Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    Hej alla Jula-paddlare!
    Har snöat in lite på tanken att ha en kajak som komplement till styrpulpetaren. Julas modell är ju onekligen svårslagen sett till priset.
    Har ett par frågor till er som paddlat/fiskat med kajaken:
    - Vad kan ni hålla för marschfart? Kajaken är ju rent löjligt kort och bred så jag tänker att den är trögdriven.
    - Går det att stå upp?
    Har i nuläget en motionskajak som är 520x52 om jag inte minns fel, så jag räknar kallt med att oavsett vilken fiskekajak jag parkerar häcken i så kommer den att vara stabilare men trögare än vad jag är van vid.
    Den är ju tveklöst långsammare än en vanlig kajak men min upplevelse är ändå att den är rätt snabb (fast jag har inte mätt). Jag tror dessutom att en person som kan paddelteknik ordentligt skulle bli betydligt snabbare än mig i den och har du paddlat mycket innan så lär du dra ifrån oss som mest har fiskat tidigare.

    Vad gäller stabiliteten så tror jag du kommer bli överraskad, särskilt jämfört med en vanlig kajak, du kan sitta rejält på sniskan utan att slå runt. Anledningen till att det inte stås så mycket i Jula kajaken är nog inte stabiliteten utan fotutrymmet. Man skall helst ha ett platt däck om man skall stå. Jag har mest stått när jag skall i och ur men det går definitivt att stå.

    Att den är liten, lätt och billig är nog Jula-kajakens främsta styrkor men den täcker med marginal mina behov just nu även om det alltid är kul med något ännu häftigare.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      Hej alla Jula-paddlare!
      Har snöat in lite på tanken att ha en kajak som komplement till styrpulpetaren. Julas modell är ju onekligen svårslagen sett till priset.
      Har ett par frågor till er som paddlat/fiskat med kajaken:
      - Vad kan ni hålla för marschfart? Kajaken är ju rent löjligt kort och bred så jag tänker att den är trögdriven.
      - Går det att stå upp?
      Har i nuläget en motionskajak som är 520x52 om jag inte minns fel, så jag räknar kallt med att oavsett vilken fiskekajak jag parkerar häcken i så kommer den att vara stabilare men trögare än vad jag är van vid.
      Jag var lite nyfiken så jag testade lite med min cykelapp. 1 km på 12 min så det blir väl en 2,6 knop, så ganska långsamt. Då har jag iofs inte paddlat kajak på fem år men det känns inte som det gick så himla mycket fortare om man tog i lite mer. tror 6.7 km/h var min maxhastighet.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av martinus Visa inlägg
        Jag var lite nyfiken så jag testade lite med min cykelapp. 1 km på 12 min så det blir väl en 2,6 knop, så ganska långsamt. Då har jag iofs inte paddlat kajak på fem år men det känns inte som det gick så himla mycket fortare om man tog i lite mer. tror 6.7 km/h var min maxhastighet.
        Japp, jag har samma erfarenhet av Julakajakens fasrtresurser. Enda gången då det lönar sig att lägga mer kraft på paddeln är när man har motvind tycker jag. Det flyter på ganska bra om man håller en jämn lugn takt, max runt 5 km/h ~ ca 2 knop stämmer bra tycker jag.

        Jag har provat att stå upp men jag antar att jag har dålig balans för det känns väldigt vingligt tycker jag och jag skulle inte våga mig på att fiska stående. Jag ska fixa några små utriggare /stabilisatorer till "Jollen".

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
          Japp, jag har samma erfarenhet av Julakajakens fasrtresurser. Enda gången då det lönar sig att lägga mer kraft på paddeln är när man har motvind tycker jag. Det flyter på ganska bra om man håller en jämn lugn takt, max runt 5 km/h ~ ca 2 knop stämmer bra tycker jag.
          Antar att en meter längre farkost kan gå att skrämma upp i lite högre farter. Känns ju som denna vickar ganska mycket i sidled när man trycker på lite mer.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av martinus Visa inlägg
            Antar att en meter längre farkost kan gå att skrämma upp i lite högre farter. Känns ju som denna vickar ganska mycket i sidled när man trycker på lite mer.
            Jag såg en video om paddelteknik från FLWFishing, där visade han att man skall sätta i paddeln långt fram och göra ett långt drag längs med för att det skall vicka mindre. Kolla vid 4:17 i denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=C7HKe_i4IHM

            Skall testa detta i år och se om man får bättre fart.

