Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg
    Jag testade med två fendrar först. Det fungerade och gav bra stabilitet, men de var svåra att surra stadigt. De kunde inte glida av med de rörde sig hela tiden. Eftersom stabiliteten ändå var bra så satsade jag på att köpa en ny flottör. Hade redan en sedan tidigare.

Ska försöka fixa bilder...
    Click image for larger version

Name:	21476220_10213782034362359_6498265_n.jpg
Views:	1
Size:	80,2 KB
ID:	1785496Click image for larger version

Name:	21476182_10213782034322358_677314924_n.jpg
Views:	1
Size:	91,7 KB
ID:	1785497
    Så tänkte jag ha det och sätta fast stången på träbrädan. Sen tänkte jag köpa fendrar o sätta under på något sätt. Men vet inte ännu hur jag ska fästa dem i stången, hur gjorde du? är längden på stången bra? hur vet jag hur djupt jag ska ha fendrarna ungefär?
    Senast ändrad av johanbergqvist; 2017-09-09, 14:35.

Kommentera

• Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
      [ATTACH=CONFIG]96383[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]96384[/ATTACH]
      Hoppas detta hjälper dig. Tror du ska söka på kontorsstolar, 299kr tror ja det står att den kostar men då är det med fötter också. Man kan köpa separat då blev det runt hundingen om jag inte minns fel. Aa det är nog Skålberg. Som du ser på bilderna så är det bara skruva fast den eller av. Jag tar också av den när jag har den på biltaket. Perfekt med hålad sits!

En fråga bara, hur lång är du? Jag är själv 191cm så jag är rädd att det blir lite högt och instabilt med stolen sådär...hur funkar det för dig?

Kommentera

• 186cm är jag. Nja jag tycker de funkar bra, visst lite mer ostabil än den vanliga jula stolen men man blir van. Får 10/10 från mig

Kommentera

• Jag kör liknande (tvärgående ALUprofil i framkant på stolen och fäster hela skiten med 4spännremmar bara så det är enkelt att ta av/sätta dit varje gång jag är ut, vilket är i det närmaste dagligen) fast jag har kört med Julas båtstol (så ännu högre då) och är 191cm (191.5 om man ska va petig ) det är definitivt betydligt mer instabilt, men, har funkat än så länge för min del.
          Långt bättre iaf än att sitta där nere och bli blöt, samt, mycket mer utrymme för benen (inte för att det var ett problem ändå egentligen konstigt nog men, nu äre sen ändringen betydligt mycket mer utrymme såklart).

Har kvar lösningen med den där usla jula-sitsen för kajak+den "dynan" (tjock frigolit jag skar till+nåt sittunderlag) jag använde för att palla upp det med och hålla mig "torr" tidigare för "utifall att" det skulle vara allt för kaozigt väder nån gång, men, det var nog mest bara i början som jag tänkte att det skulle användas nånsin igen, nu vetefan, har varit ute i minst lika stormigt väder som med den där första sitsen jag körde med sen dess, I början kändes det dock jävligt tveksamt med båtstolslösningen när det blåste mycket

mvh/peter
          https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
            186cm är jag. Nja jag tycker de funkar bra, visst lite mer ostabil än den vanliga jula stolen men man blir van. Får 10/10 från mig

Jag snor nog den där idén rakt av tror jag, vad är det för stag du har fäst den med och hur säkrar du den i kajaken, är det skruv och mutter bara eller?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
              Jag snor nog den där idén rakt av tror jag, vad är det för stag du har fäst den med och hur säkrar du den i kajaken, är det skruv och mutter bara eller?
              Gör du så! Du ser skruven på den vänstra bilden. Så tar jag med skruvdragare när jag ska ut så går det smidigt till.

Kommentera

• Jag funderar på om man skulle testa bygga pontoner av några flak cellplast-isolering som man limmar ihop med spraylim... borde gå att såga och slipa sen så det blir någorlunda vettig form på dem och ser okej ut. Bör nog vara XPS man använder sig av, EPS har jag för mig är lite tråkigt att arbeta med. Tror jag har ett par bitar liggandes någonstans som jag kan testa limma ihop, så jag vet den biten fungerar innan jag köper mer
                Om man är riktigt ambitiös kan man kolla på att lägga på lite glasfiber och epoxy så de blir riktigt hållbara, tror man kan behöva smeta på nått på dem först så de inte smälter dock.

