Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jula fiskekajak
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Martin_kung Visa inläggJahop då har även jag skaffat mig en jula kajak a'la Julax.
Har aldrig suttit i kajak förut och undrar ifall någon vet vad man har snörrena till enligt bild?
Dom där snörena är tänkta som ett fäste för paddeln tror jag. Dra det undre snöret över paddelskaftet och fäst det på knoppen. Inte din egen knopp utan på kajaken alltså. Funkade inget vidare tyckte jag så ska hitta på en bättre lösning.
Jag kommer nog använda dom skruvhålen som fäste för guide till ankarlinan istället.
Du är inte ensam om att vara nybliven kajakfiskare, samma här och många med mig tror jag.
/GustavSenast ändrad av Husse0416; 2016-07-02, 08:47.
Kommentera
-
Tack så mycket
Jaha är det dom är tänkta till att användas som. Låter ju väldigt osmidigt. Men låter som en bra idé att använda dom befintliga hålen till ankarlinan.
Kul att följa vad du gör för roliga modifikationer med din kajak även om det är helt över min kunskaps nivå
Ska bli kul att testa så fort jag får tag på en paddel
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
Det finns många prisvärda budgetsnurror så gå inte på första bästa. Man behöver absolut inte ha en MinnKota, Motorguide etc. De billiga kinamotorerna funkar bra och skulle de paja efter att garantin har gått ut är det ju en billig slant att helt enkelt köpa en ny. Tänk på att många snurror inte tål saltvatten om du kanske planerar att fiska i havet.
Själv har jag börjat titta efter en 3-bladig propeller med högre stigning till min motor 36Lb (Fladen/kinabudget 1200:- spänn på öB för 5 år sedan). Den är ca dubbelt så kraftfull som den du föreslog. Jag inbillar mig att en propeller med större verkningsgrad skall funka bättre. Köra på låga varv på motorn och glida fram med låg effektförbruknkng (sparar på batterierna). Så har man ändå kraftreserver om det skulle behövas.
En 36Lb motor som ej är saltvattensäkrad kan man hitta för runt tusenlappen. De som tål salt är något dyrare 1500-2000:-.
Lycka till med motorvalet!
Paddla är skönt men himla opraktiskt om man försöker hålla i ett fiskespö samtidigt. Men man kan trolla och paddla så får man lite workout samtidigt!
/Gustav
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggFunkar säkert men jag skulle nog välja en motor med något slags fartreglage och kanske lite mer kraft också. Blåser det motvind kan det gå ganska trögt.
Det finns många prisvärda budgetsnurror så gå inte på första bästa. Man behöver absolut inte ha en MinnKota, Motorguide etc. De billiga kinamotorerna funkar bra och skulle de paja efter att garantin har gått ut är det ju en billig slant att helt enkelt köpa en ny. Tänk på att många snurror inte tål saltvatten om du kanske planerar att fiska i havet.
Själv har jag börjat titta efter en 3-bladig propeller med högre stigning till min motor 36Lb (Fladen/kinabudget 1200:- spänn på öB för 5 år sedan). Den är ca dubbelt så kraftfull som den du föreslog. Jag inbillar mig att en propeller med större verkningsgrad skall funka bättre. Köra på låga varv på motorn och glida fram med låg effektförbruknkng (sparar på batterierna). Så har man ändå kraftreserver om det skulle behövas.
En 36Lb motor som ej är saltvattensäkrad kan man hitta för runt tusenlappen. De som tål salt är något dyrare 1500-2000:-.
Lycka till med motorvalet!
Paddla är skönt men himla opraktiskt om man försöker hålla i ett fiskespö samtidigt. Men man kan trolla och paddla så får man lite workout samtidigt!
/Gustav
Var mest intresserad av den då den var liten. 2kg bara. Kör en Haswing frontmonterad på min styrpulpet och den funkar fint. Köpte den för 4000:-, går den sönder kan jag köpa en ny. Har fortfarande inte lagt vad det skulle kosta o köpa en motorguide eller MK.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
Kommentera
-
Jag har beställt en PWM (pulskontroll) till motorn. Så fort den kommit och jag testat den skriver jag en recension. Den jag beställt klarar 100A 12-24v och kostade 350:- men det finns billigare varianter som tar upp till 40-50A och det är ju mer än tillräckligt till en 18lb motor. Tror de gick på ca 150:-. Sök på ebay "pwm motor control". Tänk på att den måste har reversering/back (om du vill kunna backa och vara för DC 12v.
Med en PWM kontroll får du helt steglös fartkontroll och spar ström i låg fart eftersom du kopplar bort resistorkontrollen i motorn, (det går bra att ställa motorn orginalkontroll på max hastighet) sen styr man hastigheten med potentiometern på pwm kontrollern.
/Gustav
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 798 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka