Ursprungligen postat av Mink!
Visa inlägg
Men för många andra kan nog Jula eller någon annan budgetkajak vara insteget och ett billigt sätt att komma ut på vattnet med en kajak helt enkelt. Man måste ju ta saker för vad dom är bara. Är man sugen på offshore fiske och köper en linder 400 för att prova på det blir man nog också besviken och rädd när tvåmetersvågorna börjar skölja över relingen och man driver till havs i en vattenfylld båt. (Sjöräddningens tjejer och killar är supertrevliga föresten)
Rätt sak på rätt plats liksom.
Bllir man besviken om man köper en Julakajak förväntar man sig för mycket helt enkelt. Självklart ersätter den inte större, stabilare och dyrare kajaker.
Men jag för min del hade aldrig fått blodad tand för kajakfisket om jag inte stött på Julas lilla trevliga kajak så jag kunde testa utan att göra stora hål i plånboken.
Det är en upplevelse som måste upplevas att glida fram tyst i vasskanten nära vattenytan. Jag hade bara fiskat från båt och från land innan jag paddlade ut med Julajollen. Sen var jag såld.
Jag hade planer på en styrpulpet i år men nu blev det en Hobie TI istället. Så kan det gå!
Så din analys stämmer alltså inte alls med min egen upplevelse.
Hur som helst kan man ju sälja Julakajaken när man "vuxit ur den" och med det låga priset så förlorar man ju inte så mycket pengar genom att prova på.
Jag kommer dock behålla min lilla Jolle trots min nya kajak. Julakajaken kommer till pass för småturer i sjöar och åar och fyller sitt syfte för mig trots sina begränsningar. Ett av mina smartare köp måste jag säga!
Vill man prova Julakajaken finns det säkert folk på tråden som kan visa o låna ut den för en testrunda.
/Gustav
Kommentera