Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
    Bara en fråga, vore det inte enklare att köpa tillbehör från t.ex Hobie att montera istället för att försöka bygga komlicerade lösningar själv? Pontoner t.ex finns ju att köpa som tillbehör till deras kajaker och borde väl gå att montera på den här med.....?
    Jag håller med Husse, det är oftast ganska dyra tillbehör till märkeskajakerna. Sedan är det ju lite kul att komma på en egen lösning och det gör också att man får en lite bredare hobby. Jag gillar att stå i garaget och fundera och skruva på något, kolla på andras lösningar och se om man kan komma på något bättre osv.
    Med det sagt så har jag all respekt för de som köper en färdig lösning för att komma ut och fiska snabbare.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Vet du vad Hobies pontoner kostar? 2.400:- alltså nästan lika mycket som själva Jula kajakens pris. Nu handlar det inte om pengar i sig utan att kunna utveckla kajakens möjligheter och funktion. Att öka lastkapacitet och samtidigt öka bärkraft o stabilitet (utan att offra prestanda och hanterbarhet) är en av dom punkterna jag vill lösa. Men visst... är det någon har en "off the shelf" lösning på detta problem för högst en tusenlapp eller två oså tipsa mig gärna!
      ☺ Tvivlar på att någon har det serru! ☺
      Sen är det ju så att en annan tycker att det är kul att fixa saker själv istället för att köpa allt färdigt. (Som du säkert sett tidigare i tråden.) Så du borde ju inte vara förvånad...

      Missförstå mig rätt - jag är allt för hempul och snickra egna lösningar på saker, men alla har vi inte dessa möjligheter. Kajaken är för min del en lösning eftersom jag varken har råd eller plats att ha en båt i min förortslägenhet och eftersom denna kajaken är liten nog att gå in i mitt förråd så är det nästan ända sättet att komma ut på vattnet, men platsbristen gör också att jag har snart nog inga möjligheter att bygga så fantastiska anordningar som vissa här inne har gjort, därav blir jag tvungen att snegla på något som redan finns - om jag har råd.

      Och nej, jag hade inte lyckats hitta något pris på pontonerna från Hobie, men kunde ju gissa att dom inte var gratis med tanke på vad deras kajaker kostar.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
        Missförstå mig rätt - jag är allt för hempul och snickra egna lösningar på saker, men alla har vi inte dessa möjligheter. Kajaken är för min del en lösning eftersom jag varken har råd eller plats att ha en båt i min förortslägenhet och eftersom denna kajaken är liten nog att gå in i mitt förråd så är det nästan ända sättet att komma ut på vattnet, men platsbristen gör också att jag har snart nog inga möjligheter att bygga så fantastiska anordningar som vissa här inne har gjort, därav blir jag tvungen att snegla på något som redan finns - om jag har råd.

        Och nej, jag hade inte lyckats hitta något pris på pontonerna från Hobie, men kunde ju gissa att dom inte var gratis med tanke på vad deras kajaker kostar.
        Du har ju lägenhet? Då har du massa plats å mecka på, inte för man behöver så mö plats men... Två fendrar, ett alu/plaströr å några slangklämmor sen rakt över kajaken... Blir nog inte simplare än så.
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          Du har ju lägenhet? Då har du massa plats å mecka på, inte för man behöver så mö plats men... Två fendrar, ett alu/plaströr å några slangklämmor sen rakt över kajaken... Blir nog inte simplare än så.

          Nu vet jag inte riktigt hur du tänker....

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
            Missförstå mig rätt - jag är allt för hempul och snickra egna lösningar på saker, men alla har vi inte dessa möjligheter. Kajaken är för min del en lösning eftersom jag varken har råd eller plats att ha en båt i min förortslägenhet och eftersom denna kajaken är liten nog att gå in i mitt förråd så är det nästan ända sättet att komma ut på vattnet, men platsbristen gör också att jag har snart nog inga möjligheter att bygga så fantastiska anordningar som vissa här inne har gjort, därav blir jag tvungen att snegla på något som redan finns - om jag har råd.

            Och nej, jag hade inte lyckats hitta något pris på pontonerna från Hobie, men kunde ju gissa att dom inte var gratis med tanke på vad deras kajaker kostar.
            Om man ser det positivt så kostar ju en Jula kajak + Hobie pontoner mindre än en Hobie utan pontoner. ��

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
              Om man ser det positivt så kostar ju en Jula kajak + Hobie pontoner mindre än en Hobie utan pontoner. ��
              Allt kostar ju nästan mindre än en Hobie kajak förvisso

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                Allt kostar ju nästan mindre än en Hobie kajak förvisso
                Hehe! Japp! Satans dyra men jäklar vilken kvalitet o genomtänkta lösningar. Här hemma sparas det till en Hobie Segelkajak. Eventuellt blir det affär till sommaren annars får det bli nästa säsong.
                Hobie Adventure Island Tandem kajaken är ju lite otymplig och tar en stund att lasta o rigga men sen är det inga problem att segla långt på öppet hav om vädret tillåter. Med lagom vind marchar man 8-10 knop utan problem. Ger ju enorma möjligheter!! (Sorry lite OT där ...)


                Just nu är den den lilla goa JulaKajaken som är i focus. Med pontoner kommer den bli perfekt för insjöfisket och och kortare turer på öppet vatten. Kommande månaden blir det mycket pyssel så jag postar efter hand bygger rullar på. Jag vill få kajaken i sjön med alla projekt avslutade till 1a april.

                När gör ni andra vårpremiär eller är ni redan ute o paddlar?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                  Hehe! Japp! Satans dyra men jäklar vilken kvalitet o genomtänkta lösningar. Här hemma sparas det till en Hobie Segelkajak. Eventuellt blir det affär till sommaren annars får det bli nästa säsong.
                  Hobie Adventure Island Tandem kajaken är ju lite otymplig och tar en stund att lasta o rigga men sen är det inga problem att segla långt på öppet hav om vädret tillåter. Med lagom vind marchar man 8-10 knop utan problem. Ger ju enorma möjligheter!! (Sorry lite OT där ...)


                  Just nu är den den lilla goa JulaKajaken som är i focus. Med pontoner kommer den bli perfekt för insjöfisket och och kortare turer på öppet vatten. Kommande månaden blir det mycket pyssel så jag postar efter hand bygger rullar på. Jag vill få kajaken i sjön med alla projekt avslutade till 1a april.

                  När gör ni andra vårpremiär eller är ni redan ute o paddlar?
                  Det skall bli intressant att se ditt ponton-bygge, har funderat lite på det själv men jag har andra saker jag vill bygga dit först.

                  För min del får vädret avgöra när det blir premiär, vill inte frysa för jäkligt när jag är ute i kajaken.

                  Kommentera


                  • Ännu inga träffar på Kajak på Julas hemsida - hoppas lite på att årets kajak skall ha en anings uppgraderade specar som t.ex 180kg bärkraft och en anings bredare skrov så att den kanske kan gå att stå och kasta från.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                      Det skall bli intressant att se ditt ponton-bygge, har funderat lite på det själv men jag har andra saker jag vill bygga dit först.

                      För min del får vädret avgöra när det blir premiär, vill inte frysa för jäkligt när jag är ute i kajaken.
                      Med 7 grader i ytvattnet och vind som kyler ner våta kläder!! Brrr!! Håller helt med. Inget för mig heller. Ok om det ör lite vårsol o en lugn dag!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 196 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 557 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X