Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    Jag tycker nog att han utvecklar det rätt tydligt. Julakajaken är inte bra att stå i och man sitter lågt. Detta passar inte Mink. Det innebär inte, som jag tolkar det, att han dissar någon som väljer annorlunda.

Nu måste jag klura lite, visst känns julakajaken inte som den stabilaste i världen - men den är bara obetydligt smalare än t.ex Hobie Pro Angler som ju är utmärkt att stå i så vad är det som gör att julakajaken är så olämplig att stå i? Är det bara avsaknaden av ett platt golv? I så fall måste det ju gå att åtgärda på något vis tycker jag?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
      Nu måste jag klura lite, visst känns julakajaken inte som den stabilaste i världen - men den är bara obetydligt smalare än t.ex Hobie Pro Angler som ju är utmärkt att stå i så vad är det som gör att julakajaken är så olämplig att stå i? Är det bara avsaknaden av ett platt golv? I så fall måste det ju gå att åtgärda på något vis tycker jag?
      Framförallt är den mycket kortare och relingen / friborden sluttar inåt från vattenlinjen istället för att gå rakt upp. ProAngler är också bra mycket bredare och tygre. Det går inte att jämföra dessa två farkoster (läs kajaker eller det som du tycker passar bäst, hehe). Dom är helt olika.
      Inte lönt att jämföra äpplen och bananer liksom.

Kommentera

Har också funderat på möjligheten att skapa en plan plattform att stå på.

Well, just nu grubblar jag mest på om kajaken går att knö in i min bil... Har en Subaru Forester som lätt hade rymt kajaken om inte bagageutrymmet varit upptaget av en hundbur. Det är på det berömda håret om en Julakajak går in med aktern uppe på buren och fören på instrumentbrädan... Hade tveklöst slagit till på kajaken om jag var säker på att kunna köra den inne i bilen. Det hade ju varit nästan för smidigt!

Kommentera

Har också funderat på möjligheten att skapa en plan plattform att stå på.

Well, just nu grubblar jag mest på om kajaken går att knö in i min bil... Har en Subaru Forester som lätt hade rymt kajaken om inte bagageutrymmet varit upptaget av en hundbur. Det är på det berömda håret om en Julakajak går in med aktern uppe på buren och fören på instrumentbrädan... Hade tveklöst slagit till på kajaken om jag var säker på att kunna köra den inne i bilen. Det hade ju varit nästan för smidigt!
          Har du takräcke är det busenkelt att lägga kajaken på taket, lättare än att krångla in den i bilen i mitt tycke.
          Plattform att stå på vete tusan om det funkar? Bärigheten på dlm här små kajakerna är som jag skrev inte speciellt bra och när det börjar tipp över har man ingen marginal. Ska man stå och fiska i julakajaken är man nog tvungen att sätta på någon slags utriggare och pontoner.
          Jag måste bara fråga varför det är så viktigt för många att kunna stå och fiska? Med kajak kan man ju komma nära inpå och täcka alla ytor och krypin Jag ser inga problem med att sitta o kasta. Jag har korta spön för jerk, man lär sig tekniken att jobba ned spötöppen åt sidorna istället för neråt. Känns snabbt helt naturligt. Övriga fisket upplevet jag ingen större skillnad på igentligen. Jag är nog bara lat o gillar ju att sitta!
          Jo det skulle iofs vara skönt att kunna ställa sig upp o tömma blåsan om det kniper. Nu måste jag göra ett strandhugg när nöden faller på.

Kommentera

• Jag vet. Har lastat mycket på taket genom åren, kajaker, surfbrädor osv. Nackdelen är att det är ett par extramoment, takräcke skall på innan lastning och av efter hemkomst samt att transport inne i bilen minskar både stöldrisk och soppaförbrukning. Nu är kanske inte en Julakajak högvilt hos tjyvarna men ändå...

