Hjälp mig hitta den ultimata fiskebåten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig hitta den ultimata fiskebåten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig hitta den ultimata fiskebåten

Hej,

Jag har länge letat efter för mig den ultimata fiskebåten. Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Nedan är lite krav:

1. Längd 5.6-7m
    Ja, jag vet - det är ett ganska stort spann. Det är väldigt mycket beroende på båttypen. Exempelvis så är vissa amerikanska sportfiskebåtar inte så långa men otroligt breda vilket kompenserar för en kortare längd. Men optimalt skulle jag tro är ca 6,5m.

2. Typ av fiske
    Båten ska funka att fiska alltifrån grunt gäddfiske (spinn) till havsöringsfiske till laxtrolling på öppet hav. Då jag spinnfiskar till 80% och trollar lax 20% så är spinnfisket prioriterat även om båten ska klara båda. Den måste med andra ord ha möjlighet till antingen mast eller trollingspröt, många spöhållare samt djupriggar

3. Vikt
    Realistisk vikt. Fulltankad, med batterier, elmotor, trailer osv får inte överstiga totalt 2 ton då jag helst vill slippa byta bil.

4. Material
    Jag har en förkärlek till aluminium pga dess oömma egenskaper samt att det är lätt. Men jag är öppen för förslag.

5. Hastighet
    Jag vill ha en båt med bra fart i. Inte för att jag gillar att köra på max utan för att jag ska kunna ligga oansträngt i hög marschfart.

6. Pris
    Jag har en budget på 700.000 men då ska elektronik och trailer ingå. Kan det rymmas en Talon i budgeten är det stort plus. Elmotor har jag.

Kommentera

Skulle jag fritt få bestämma själv..då hade jag kollat på en blue wave 2400 pure bay! Enligt mig absolut snyggaste båten jag lokaliserat

Finns naturligtvis mindre med om man vill optimera antalet fräna tillbehör! Men en 2400 pure bay ligger på kring 60 000 USD

Click image for larger version

Name:	bluewave24_6052.jpg
Views:	1
Size:	944,1 KB
ID:	1781453
      Senast ändrad av Knug87; 2016-04-28, 19:55.

Kommentera

Be hape metalworks eller någon annan alubåtsbyggare bygga en precis som du vill ha den. Då lär du få mest för din budget tror jag?
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Det ryktas om en Buster xl alt xxl "fish".. Kanske kan vara ngt!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag gillar XXL:en stort, även om jag utan elmotor upplever den lite otymplig. Men det är ju ingenting som en elmotor inte kan fixa.
            Framförallt dess gång i sjö och vind är härlig. Upplever aldrig oro vid lite blåst utomskärs i Stockholms skärgård.

Edit: Tittade precis på hur de nya modellerna ser ut - dessa hade jag kanske inte valt då det ser ut att vara mindre durkutrymme. Den äldre modell jag har är mer öppen.
            Senast ändrad av riggs; 2016-04-28, 17:44.

Kommentera

En sådan här fiskar jag ofta ifrån.. både spinn och trolling. Den tar all typ av sjö!

Senast ändrad av Matte77; 2016-04-28, 19:11.

Kommentera

Och jag använder Rocad 706 till allt från grundfiske med spinn/fluga efter öring/gädda till laxtrolling. Grym båt.

Kommentera

http://c-ride.se
                  Aluminiumbåtar som anpassas efter kundens behov.

Kommentera

Tack för alla bra tips! Måste säga att blue wave 2400 pure bay såg jäkla fin ut. Dock kvalar den nog inte in under 2 ton kriteriet Men jag börjar mer och mer inse att jag kanske måste byta bil för att inte begränsa mitt båtval allt för mycket.

Knug87 vet du om det finns någon som importerar Blue Wave i Sverige?

C-ride båtarna går nog bort direkt. Jag kan inte se varför jag skulle vilja välja en sådan framför någon av dess konkurrenter.

Rocad ser fina ut. Men de är oroväckande lätta för sin storlek? Men alla verkar nöjda med sina Rocad-båtar så jag kanska ska provköra en Rocad 706 innan jag avfärdar den.

Buster XL fish blir för liten för mig men om de skulle släppa en XXL Fish så skulle det kunna vara något! Dock har jag ingen lust att vänta 1 år till men vem vet. Jag har länge varit sugen på en Buster Magnum Pro med ett tillbyggt kastdäck. Problemet där har varit vikten som landar på 2400 kg med trailer, motor och allt annat (=bilbyte).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka