Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon mer som har tips på hur man kan göra under sittdynan så den inte glider?

Kommentera

• Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
      Någon mer som har tips på hur man kan göra under sittdynan så den inte glider?
      Sådant antimatthalkgrejs?
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag provade halktejp ( Biltemas )men den släppte tyvärr. LDPE plast är fet och dekaler/klister fäster dåligt tyvärr. Jag tror att en bit silikon nät (halkskydd för mattor) skulle funka. Nu när jag har en bit liggunderlag under sitsen tycker jag den glider mindre. (Grått billigt liggeunderlag från Jysk). Jag har klippt ut o limmat en dubbel bit liggunderlag, ger inte mkt höjd men blir skönt o lagom mjukt o man slipper träsmaken.
        Skitfiske!

Kommentera

• Pust vilken sommarhetta. Jobbat idag tyvärr! Hoppas ni andra varit ute idag, perfekt väder ju!

Jag tog lite bilder igår från hur jag fixat underlag/höjning av stolen och hur jag har min paddelhållare.
          Skitfiske!

Click image for larger version

Name:	20170618_135426.jpg
Views:	1
Size:	503,7 KB
ID:	1784249Click image for larger version

Name:	20170618_135441-1.jpg
Size:	558,3 KB
ID:	1784250Click image for larger version

Name:	20170618_135453.jpg
Size:	739,2 KB
ID:	1784251

3st lager liggundelag (Jysk) som jag limmat med kontaktlim (Biltemas spraylim är kanon). En 4mm lina är inklistrad mellan 2 lager och den knyter jag fast runt sitsen och sen till D-ringarna bakom sitsen så glider det mindre.

Click image for larger version

Name:	20170618_150105-1.jpg
Size:	646,9 KB
ID:	1784252Click image for larger version

Name:	20170618_150035-1.jpg
Size:	625,5 KB
ID:	1784253Click image for larger version

Name:	20170618_150043.jpg
Size:	673,2 KB
ID:	1784254Click image for larger version

Name:	20170618_150055.jpg
Size:	777,4 KB
ID:	1784255

Säkerhetslinan till paddeln är från Biltema. Det funkar bra med sprialvajern men man får passa sig så att inte flätlinan trasslar in sig i den bara. En liten skumgummikudde med kardborre hänger i en lina i vattenlinjen och håller paddeln på plats så den inte flyter omkring när jag vill lägga från mig paddeln för en kort stund. Ska jag köra en längre bit med elsnurran och inte vill ha paddeln alls så har jag en gummirem som håller fast paddeln i det vänstra bärhandtaget.

Paddeln är från min Hobie Tandem Island 230cm och känns ganska lagom lång till Julakajaken.

Funkar klockrent!
          Senast ändrad av Husse0416; 2017-06-18, 16:51.

Kommentera

• Är det nån som har nått vettigt alternativ till de här kabelgenomföringarna (eller vet vart man kan hitta dem billigare?):
            https://www.hobieshop.se/produkter/h...ing-kit-1.html

Tycker de är lite väl dyra och frakt på 90 spänn hjälper ju inte direkt heller.

Det enda jag lyckats hitta som är billigare är på biltema:
            http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-t...ng-2000028429/
            Men de är bara gjorda för en kabel (hobies har genomföring för 1 eller 2, dvs. perfekt för ekolod), de kostar alldeles för mycket (nästan lika dyra som hobies då det är två-pack), och de är inte lika snygga. Dessutom är jag osäker på om det går att få igenom kontakterna på biltemas, så jag köper hellre hobies. Fast nu finns de ju inte i lager heller, de hade tre för nån dag sen *muttrar*

Köper gärna från kina (ali, ebay, whatever), om det är vettigt pris, men har inte lyckats hitta några tyvärr.

Kommentera

Jag har lagt en sådan där liten gummimatta som man kan ha på instrumentpanelen för att lägga grejer på under dynan, funkar bra. Nu har jag dessutom två lager tjockt sittunderlag men underst ligger fortfarande mattan.

Kommentera

• Ursprungligen postat av martook Visa inlägg
                Är det nån som har nått vettigt alternativ till de här kabelgenomföringarna (eller vet vart man kan hitta dem billigare?):
                https://www.hobieshop.se/produkter/h...ing-kit-1.html

Tycker de är lite väl dyra och frakt på 90 spänn hjälper ju inte direkt heller.