Jag har inga som helst problem med tanken att sitta och fiska i kajak. Generellt gillar jag dock att stå och fiska så går det i kajak är det en bonus. Dessutom är jag fotointresserad och möjligheten att variera perspektivet har ett värde. (Har insett att fiskekajak rimligtvis även är perfekt för landskapsfoto.)
            Alla båtar är kompromisser. Julakajaken har sina för och nackdelar där nog priset är den största, för mig kanske enda, fördelen. Det är dock en väldigt, väldigt stark fördel.

Kommentera

Jag vet. Har lastat mycket på taket genom åren, kajaker, surfbrädor osv. Nackdelen är att det är ett par extramoment, takräcke skall på innan lastning och av efter hemkomst samt att transport inne i bilen minskar både stöldrisk och soppaförbrukning. Nu är kanske inte en Julakajak högvilt hos tjyvarna men ändå...

Jag har inga som helst problem med tanken att sitta och fiska i kajak. Generellt gillar jag dock att stå och fiska så går det i kajak är det en bonus. Dessutom är jag fotointresserad och möjligheten att variera perspektivet har ett värde. (Har insett att fiskekajak rimligtvis även är perfekt för landskapsfoto.)
              Alla båtar är kompromisser. Julakajaken har sina för och nackdelar där nog priset är den största, för mig kanske enda, fördelen. Det är dock en väldigt, väldigt stark fördel.

Fotoaspekten har jag inte tänkt på men det har du rätt i. Jag saknar en vettig kamera just nu tyvärr. Man kommer ju väldig nära fåglar och natur i kajaken utan att skrämma upp alla djur. Så j-a fint ut tidigt på morgonen innan alla andra vaknat!

Jag har ett låsbart takräcke och sätter en låsvajer genom scupperhålen o låser fast den i bilens rails om jag står osäkert parkerad. Men min bil är aldrig parkerad i storstan över nätterna. Jag bor på landet så stöldrisken är låg... ta i trä. Tar med kajaken till jobbet om jag fiskat på morgonen eller ska iväg på kvällen men på vår jobbparkering får tjyvar ingen lugn o ro. Mkt folk där jämnt som tur är.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                Ni har säkert tolkat honom rätt båda två och jag har antagligen missuppfattat. Vi får väl se om han förtydligar sig.

Mina ögon fastnade dels på att han skiljer på Jula-kajaken och en fiskekajak, jag vill hävda att det är en fiskekajak. Dels så tycker jag det är bakvänt att säga att man vet hur något är genom att testa något annat, för han skriver ju inte att han provat Jula-kajaken.

Jaja, det spelar naturligtvis ingen roll vad andra tycker, jag är nöjd och det skall givetvis vara fritt fram att hissa eller dissa vad man vill. Det är nog jag som skall lära mig att inte läsa på forum när jag är trött.

Dessutom, om jag känner mig själv rätt kommer jag säkert skaffa en häftigare kajak när ekonomin tillåter.
                Hej,

Hur du kan tolka det jag skrev som du gjorde och reagera som du gjorde är för mig svårt att förstå. Tycker jag var extra tydlig med att just poängtera att vi alla har olika behov och julakajaken visst kan vara en passande kajak för många. Om denna kajak fyller dina eller någon annans behov är det ju såklart jättebra och jag är säker på att många får mycket nöje med den.

Anledningen till att jag skrev det jag skrev var för att Cyaneus skrev följande: "Är sugen på att testa kajakfiske och vill egentligen ha en lite större, typ Feelfree moken 12,5 men är osäker på hur mycket jag kommer att använda kajaken. Då blir ju Julas budgetkajak intressant. "

Jag ville dela med mig av mina tankar just med tanke på att jag misstänker att Cyaneus önskar en moken 12,5 pga några specifika anledningar och jag ser risken med att om han inte blir nöjd med julakajaken bidrar det nog inte till att han faktiskt använder kajaken. Det var med all vänlighet och goda intentioner jag skrev det jag tänkte för att hjälpa honom i sitt beslut.

