Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
    Jag provpaddlade biltemapaddeln idag. Min känsla är att den är slldeles för kort. Är 193cm själv och har aldrig paddlat förut så kan ju vara en teknikfråga men blir nog att förlänga den lite och testa igen.
    Håller med! Jag har samma paddel (210cm) från biltema. Fiskekajaken är ju bredare än en vanlig typ havskajak så man skulle nog behöva ca 30 cm till i längd på paddeln. Droppskyddsringarna på biltema paddeln kunde vara större för man glir ganska blöt av droppet.
    Nu är jag lat av naturen o tanken är att köra med motorn 90% av tiden så för min del funkar det ändå. Om man bara ska paddla och har tänkt att färdas långt blir det nog att köpa en bättre och lite längre paddel.
    /Gustav

    Kommentera


    • #72
      Passade på i finvädret idag o övade att äntra kajaken i vattnet efter simulerad vurpa. Faktiskt betydligt lättare än vad jag trodde. Gick utan större problem till och med med vattenfyllda vadarbyxor på.
      Känns ju skönt att veta att man kan ta sig upp.
      Fast jag märkte att kajaken läcker som ett såll när man vänder den upponer troligen från taskigt monterade spöållare och beslag. Det blir en runda med sikaflex ikväll så det hållet sig torrt i framtiden.
      /Gustav

      Kommentera


      • #73
        kan man stå upp å spinnfiska i den?

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
          kan man stå upp å spinnfiska i den?
          Gillar man att bada så... :-)

          Nä den e ju ganska liten o utan extra utriggare/pontoner och något slags räcke är det väldigt vingligt om man står upp.

          Utriggare tänkte jag försöka sätta på men jag har ändå inga planer på att stå upp o fiska.
          / Gustav

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
            Gillar man att bada så... :-)

            Nä den e ju ganska liten o utan extra utriggare/pontoner och något slags räcke är det väldigt vingligt om man står upp.

            Utriggare tänkte jag försöka sätta på men jag har ändå inga planer på att stå upp o fiska.
            / Gustav
            jag kan stå i min om det är helt blankt på vattnet, men bara testat, jag sitter helst

            Kommentera


            • #76
              Betesbox till kajaken modell budget.

              En del av er andra har kanske haft samma krångel som jag med att komma åt fiskelådor o tillbehör i kajaken. De runda luckorna är ju ganska små o jag får inte ner nån av mina fiskeboxar eller planolådor. Boxar bakom ryggen är krångliga att komma åt.
              Så jag gjorde en egen liten "box" till julakajaken. Rännan i botten av skrovet passar perfekt för vanliga 2l glasslådor. Monterade dom med kardborre på en plastskiva (5mm pvc) 14 cm bred. Den glider stadigt fram o tillbaka i plastrännan utan att välta. Ett snöre som är knutet på insidan genom vänstra hantaget så man kan dra fram lådorna om de glidit bak för långt. Snöret är lätt att nå om man sticker ner handen i luckan. Man kan nog få dit 4 eller kanske t.o.m. 5 glasslådor på detta vis men nöjde mig med 3 st i nuläget. Funkar perfekt. Bara att välja vilken "glassmak" man vill ha liksom. Hmmm vobbler eller gummijigg?
              Dessutom är ju glasslådorna hyfsat vattentäta (med lock på) så bilnycklar, mobil o annat ligger där nu.

              Ps den ingjutna orginal "byttan" i den bakre luckan fick jag såga ut såklart. Den fyller ingen bärande funktion och jag förstod inte alls nyttan med den ändå. Nu kan jag dessutom packa på sidorna där man kommer åt grejorna från sätet (regnkläder, matsäck mm) .
              Den främre luckan når man ju inte såvida man inte ger sig ut på en vinglig kryptur till fören.Click image for larger version

Name:	20160624_165530.jpg
Views:	1
Size:	518,4 KB
ID:	1781879Click image for larger version

Name:	20160624_170023.jpg
Views:	1
Size:	321,8 KB
ID:	1781880Click image for larger version

Name:	20160624_165919.jpg
Views:	1
Size:	649,7 KB
ID:	1781881Click image for larger version

Name:	20160624_170105.jpg
Views:	1
Size:	367,0 KB
ID:	1781882
              Senast ändrad av Husse0416; 2016-06-24, 18:23.

              Kommentera


              • #77
                Var på Jula idag och spanade på denna tingest som ett komplement till båten på mindre vatten vid fiske men även att ha helg utflykter i. Om den nu funkar som det också......
                Jag betvivlar inte att den funkar att fiska från men hur är det med fart och kursstabiliteten?
                Går det att transportera sig längre sträckor eller är den helt hopplöst trög och ligger som en tvålkopp i vattnet och vrider och motarbetar?

                Kommentera


                • #78
                  Ursprungligen postat av Masken78 Visa inlägg
                  Var på Jula idag och spanade på denna tingest som ett komplement till båten på mindre vatten vid fiske men även att ha helg utflykter i. Om den nu funkar som det också......
                  Jag betvivlar inte att den funkar att fiska från men hur är det med fart och kursstabiliteten?
                  Går det att transportera sig längre sträckor eller är den helt hopplöst trög och ligger som en tvålkopp i vattnet och vrider och motarbetar?
                  Jag har tyvärr inga egna referenser till andra kajaker men jag skulle tro den är helt i klass med de flesta andra fiskekajaker när det gäller att paddla den.
                  Man kan inte jämföra med en smal havskajak det är liksom en helt annan farkost men som ju blir svår att fiska ifrån.
                  Jag paddlade runt nästan hela Vombsjön i förrgår. Blev nog en 7-8 km (var dock en ganska vindstilla dag). Känns inte alls trögt utan tvärtom tycker jag den är lätt att paddla. Den är ganska liten och lätt vilket alltid är en fördel.håller kursen bra trots att den saknar roder. För 3000 spänn är det mkt kajak för pengarna. Plasten verkar ganska gedigen o om jag förstår saken rätt går det att svetsa o laga plasten om del skulle knipa. Jag tänkte svetsa på en slitköl om jag hittar en bit av rätt platsmaterial till en billig peng.
                  Nu blir det snart elmotor på min kajak (bara el/batterinstallationen och pedalstyringen kvar att fixa) så för min del blir paddeln bara ett tillbehör i framtiden. (Jag kommer lägga upp bilder på bygget när det är klart.)
                  Detta är min första kajak. Nu när jag märker hur busenkelt man lägger upp den på biltaket och snabbt får den i sjön ångrar jag att jag inte skaffat en kajak långt tidigare. Går hyfsat att köra med den på taket. Upp till 100km/h verkar inte dra mer bensin är vanligt. Buller såklart men mest från takräcket. Som det känns nu kommer det bli mycket fiske från kajaken i framtiden.
                  /Gustav

                  Kommentera


                  • #79
                    Funkar det att lasta en kajak på en bil som saknar takräcken? insåg just att min inte har det så då kanske det inte är någon mening att köpa en då hela idén var att slänga upp den på taket och dra iväg.

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                      Funkar det att lasta en kajak på en bil som saknar takräcken? insåg just att min inte har det så då kanske det inte är någon mening att köpa en då hela idén var att slänga upp den på taket och dra iväg.
                      Kan man lasta något på biltaket utan takräcke?
                      Jag glömde mobilen på biltaket en gång men den låg inte kvar när jag kom fram. Att göra samma sak med en kajak kanske inte funkar det heller?
                      Fast kajaken tål ju vatten så det gör inget om det skulle regna....

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 555 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X