Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Pedalställ till motorstyrningen fixat,

Ett första försök att designa pedalerna. Resultatet känns ok men man får ju se hur det funkar när allt ligger i sjön. Bilder bifogat.
    Väntar på nu otåligt på flera leveranser bland annat wire rören men ska försöka göra en provisorisk styrinstallation så länge.

Efter en del fundrerande och testande insåg jag att fästet till rören för utriggarna behövde monteras bakom spöhållarna i aktern annars tar paddeln i. Jag blev tyvärr tvungen att borra igenom sargen på kajaken för att fästa rören. Litar inte på att de ingjutna mässingsmuttrarna håller. När jag borrade märkte jag att plasten är löjligt mjuk. Man har ju märkt att det lätt blir repor och man ska nog verkligen undvika att släpa kanoten på stranden och absolut inte över stenar. Jag har beställt en hjulkärra men det tar ett par veckor innan den kommer.

I morgon ska hela installationen baktill fästas o limmas fast. Sen ska batteriboxen göras i ordning.
    Så sugen på att komma ut på sjön!! :-o
    /GustavClick image for larger version

Name:	20160628_161105.jpg
Views:	1
Size:	732,4 KB
ID:	1781900Click image for larger version

Name:	20160628_161142.jpg
Size:	981,8 KB
ID:	1781901Click image for larger version

Name:	20160628_161200.jpg
Size:	1,01 MB
ID:	1781902

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Ett första försök att designa pedalerna. Resultatet känns ok men man får ju se hur det funkar när allt ligger i sjön. Bilder bifogat.
      Väntar på nu otåligt på flera leveranser bland annat wire rören men ska försöka göra en provisorisk styrinstallation så länge.

Efter en del fundrerande och testande insåg jag att fästet till rören för utriggarna behövde monteras bakom spöhållarna i aktern annars tar paddeln i. Jag blev tyvärr tvungen att borra igenom sargen på kajaken för att fästa rören. Litar inte på att de ingjutna mässingsmuttrarna håller. När jag borrade märkte jag att plasten är löjligt mjuk. Man har ju märkt att det lätt blir repor och man ska nog verkligen undvika att släpa kanoten på stranden och absolut inte över stenar. Jag har beställt en hjulkärra men det tar ett par veckor innan den kommer.

I morgon ska hela installationen baktill fästas o limmas fast. Sen ska batteriboxen göras i ordning.
      Så sugen på att komma ut på sjön!! :-o
      /Gustav[ATTACH=CONFIG]88077[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88078[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88079[/ATTACH]
      jag köpte biltemas 25 eller är det 30 mm fäste till paddlen o satte den på sidan.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
        jag köpte biltemas 25 eller är det 30 mm fäste till paddlen o satte den på sidan.
        Tror paddeln är 25 mm. Jag kommer göra ett kardborre fäste för paddeln som jag sätter vid vänsta bärhantaget. Eller säger man babord i kajaker?

Kommentera

Fästen till utriggarna provmonterade.

Tja för vad ska man annars göra i sommarregnet....Click image for larger version

Name:	20160629_092244.jpg
Size:	927,9 KB
ID:	1781912Click image for larger version

Name:	1467203295680-118878439.jpg
Size:	903,5 KB
ID:	1781913

Kommentera

Nu verkar det vara 2.499:- som gäller igen. Gissar att de rear ut eventuellt kvarvarande medan det är säsong. Hur som helst så reserverade (hade inte takräcket monterat när jag var in på Jula för att köpa sopsäckar) jag en för avhämtning i morgon. Fast min blir minimalistiskt utrustad. Sits och paddel, typ. Fast sits är nästan överkurs...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Nu verkar det vara 2.499:- som gäller igen. Gissar att de rear ut eventuellt kvarvarande medan det är säsong. Hur som helst så reserverade (hade inte takräcket monterat när jag var in på Jula för att köpa sopsäckar) jag en för avhämtning i morgon. Fast min blir minimalistiskt utrustad. Sits och paddel, typ. Fast sits är nästan överkurs...
              Attans. Missade ju förra rean... passa på, jag är helnöjd trots att jag betalade 2995:-.
              Rekommenderar sits. Ganska jobbigt att sitta utan ryggstöd och så glider baken på den hala plasten.
              /Gustav

Kommentera

Rekommenderar sits. Ganska jobbigt att sitta utan ryggstöd och så glider baken på den hala plasten.
                Jo, visst blir det mindre bekvämt men det är nog välbehövlig gratisträning. Att plasten är hal att sitta på är ju lätt åtgärdat.

Kommentera

Montering av ekolod?

Idag ska jag montera mitt nya ekolod.

Hur har ni andra monterat ekolodsgivarna?

/Gustav

Kommentera

Idag ska jag montera mitt nya ekolod.

Hur har ni andra monterat ekolodsgivarna?

/Gustav
                    Min sitter limmad med biltema-sikaflex mot insidan av skrovet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                      Min sitter limmad med biltema-sikaflex mot insidan av skrovet.
                      Min med
                      Satte min så långt fram jag kunde och har ett 9ah batteri i påsen i främre luckan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka