Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av ziggemannen Visa inlägg
    Immeln.....här snackar vi en fantastisk kajaksjö med chans på riktigt fin öring dessutom...
    Har aldrig fiskat i Immeln men paddlade kanot där för många år sen. Vackra vatten! Dags för ett besök igen då antar jag!
    Tack för tipset!

/Gustav

Kommentera

• Spöhållare...

Nu hoppas jag ni orkar med ett inlägg till om mitt kajakbyggande men jag kunde inte låta bli att hitta på något nytt idag.

Orginal spöhållarna funkar förvisso men de har helt klart sina begränsningar. Mina större spön o rullar kan jag inte få ner där och även placeringen känns lite tokig. Svårt att nå de bakre spöna och hållarna går ju inte att justera (fram/bak/vinkel). Man har ingen koll på ev hugg alls på de bakre spöna.
      För att montera på nya spöhållare måste man borra fler hål i kajaken vilket jag ogärna vill och de hamnar då också väldigt lågt ner. En del kajaker har ju en skena/räcke eller räls längst med kajaken där man kan montera alla möjliga tillbehör så jag tänkte försöka hitta på nåt liknande. Jag tänkte utnyttja de befintliga hålen/spöhållarna som är ca 37mm som fästen till räcket.

Hade bara A2/304 rostfritt hemma i verkstan (inte syrafast) men hittade några stumpar med passande dimensioner så det får duga tills jag vet om det funkar bra. För att få det hela att funka med mina gamla Berkley spöhållare (problemet är detsamma med Scotty o liknande) är jag tvungen att montera räcket ganska högt upp för att spöändarna skall gå fria från mina ben o knän. Med det höga räcket blir ju problemet att att komma i och ur kajaken ganska stort så jag tänkte göra en spärr så man snabbt o enkelt kan öppna/vika ut räcket när det behövs. När man har räcket låst kan det inte lossna då det sitter nerstucket i de inbygggda spöhållarna som är i motsatt vinkel mot varandra. Borde funka tycker jag!

Om jag bara hittade mina svetselektroder för rostfritt skulle detta bli gjort idag men har letat överallt o gått bet. Får bli en tur till byggshopen på måndag.

Visst rostfritt väger en del o man skulle kunna spara något kilo på att göra det hela i aluminium istället (satans svårt att svetsa alu bara) men sambon har ju sagt att jag ska banta lite så jag får väl göra det o kompensera viktökningen. Rören är som tur var ganska tunna liksom mitt intresse för att banta föresten.

Ett litet tackel/rensbord i plast som man kan hänga på sidan vore najs o en hållare till kaffekoppen det blir det helt klart också på räcket.

Jag vet... det är kanske lite "mycket" men vadå...vad ska jag annars hitta på och det känns HELT rätt att glida omkring i kajaken nu med alla prylar inom räckhåll så räcket passar bra ju!
      /Gustav

Click image for larger version

Name:	20160716_104517.jpg
Views:	1
Size:	942,1 KB
ID:	1782068Click image for larger version

Name:	20160716_104538.jpg
Size:	925,2 KB
ID:	1782069Click image for larger version

Name:	20160716_104622.jpg
Size:	940,4 KB
ID:	1782070Click image for larger version

Name:	20160716_104809.jpg
Size:	697,5 KB
ID:	1782071Click image for larger version

Name:	20160716_104918.jpg
Size:	875,3 KB
ID:	1782072
      Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-16, 14:43.

Kommentera

• testade du att ha "grappräcket" mellan dom främre spöhållarna?
        måste väl vara något högre, för att få plats med benen!

Kommentera

• Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
          testade du att ha "grappräcket" mellan dom främre spöhållarna?
          måste väl vara något högre, för att få plats med benen!
          På "tvärsan" menar du? Ja det skulle man kunna ha men det krockar med ekolodet för min del tror jag.
          Med räcket på ca 10 cm höjd över relingen går mina långa haspel och båtspön precis fria från benen men klart trång blir det. Man får vinkla om spöhållarna när man inte fiskar aktivt.
          Ska även göra några extra grova spöhållare i rostfritt som jag kan hänga på när jag vill till mina BigGame 50 och 80Lb spön. Hehe! Jag har fått en liten ide om att dra ner till Cornwall o fiska haj med kajaken nästa sommar! Är ruskigt sugen på att kroka en sillhaj, men visst blåhaj eller rävhaj vore fantastiskt kul det med. Om det inte blir Norge vill säga... kanske både och... Kajaken skall i alla fall med!!

Kommentera

• Alltid lika roligt att få ta del av dina tokerier. Du har väl sett när Joel Abrahamsson drar upp en "liten" Grönlandshaj från sin kajak? https://youtu.be/oNVZcdD7IMY

De där räckena du pysslar med nu, hamnar de inte i vägen för själva paddlandet?

Kommentera

• Själv är jag nöjd med kajaken som den levererades men andra verkar närmast se den som någon slags halvfabrikat.

Kommentera

• Vill oxå ha en men de verkar vara slut på den närmsta Julabutiken.

Kommentera

• Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
                  Vill oxå ha en men de verkar vara slut på den närmsta Julabutiken.
                  Och då ger du upp?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Ericslund Visa inlägg
                    Alltid lika roligt att få ta del av dina tokerier. Du har väl sett när Joel Abrahamsson drar upp en "liten" Grönlandshaj från sin kajak? https://youtu.be/oNVZcdD7IMY

De där räckena du pysslar med nu, hamnar de inte i vägen för själva paddlandet?
                    J-R vilken fisk!! "Storleken har ingen betydelse" pyttsan! Inget kunde vara mer fel än att påstå det!! Hehe! Jag får väl satsa på en brugd eller valhaj om man ska slå det då? Hehe! Man skulle mig känna sig väldigt lite om man får en håkärring på kroken, julakajaken får jag väl döpa till "Flötet" i så fall!

Tack för tipset om paddlingen... har faktiskt inte gjort något test men det ska jag göra bums. Får väl palla upp kanoten och lägga upp några brädor längst relingen och se hur mkt paddeln eller händerna verkar ta i "räcket" innan jag svetsar ihop något. Även om jag kommer använda motorn mest så vill jag kunna paddla hyfsat oavsett.
                    /Gustav

PS / edit 160717
                    Höjden på räcket (ca 10 cm över relingen mätt i överkanten) är faktiskt i mesta laget för att man ska kunna paddla ostört. Det är inte mycket det tar i så jag sk testa att sänka det ngn cm o se om man fortfarande kan använda de påskruvade spöhållarna med den lägre höjden och paddla ostört.
                    Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-17, 10:47.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Själv är jag nöjd med kajaken som den levererades men andra verkar närmast se den som någon slags halvfabrikat.
                      Hehe!! Det är verkligen en kul liten kajak oavsett hur man använder den. Håller helt med dig annars att det är en fin känsla i att hålla kajaken så busenkel som möjligt. Just därför som jag valt att göra allt (det mesta i alla fall) "skrot" borttagbart för att snabbt o enkelt ta en liten paddeltur.
                      Jag tänkte mer eller mindre förvara kajaken på biltaket. Kör inte ofta så väldigt mkt eller långt och då kan man ju i så fall ta ner den. Har beställt ett skyddsöverdrag för att skydda den från solen och annat skit när den ligger på biltaket. Snabbt o enkelt att köra ner till sjön direkt efter eller jobbet o fiska några timmar. Bilen står ju i garage på jobbet så man kan ha fiskeprylarna liggande säkert. "Tillsätt bara vatten" liksom....
                      /Gustav
                      Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-16, 21:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka