fästa plattan bättre just här. Sen ska att tätas och jag lägger sikaflex under plattan.

                  Jag köpte aluminiumprofiler idag till utriggarna. 2 st 25mm fyrkantrör som kommer vara fast monterade. I dessa kommer sedan 20mm rör att glida så man kan dra in pontonerna. Pontonerna har jag inte löst ännu. Ett par fendrar kanske får duga i sommar. Se ska jag bygga några mer hydrodynamiskt riktiga pontoner men det hinner jag nog inte med i sommar.

                  Motorfästet i aktern är löstagbart med 2 st M10 + 1st sprint. Styrguider i 15mm aluprofil som håller allt på plats i sidled och hindrar motorn från att glida fram eller bakåt.

                  För tillfället får den gamla resistorkontrollen på 40Lb motorn duga. En idiotisk lösning för det betyder att motorn drar ganska mkt ström även vid lågfart. Har dock redan beställt en 100A PWM kontrollenhet från kineserna. 350 spänn får det vara värt. Då får jag steglös motorstyrning och spar ström på batterierna.
                  Mina 4st 16Ah 4s lipos blir monterade parallellt i 2 par. En huvud brytare som gör att jag lätt kan "byta batteri" från ena till andra paret när jag tömt pack nr 1. Har också en display med amp- och voltmätare så jag kan hålla koll på förbrukning och batterispänning.
                  Det ska bli spännande att se vilken räckvidd jag kan få med denna uppsättning. En propeller med högre stigning och kanske 3 blad skulle nog minska förbrukningen ytterligare. Jag är ju inte ute efter hög fart utan lpng räckvidd.

                  Allt utom den stora akterplattan går att plocka loss med några enkla handgrepp så det ska gå lätt o snabbt att montera. Jag ville inte ha en massa extra junk på kajaken för att underlätta transport. Sen kan det vara skönt att bara ta kajaken och ett spö o slinka ut snabbt utan alla grejor. Bara paddla o njuta av naturen.

                  Som sagt en hel del kvar att göra men om allt faller på plats hoppas jag på en första provisorisk provtur till helgen.
                  /Gustav
                  [ATTACH=CONFIG]88055[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88056[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88057[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88058[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88059[/ATTACH]
                  Riktigt snygga modifikationer du gör! Kommer bli kalas det där!

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                    Riktigt snygga modifikationer du gör! Kommer bli kalas det där!
                    snyggt

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                      Riktigt snygga modifikationer du gör! Kommer bli kalas det där!
                      Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                      snyggt
                      Tackar! Jag ser fram mot en första provtur. Nice att glida fram ljudlöst utan ansträngning.
                      Jag bara hoppas att motorn pallar med dom 16volten från mina lipo batterier. Har kollat på nätet i några andra forum och det är andra som kör med 4s lipo på 12v motorerna och det verkar funka men risken finns att man bränner motorlindningen eller resistorlindningen. Bara motorn överlever tills pulsmotorkontrollen blir levererad och installerad. Sen kan jag styra hur mkt effekt jag tar ut och kan skydda motorn bättre.
                      /Gustav
                      Senast ändrad av Husse0416; 2016-06-27, 21:18.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 758 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X