            Kommentera


            • Tack för snabba svar grabbar!
              Det var ungefär vad jag förväntade mig med farten. Intressant med fotutrymmet och dess påverkan på möjligheten att stå upp, det har jag inte tänkt på.

              Är sugen på att testa kajakfiske och vill egentligen ha en lite större, typ Feelfree moken 12,5 men är osäker på hur mycket jag kommer att använda kajaken. Då blir ju Julas budgetkajak intressant.
              Ja, sedan vill jag ha ett sådant där Hobie-monster som husse0416 har så att man kan segla och så att hunden kan hänga med också men något i hustruns blick sade att det inte riktigt var läge för det...
              Vi får se hur det blir!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                Tack för snabba svar grabbar!
                Det var ungefär vad jag förväntade mig med farten. Intressant med fotutrymmet och dess påverkan på möjligheten att stå upp, det har jag inte tänkt på.

                Är sugen på att testa kajakfiske och vill egentligen ha en lite större, typ Feelfree moken 12,5 men är osäker på hur mycket jag kommer att använda kajaken. Då blir ju Julas budgetkajak intressant.
                Ja, sedan vill jag ha ett sådant där Hobie-monster som husse0416 har så att man kan segla och så att hunden kan hänga med också men något i hustruns blick sade att det inte riktigt var läge för det...
                Vi får se hur det blir!
                Julakajaken är ett fynd tycker jag! Perfekt för att prova på om man är lite osäker på hur mycket man kommer vara ute med kajak. Jag kommer absolut fortsätta använda min lilla "Jolle". Perfekt för små vardagsturer före eller efter jobbet. Med tanke på det låga priset får man ta den för vad den är men den är helt klar jämförbar med andra kajaker i prisklass runt 5-6000 tycker jag. Sen behöver man inte grina illa om man moddar o anpassar den och annars känner att man "förstör" sin fina nya dyra märkeskajak. Det är faktiskt få saker som jag haft så mycket kul med som min lilla Julajolle!
                Men nåja jag är ju som jag är och har redan vilda planer för min nya stora fiskemaskin, hehe. Jag ska dock göra klart Julakajen först, men till nästa år kommer även Hobien se lite annorlunda ut.
                Julakajaken får nog hänga med upp till Norge i sommar den med, perfekt för snabba strandhugg i lugna vatten eller om det är svårt att sjösätta den stora klumpen.

                Kommentera


                • Upptäckte just att Bauhaus säljer samma kajak med annan färgsättning.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Ericslund Visa inlägg
                    Upptäckte just att Bauhaus säljer samma kajak med annan färgsättning.
                    https://www.bauhaus.se/kajak-fitness...JjYaAnbC8P8HAQ
                    Japp, ser ut som det är precis samma modell. Dom verkade ha slut på gul plast o fortsatte med röd? Inte speciellt snyggt om jag får uttrycka mkn personliga åsikt.
                    Priset är ju dessutom onödigt högt. Ser sen att dom tar hela 750:- spänn samma Kajaksits som jula säljer för 299:-! Ops!
                    Någon inköps eller försäljningschef på Bauhaus är visst lite girig!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                      Tack för snabba svar grabbar!
                      Det var ungefär vad jag förväntade mig med farten. Intressant med fotutrymmet och dess påverkan på möjligheten att stå upp, det har jag inte tänkt på.

                      Är sugen på att testa kajakfiske och vill egentligen ha en lite större, typ Feelfree moken 12,5 men är osäker på hur mycket jag kommer att använda kajaken. Då blir ju Julas budgetkajak intressant.
                      Ja, sedan vill jag ha ett sådant där Hobie-monster som husse0416 har så att man kan segla och så att hunden kan hänga med också men något i hustruns blick sade att det inte riktigt var läge för det...
                      Vi får se hur det blir!
                      Jag har varit ute 3 turer med min predator 13 nu och har redan en ganska klar uppfattning om vad jag tycker om kajakfiske om jag ser objektivt på det, men det första jag gjorde var att testa stå i den och det var ok och stolen gör det till en bra fiskeplattform för mig. Utan möjligheten att stå eller att kunna sitta högt hade jag nog inte tyckt att detta var något för mig. Det vill säga, hade jag börjat i en julakajak hade jag nog inte gått vidare till en fiskekajak alls.

                      Men alla sitter vi i en fiskekajak med olika tankar och av olika anledningar så visst kan det vara rätt för dig, men fundera ut vad du önskar av din kajak och varför du vill ha en så kan du se på alternativen som matchar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 758 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X