Lite alu-rör från hjertmans (har nån tips på billigare? hittade inget vettigt på de vanliga bygghandlarna) för att få ut dem en bit från kajaken, behöver fundera på hur man kan lösa infästningen, hade ju varit trevligt om man kunde fälla in dem vid behov...

Kommentera

• Ursprungligen postat av martook Visa inlägg
                  Jag funderar på om man skulle testa bygga pontoner av några flak cellplast-isolering som man limmar ihop med spraylim... borde gå att såga och slipa sen så det blir någorlunda vettig form på dem och ser okej ut. Bör nog vara XPS man använder sig av, EPS har jag för mig är lite tråkigt att arbeta med. Tror jag har ett par bitar liggandes någonstans som jag kan testa limma ihop, så jag vet den biten fungerar innan jag köper mer
                  Om man är riktigt ambitiös kan man kolla på att lägga på lite glasfiber och epoxy så de blir riktigt hållbara, tror man kan behöva smeta på nått på dem först så de inte smälter dock.

Lite alu-rör från hjertmans (har nån tips på billigare? hittade inget vettigt på de vanliga bygghandlarna) för att få ut dem en bit från kajaken, behöver fundera på hur man kan lösa infästningen, hade ju varit trevligt om man kunde fälla in dem vid behov...
                  Spännande planer....
                  Spray lim, typ Biltemas kontakt-spray lim smälter garanterat cellplasten så ska du limma får du välja något annat. PU lim kan funka (lite osäker, bäst att testa med en liten bit.) Fukta limytan med lite vatten med en wettexduk om du ska limma med PU lim.
                  Du behöver inte skydda cellplast mot epoxiplast men du kan absolut inte använda polyesterplast (som är billigare) om det var polyesterplast du tänkte på.
                  Om man bygger flottörer av cellplast utan att helt plasta in dom med epoxy/glasfiberväv är det stor risk att dom bryts sönder just när dom behövs som bäst o det vore ju inget vidare.
                  Lycka till med bygget. Ser fram mot bilder!
                  Senast ändrad av Husse0416; 2017-09-12, 08:03.

Kommentera

• Konstruktionslim PL 200 och 600 finns ju på tub lite överallt och det fungerar/är till för bla cellplast/frigolit. Bra skit det där. Limmade ihop en frigolithörna som sedan kaklades in för en lite mer avancerad badhörna en gång. Tror det var PL 200 jag använde mig av då.
                    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                      Spännande planer....
                      Spray lim, typ Biltemas kontakt-spray lim smälter garanterat cellplasten så ska du limma får du välja något annat. PU lim kan funka (lite osäker, bäst att testa med en liten bit.) Fukta limytan med lite vatten med en wettexduk om du ska limma med PU lim.
                      Du behöver inte skydda cellplast mot epoxiplast men du kan absolut inte använda polyesterplast (som är billigare) om det var polyesterplast du tänkte på.
                      Om man bygger flottörer av cellplast utan att helt plasta in dom med epoxy/glasfiberväv är det stor risk att dom bryts sönder just när dom behövs som bäst o det vore ju inget vidare.
                      Lycka till med bygget. Ser fram mot bilder!
                      Så sant, spraylim som jag hade tänkt mig går tyvärr bort. Blir lite trist att limma med vanligt lim i såna mängder, så kanske skulle testa med fogskum som en del säger ska fungera.

Det var epoxiplast jag tänkte på, men den var satans mycket dyrare än jag kom ihåg, 1.5l hos biltema - 530kr!? Bah!

Good point, det vore onekligen inte optimalt om de gick av... kanske skulle fundera lite mer på designen, har kollat lite på youtube (söktips: diy kayak outrigger) och de flesta verkar ha väldigt mycket mindre flytkraft än jag tänkt mig, och använder något som kallas crab floats... ex.
                      https://www.youtube.com/watch?v=zDzV9WnrTNI

Nån som vet någon liknande produkt här i Sverige för en billig peng? =)

I amerikat kan man även köpa ett kit för en massa pengar: https://yakgear.com/product/outriggers-standard-orange/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka