Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kanske har tagits upp tidigare men jag har en liten fundering.
    Blir man blöt när man sitter där och paddlar/fiskar så man behöver ha någon sorts vadare eller liknande för att inte bli dyngsur efter ett tag eller blir det bara lite stänk så man klarar sig med vattenavvisande/vattentäta skor och byxor med samma funktion?

    Verkar ju riktigt kul med en sån där, tyvärr lär ju kostnaden springa iväg när man vill modifiera och lägga till i all oändlighet :P

    Kommentera


    • Ja, man blir blöt. Jag använder mina vadare, andasmodell. Praktiskt vid sjösättning dessutom. Bra funktionskläder eller galonbyxor har jag inte provat men borde väl funka. Väder och vattentemp spelar in också såklart.

      Kommentera


      • Ja, man blir blöt, jag har dock klarat mig helt OK i det jag kört de sista två dagarna, riktigt sämst-regnbyxor från mckinley (tror hela stället med jacka och byxa gick loss på 100spänn på nån rea för typ ~15år sen, så, säg knappt vattenavvisande men ändå bättre än typ jogginbyxor ) och vanliga stövlar, inte blivit direkt blöt blöt, trots både vågor och vind igår.
        Men, andasvadare är säkert bättre i längden!
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • Ska vi göra en Jula-topplista?
          Någon som fångat några fina bitar från kajaken?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
            Förresten?
            Nån som har tips på nån självhäftande mät-dekal som också sitter kvar på denna kajakens plast?
            Jag har ABUs "Please release me" dekal och den sitter som berget. Var väldigt noggrann när jag tryckte dit den också.

            Click image for larger version

Name:	IMG_20170219_135246.jpg
Views:	2
Size:	904,1 KB
ID:	1784183

            Kommentera


            • Hallå, har läst denna långa tråden för ett tag sen och först som nu skälv köpt mig en Jula Kajak. Jag ska montera ett Lowrance Hook 4 i kajaken och vill limma givaren i skrovet, Orkar inte gå igenom denna tråden igen men vet att det skrevs något om detta. Har det funkat bra och hur gjorde ni? Kanske en bild?

              Kommentera


              • tror jag såg att det var rea så den kostade 2000 några dagar sen eller har jag läst fel är det inru nu iallafall

                Kommentera


                • Äntligen utdelning i kajaken efter att mest landat slipsar tidigare.

                  0 Followers, 517 Following, 343 Posts - See Instagram photos and videos from Rolf Aronsson (@roffe_aronsson)

                  Kommentera


                  • Får inte länken att funka tyvärr. (Men föreställer mig en vithaj)

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                      Får inte länken att funka tyvärr. (Men föreställer mig en vithaj)
                      Hahaha! Nä med risk för att göra dig besviken...
                      Finväder på morgonen så jag tog en kort tur på en liten sjö i grannbyn. Den är väldigt oansenlig men med bra genomströmning och det går rykten om grov gädda där. Bara att ingen nånsin fiskar där längre... Hade nåt enstaka hugg direkt på morgonen men sen blev det helt lugnt. Efter kanske 1,5 timme provade jag bland näckrosorna vid inloppet och hade ett litet hugg. Mossbossen är nästan omöjlig att sätta fast i sjögräset men tyvärr är kroksäkerheten på ungefär samma nivå. Så jag provar några gånger till över samma område med lååånga spinnstopp och på tredje-fjärde hugget försvinner mossbossen ner i en stor virvel och den sitter! Hade så långt inga stora förväntningar på storleken men snart får jag se en riktig grisnacke i ytan och jag blir bogserad ut på djupare vatten. Nåväl efter en kort drillning så lugnar den ner sig invid båten och jag kan ta några bilder. Tyvärr blev det ingen vägning, precis när jag landat gäddan och ska kroka loss så slår den sig lös och försvinner ner i djupet med en rejäl smäll med stjärtfenan, men den var lätt bland mina topp tre någonsin vilket skulle innebära 6-7 kilo.

                      Kanske inte så märkvärdigt iofs men en av mina starkaste fiskeupplevelser, det är verkligen mäktigt att sitta så nära vattnet och ta in en stor gädda.

                      Click image for larger version

Name:	DSC_0515.JPG
Views:	1
Size:	871,4 KB
ID:	1784208

                      Click image for larger version

Name:	DSC_0520.jpg
Views:	1
Size:	1 016,3 KB
ID:	1784209

                      Lyssna på fågelsången! Underbar morgon
                      Senast ändrad av widetrak; 2017-06-05, 16:11.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 555 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X