Det enda jag lyckats hitta som är billigare är på biltema:
                http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-t...ng-2000028429/
                Men de är bara gjorda för en kabel (hobies har genomföring för 1 eller 2, dvs. perfekt för ekolod), de kostar alldeles för mycket (nästan lika dyra som hobies då det är två-pack), och de är inte lika snygga. Dessutom är jag osäker på om det går att få igenom kontakterna på biltemas, så jag köper hellre hobies. Fast nu finns de ju inte i lager heller, de hade tre för nån dag sen *muttrar*

Köper gärna från kina (ali, ebay, whatever), om det är vettigt pris, men har inte lyckats hitta några tyvärr.
                Hobies kabelgenomföringar är inte speciellt bra dom heller tyvärr. Dom är inte alls helt vattentäta som man skulle kunna tro och håller med om att priset ligger på tok för högt. Jag har samma problem och letar själv efter någon bra och prydlig lösning. Ska man trä igenom kontakter från givare behövs det ju göras stora hål i kajaken tyvärr.

Biltemas pluggar är ju ganska snygga, Max 21 mm kontakt på den största..? Vet inte i skrivande stund om det räcker för Lowrance givarkontakter annars skulle väl dom funka tror jag. Man får väl skära igenom gummit för att få det runt kabeln men det går ju att täta med silikon sen. Så får man väl byta ut skruvarna till genomgående skruv M4 eller nåt sånt i RF 316 och sätta en bricka på undersidan. ( Ett helvete att skruva nere i kajaker bara ! )

Dyker det upp något bättre så hör jag av mig.

Kommentera

• Sjukt tacksam för alla snabba svar! Ska släpa med kajaken till jobbet imorgon tänkte jag. Jobbar i svetsindustri så har tillgång till en hel del verktyg och grejor, även lite plast men då är ju frågan om det är rätt material? Bild på sprickan: http://imgur.com/a/xmvmB

Kan nog bli lite problematiskt i och med att det blir så jävla trångt där i hålet. Vet att vi har värmepistol men man hade ju velat ha något munstycke som är lite längre med smalare diameter. Kommer pilla lite med förhöjd sittdyna i samma veva så lägger upp lite bilder på det med sen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Henke.h Visa inlägg
                    Sjukt tacksam för alla snabba svar! Ska släpa med kajaken till jobbet imorgon tänkte jag. Jobbar i svetsindustri så har tillgång till en hel del verktyg och grejor, även lite plast men då är ju frågan om det är rätt material? Bild på sprickan: http://imgur.com/a/xmvmB

Kan nog bli lite problematiskt i och med att det blir så jävla trångt där i hålet. Vet att vi har värmepistol men man hade ju velat ha något munstycke som är lite längre med smalare diameter. Kommer pilla lite med förhöjd sittdyna i samma veva så lägger upp lite bilder på det med sen.
                    Sprickan sitter ju ganska lätt tillgängligt i alla fall, tur det! Sprickan verkar ju bara gå en liten bit ner i hålet. Jag skulle förvärma försiktigt med hårfön och sen mkt försiktigt med värmepistol (där man sätter på någon plåtstrut så du bara får en smal max 1 cm stor luftstråle En strut kan du lätt fixa till med plåt från en läskburk tex). Sen värmer du både plasten i kajaken vid sprickan och remsan plast du skall laga med. Så trycker dit det remsan och värmer mer och försöker platta till det. Lödkolv kan funka för att smeta ut kanterna.

Denna typ av plast smälter vid ca 175 grader. En värmepistol ger ju lätt 3-400 grader så OBS var väldigt försiktig om det inte gpr att ställa ner tempen på pistolen.

Angående material så vet jag inte var man får tag i exakt samma typ av plast. Det är LDPE plast i denna kajak. Ganska viktigt att det är samma typ av plast annars smälter de ju inte vid samma temperatur.

Själv har jag en bit orginalplast som blev över när jag tog bort den inbyggda "byttan i bakre luckan i sittbrunnen. Den "burken" tror jag inte finns i den nya versionen av Jula kajaken? Annars verkar dom vara identiska.
                    Hittar du inget som verkar funka så kan jag klippa av en liten remsa o posta upp till dig. PM a adress bara.

PS smält LDPE plast kletar fast på nästan allt men bakpapper är ganska bra om du skall försmälta remsan som du skall laga med. Så kan du trycka dit den och sen förhoppningsvis dra bort bakpappret!

Lycka till med lagningen!
                    Senast ändrad av Husse0416; 2017-06-19, 17:21.

Kommentera

• Måste ju bara rapportera att jag har dragit första gäddan i kajaken!

Vilken upplevelse när den bröt vattnet en knapp meter från relingen och stänkte ner hela mig, kändes som om den var lika stor som kajaken! Det blev tyvärr fullständigt kaos eftersom jag inte alls var beredd på att få något så stort på kroken (hade kastat i ett 6g Black Bee). Håven fastande i andra spöt, vågen var nedpackad, ingen kamera monterad, inga handskar på mig (så jag vågade inte greppa den för mätning).
                      Men roligt var det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka