Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
    För min del kommer det att göra ännu mer, mitt största problem är att mina ben inte riktigt får plats eftersom jag är lång, med en upphöjd sits kommer jag i en mycket bekvämare ställning. Ponton har jag också funderat på - en kombinerad förvaring/ponton i form av en lämplig låda man kan montera på et stag så att den agerar både som stabilisator och extra förvaring. Om man använder den som ponton bara när man ankrat upp så behöver den inte heller ha några nämnvärda strömlinjeformer.
    Jag gillar ditt tänk med pontoner/förvaring. Funderade själv på detta. Avloppsrör 200mm med vattentäta lock? Eller små fodertunnor!? Kul med andra som gillar uppfinningar. Nöden är ju uppfinningarnas moder!

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Jag gillar ditt tänk med pontoner/förvaring. Funderade själv på detta. Avloppsrör 200mm med vattentäta lock? Eller små fodertunnor!? Kul med andra som gillar uppfinningar. Nöden är ju uppfinningarnas moder!

      Jag lutar nog med åt en plastbox av något slag, monterat på ett stag som man kan fälla ut så att den kan stå ovanpå den plastbox jag har tänkt att ställa i det bakre utrymmet och att man sedan kan fälla ned den i vattnet när man har ankrat och behöver stabilitet. Det är bara lösa funderingar ännu och rätt stag måste ju hittas eftersom jag inte har något garage eller större möjligheter att bygga något själv.

      Kommentera


      • Jahapp!
        Kan meddela att Jula i Lund har en kajak mindre i sitt lager... (och ett takräcke mindre) Skall bli spännande att packa upp och klura ut förvaringslösningar, ekolodsmontering etc.

        @Husse0416, vad var det för plastskiva du använde att fästa glasslådor på inuti skrovet? Såg fiffigt ut.

        Är det någon som testat att måla sin skönhet? Polyeten brukar inte binda så bra till färg och lim så jag misstänker att det flagar förfärligt...

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
          Jahapp!
          Kan meddela att Jula i Lund har en kajak mindre i sitt lager... (och ett takräcke mindre) Skall bli spännande att packa upp och klura ut förvaringslösningar, ekolodsmontering etc.

          @Husse0416, vad var det för plastskiva du använde att fästa glasslådor på inuti skrovet? Såg fiffigt ut.

          Är det någon som testat att måla sin skönhet? Polyeten brukar inte binda så bra till färg och lim så jag misstänker att det flagar förfärligt...
          Kul o grattis till kajaken!
          Till glassfiskeboxarna använde jag en gammal 5mm PVC skiva jag hade liggande. Funkar nog med någon annan plast eller aluminiumskiva också. Kolla bara att kardborretejpen fäster bra på skivan. GBs glasslådor passade perfekt. Gott är det också!! Glasslådorna är en smula för korta till det största gäddgodiset men mycket annat kan man pula ner där. Väldigt bekvämt att ha allt i sittbrunnen.
          Jag skulle nog avråda från att måla LDPE plast. Det är som du säger att färg (och tejp/dekaler också ibland) har svårt att fästa på polyeten. Tror det finns specialfärger/grund man kan använda men jag gissar att det kostar mer än det smakar.
          Vi ser såklart fram mot en bild på skönheten när du riggat klart o fått den i sjön!
          Skitfiske!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
            Kul o grattis till kajaken!
            Till glassfiskeboxarna använde jag en gammal 5mm PVC skiva jag hade liggande. Funkar nog med någon annan plast eller aluminiumskiva också. Kolla bara att kardborretejpen fäster bra på skivan. GBs glasslådor passade perfekt. Gott är det också!! Glasslådorna är en smula för korta till det största gäddgodiset men mycket annat kan man pula ner där. Väldigt bekvämt att ha allt i sittbrunnen.
            Jag skulle nog avråda från att måla LDPE plast. Det är som du säger att färg (och tejp/dekaler också ibland) har svårt att fästa på polyeten. Tror det finns specialfärger/grund man kan använda men jag gissar att det kostar mer än det smakar.
            Vi ser såklart fram mot en bild på skönheten när du riggat klart o fått den i sjön!
            Skitfiske!
            Tack!
            Jag får kolla om jag har någon lämplig skiva liggande. Blir ju till att äta en del glass i helgen... 4-6 liter
            Hoppar nog över målningen, var inne på någon form av camouflage med det bruna som bas. Kan ju testa lite på någon yta som inte stör om det flagar.
            Bilder kommer även om jag inte planerar några större modifieringar. Ekolod, anchor trolley och lite fästen för håv och GoPro.

            Kommentera


            • Att måla polyeten är kanske lite lurigt. Men om jag vore du så skulle jag prova med någon typ av plastfärg som är elastisk. Det finns en färg som heter Krylon fusion som man använder till Polyten golv. Något annat som KANSKE skulle fungera är att måla kajaken och sedan använda polyester eller epoxi för att "kapsla" in färgen och sedan våtslipa och du får en spegelblank finish på köpet. Om du provar detta välj en färg som ej reagerar på polyester eller Epoxi.

              Skit fiske på dej.
              Johan

              Kommentera


              • Tjenare funderar på att införskaffa mig en jula kajak nu när de kommit tillbaka i lager. Funderar då på att utöka utrymmet för att få plats med att lasta saker. Tex med lådor mm. funderar även på om den är så pass stabil så att det går att stå i den om man "övar"?

                MVH JN.Lures

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av JN.Lures Visa inlägg
                  Tjenare funderar på att införskaffa mig en jula kajak nu när de kommit tillbaka i lager. Funderar då på att utöka utrymmet för att få plats med att lasta saker. Tex med lådor mm. funderar även på om den är så pass stabil så att det går att stå i den om man "övar"?

                  MVH JN.Lures
                  Läs igenom tråden först så får du svar på detta och mycket mer!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av crazy Visa inlägg
                    Att måla polyeten är kanske lite lurigt. Men om jag vore du så skulle jag prova med någon typ av plastfärg som är elastisk. Det finns en färg som heter Krylon fusion som man använder till Polyten golv. Något annat som KANSKE skulle fungera är att måla kajaken och sedan använda polyester eller epoxi för att "kapsla" in färgen och sedan våtslipa och du får en spegelblank finish på köpet. Om du provar detta välj en färg som ej reagerar på polyester eller Epoxi.

                    Skit fiske på dej.
                    Johan
                    Tack för tipsen!
                    Polyester eller epoxi tror jag inte går så bra. Min vanliga båt är en Pioner 15 och den är gjord i polyeten. Polyester binder inte till polyeten och det tror jag inte epoxi gör heller.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                      Tack för tipsen!
                      Polyester eller epoxi tror jag inte går så bra. Min vanliga båt är en Pioner 15 och den är gjord i polyeten. Polyester binder inte till polyeten och det tror jag inte epoxi gör heller.
                      Tapetsera kajaken med en massa dekaler så ser du ut som värsta Pro-staff fiskaren! Hehe!

                      Att foliera kajaken kan funka men som sagt LDPE plasten är ganska "fet" så adhesions kontroll rekommenderas.

                      Även på min Hobie känns det som att dekaler inte sitter så himla bra (dock fäster det böttre än på Julajollen (som jag föresten funderar på att döpa till "Guppy").
                      HDPE plast är lättare att måla/dekorera.

                      Jag har inte hunnit till dom hör roliga stegen i kajak projekten än så att det blivit dags att "pimpa" kajakerna men jag är också tacksam för alla tips på färg/folie/dekaler etc!
                      I framtiden ska det bli kul att hänga på lite styling och bling!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X