Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Grattis! Välkommen i "gänget"! Hoppas du blir nöjd med kajaken.
    Kollade lite på den med grannen nu ikväll och det ser ut att bli bra. Det blir nog inga "Hussemoddnimgar", men det skall på ett ankarspel, ekolod, gäddvagga och någon anordning för beteshinken har jag tänkt. Min boatbag går inte ned i lastbaljan så där får jag komma på något annat - kanske limma neopren i botten under luckan så att man kan lägga draglådor där utan att dom glider omkring....

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
      Puh, då ligger det äntligen en kajak i förrådet!
      Härligt!
      Köpte du till sitsen också? Den är kanonskön.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
        Härligt!
        Köpte du till sitsen också? Den är kanonskön.
        Yes, men tror jag skall modda den lite med mer stoppning under rumpan.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
          Yes, men tror jag skall modda den lite med mer stoppning under rumpan.
          Jag har klippt till en bit tjockare liggunderlag som jag lägger under sitsen. Ger ett par cm extra höjd, håller sitsen lite torrare och ger mindre träsmak i ändalyckten. Pluggarna i dräneringshålen under sitsen har jag aldrig isatta. Så spillvattnet där under sipprar sakta ut. Funkar skitbra!

          Kommentera


          • Det blir nog att göra samma sak med liggunderlag tror jag, borde kunna göras ganska snyggt om man lägger lite tid på att skära ut snygga bitar med bra passform.


            Sedan har jag någon idé om att hänga en gäddvagga på sidan i två krokar, för att kunna landa fisk och väga på ett enkelt sätt. Tanken är att man kan lyfta ut ena sidan av gäddvaggan och lotsa in fisken i vaggan för att sedan kunna lyfta och väga samt mäta fisken i ett och samma moment. Men, utan erfarenhet vet jag inte om jag missar något uppenbart som gör att det kanske inte kommer att fungera - vad säger ni?

            Kommentera


            • Hur funkar det att montera grejer i plasten? Genomgående skruv, eller räcker det med "plåtskruv"? Har hittat några intressanta grabbräcken i rostfritt hos Biltema.

              Lennart.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Lenke Visa inlägg
                Hur funkar det att montera grejer i plasten? Genomgående skruv, eller räcker det med "plåtskruv"? Har hittat några intressanta grabbräcken i rostfritt hos Biltema.

                Lennart.

                Jag skulle nog inte chansa, genomgående med mutter och bricka samt en droppa sikaflex.

                Vad var det för grabbräcken du hittade?

                Kommentera


                • Dessa.



                  Lennart.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Lenke Visa inlägg
                    Hur funkar det att montera grejer i plasten? Genomgående skruv, eller räcker det med "plåtskruv"? Har hittat några intressanta grabbräcken i rostfritt hos Biltema.

                    Lennart.
                    Jag har monterat ankarspelet med plåtskruv indränkta i lim, sitter bra än så länge. Nästa grej jag skall montera kommer jag använda mutternitar klädda i gummi, det är grejer jag vill kunna montera bort vid behov.

                    TILLÄGG: Glömde förresten skriva att jag också håller på att fixa en mjukare sits, skar två skivor av 2cm tjockt liggunderlag som jag limmade ihop. Nu skall jag bara fintrimma passformen lite också.
                    Senast ändrad av Henrik-W; 2017-04-04, 15:06.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Lenke Visa inlägg
                      Hur funkar det att montera grejer i plasten? Genomgående skruv, eller räcker det med "plåtskruv"? Har hittat några intressanta grabbräcken i rostfritt hos Biltema.

                      Lennart.
                      Jag uppfattar plasten som mkt mjuk. Ska det bara någon som helst belastning på det man monterar (och det är ju egentligen allting) så skulle jag bara använda genomgående skruv och stor bricka på insidan.



                      PS om du tänker montera räcken på relingen vid sidorna om sitsen så tänk på att det blir mycket svårare att komma i och ur kajaken då och nästan omöjligt att komma ombord igen efter en vurpa. ☺
                      Senast ändrad av Husse0416; 2017-04-04, 15:28.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X