Jag menar det jag skrev att om jag köpt mig en kajak som inte uppfyllde mina viktigaste kriterier hade jag antagligen inte tagit steget vidare till en fiskekajak. Det är min högst personliga åsikt baserat på mina egna erfarenheter. Det bästa är såklart om man kan testa lite olika kajaker innan man bestämmer sig men då skall man helst testa dem under lite olika förhållande också. Det är ganska stor skillnad på dessa kajaker som Husse skriver. Julakajaken är 2,8 meter och väger 23 kg, medan den jag har är 4 m och väger 39 kg. Jag skulle säga att det som gör kajaken till en specifik fiskekajak för mig är just stolen och stabiliteten tillsammans med bärigheten och platsen som är på bekostnad av vikt och hur lättpaddlar kajaken är. Jag vill kunna fiska hela dagar från tidig morgon till kväll samt flera dagar på rad, och i de vatten jag fiskar och med de metoder jag fiskar med är det viktigt för mig att ha möjligheten till att stå och fiska. Dels ger det mig en bättre fiskeupplevelse bl.a. på grund av översikten jag får och dels behöver jag det för jag kommer inte fixa att sitta hela dagen. Detta uppfyller inte julakajaken för mig annars hade jag inte haft något emot att använda den själv.

Jag har sagt till mig själv att jag skall ge det 10 turer innan jag bestämmer mig för om detta är något för mig, men jag fick väldigt snabbt bekräftat att utan möjligheten att stå och bekvämligheten stolen ger hade det blivit för många kompromisser för mig. Jag måste inte ha kajak för att ta mig ut på vattnet då jag redan har en båt på trailer hemma, men jag hade ändå många anledningar och en önskan om att testa.

Jag försökte verkligen fundera igenom allt med realistiska förväntningar och önskemål och var inte alls säker på att jag ens skulle ge det en chans med tanke på det jag kom fram till. Men det hjälpte mig verkligen att komma fram till ungefär vad jag ville ha och vad som faktiskt var viktigast. Sedan väntade jag till det dök upp en knappt begagnad till ett pris jag var villig att betala. Så länge man klarar lista ut sina egentliga behov tror jag inte det spelar så stor roll om det står x eller y på kajaken.

Det är såklart många skillnader på båtar och fiskekajaker men för mig är det lite komiskt att när man läser om linder 440 är sidostabiliteten ett problem och den skall vara svår att stå i, medan min kajak skall vara extremt stabil och nästan för enkel att stå i.

Oavsett vad kajaken kostar eller hur stabil den är tycker jag i allra högsta grad att man skall investera i en torrdräkt om man skall fiska från en kajak annat än i badtemperatur. Och även i badtemperatur kan man bli nedkyld.

Och så sist Cyaneus, så som min kajak sett ut efter varje tur än så länge hade jag inte velat ta in den i bilen.

Hoppas detta hjälpte dig att förstå mig lite bättre Henrik-W.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                  Framförallt är den mycket kortare och relingen / friborden sluttar inåt från vattenlinjen istället för att gå rakt upp. ProAngler är också bra mycket bredare och tygre. Det går inte att jämföra dessa två farkoster (läs kajaker eller det som du tycker passar bäst, hehe). Dom är helt olika.
                  Inte lönt att jämföra äpplen och bananer liksom.
                  Tyngre och längre är den ju men inte särskilt mycket bredare, det är 5cm om jag inte minns fel. Friborden lutar förstås inpt men vad det skall inverka på stabiliteten i vattnet förstår jag inte.
                  För min del handlar det om att komma upp och kunna röra mig lättare när jag kastar, jag är ganska stor så jag blir lite rörelsehindrad när jag sitter så långt ned som man gör i den här. Men jag skall börja med att bygga upp sitsen så att man kommer upp en liten bit.

Kommentera

Tyngre och längre är den ju men inte särskilt mycket bredare, det är 5cm om jag inte minns fel. Friborden lutar förstås inpt men vad det skall inverka på stabiliteten i vattnet förstår jag inte.
                    För min del handlar det om att komma upp och kunna röra mig lättare när jag kastar, jag är ganska stor så jag blir lite rörelsehindrad när jag sitter så långt ned som man gör i den här. Men jag skall börja med att bygga upp sitsen så att man kommer upp en liten bit.
                    5-6 cm i förållande till bredden är ändå nästan 10% mindre bärighet och en kortare längd på ca 1m gör en himla stor skillnad. Det gör att man kan belasta relingen på en ProAngler 12 med minst 20-30 kg mer än Julajollen innan kajaken riskerar kantra. Den inåtsluttande relingen på julakajaken gör att vatten inte pressas undan lika mycket när den börjar luta. Bärighet avgörs alltid av hur mycket volym vatten som båten pressar undan (Archimedes Lag). Sen bidrar nog den lite smala ytan i sittbrunnen också till att man inte kan stå med föterna tillräckligt långt isär vilket ger sämre balans.
                    En upphöjd sits är smart. Det är svårt att komma upp när man sitter platt på botten och det blir bekvämare att sitta längre. 10-15 cm upp gör stor skillnad plus att det blir mycket enklare att resa sig. Jag övade att stå lite förra sommaren (i badkläder) men insåg snart att "SIT on top" är helt rätt definition på Julakajaken!
                    Som jag sagt innan är kanske pontoner en lösning men jag har inte hunnit testa än. En ide jag hade var också att prova en 10-20 kgs köl som man sätter på en stång och sänker ner genom ett av dränerings hålen. Om "kölen" väger 10kg och sitter minst 2m under båten så borde det ge en viss extra stabilitet. Dålig ide kanske men någon kanske vill prova? Kombinerad "bankstick/ankare/stabilisator"?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                      5-6 cm i förållande till bredden är ändå nästan 10% mindre bärighet och en kortare längd på ca 1m gör en himla stor skillnad. Det gör att man kan belasta relingen på en ProAngler 12 med minst 20-30 kg mer än Julajollen innan kajaken riskerar kantra. Den inåtsluttande relingen på julakajaken gör att vatten inte pressas undan lika mycket när den börjar luta. Bärighet avgörs alltid av hur mycket volym vatten som båten pressar undan (Archimedes Lag). Sen bidrar nog den lite smala ytan i sittbrunnen också till att man inte kan stå med föterna tillräckligt långt isär vilket ger sämre balans.
                      En upphöjd sits är smart. Det är svårt att komma upp när man sitter platt på botten och det blir bekvämare att sitta längre. 10-15 cm upp gör stor skillnad plus att det blir mycket enklare att resa sig. Jag övade att stå lite förra sommaren (i badkläder) men insåg snart att "SIT on top" är helt rätt definition på Julakajaken!
                      Som jag sagt innan är kanske pontoner en lösning men jag har inte hunnit testa än. En ide jag hade var också att prova en 10-20 kgs köl som man sätter på en stång och sänker ner genom ett av dränerings hålen. Om "kölen" väger 10kg och sitter minst 2m under båten så borde det ge en viss extra stabilitet. Dålig ide kanske men någon kanske vill prova? Kombinerad "bankstick/ankare/stabilisator"?

För min del kommer det att göra ännu mer, mitt största problem är att mina ben inte riktigt får plats eftersom jag är lång, med en upphöjd sits kommer jag i en mycket bekvämare ställning. Ponton har jag också funderat på - en kombinerad förvaring/ponton i form av en lämplig låda man kan montera på et stag så att den agerar både som stabilisator och extra förvaring. Om man använder den som ponton bara när man ankrat upp så behöver den inte heller ha några nämnvärda strömlinjeformer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka