Gummibåt med högtrycksdurk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummibåt med högtrycksdurk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gummibåt med högtrycksdurk

Hej,

Tänkte lägga i en till växel för mitt fiske genom att regga mig på ett fiskeforum *check och köpa en båt.

Båten jag planerar att köpa ska vara en lätt och stabil gummibåt som jag kan få upp på takräcket själv, men ändå ha plats ibland för fru och två små barn.

De båtar jag fastnat lite för är Takacat Lite 300 och Takacat Sport 300. Är det någon här som har någon erfarenhet av båda båtarna och vill dela med sig av lite för och nackdelar med dom? Motorval etc?

Tack på förhand!

Mvh

Mattias

Många hävdar att gummibåtar lämnar en hel del att önska. Kag har ställt frågan själv... du kommer få många tips om en lämplig alubåt för takräcket.

Kommentera

Problemet är att jag måste kunna få upp båten själv. Dessa båtar väger strax över 30 kg, vilket jag tror jag kan få upp själv. En alubåt känns som jag skulle få svårt att få upp själv utan att repa lacken på bilen ordentligt
      Senast ändrad av Wassen; 2016-04-25, 09:48.

Kommentera

Typ en alumatrack 1236 väger väl 50-60kg. Kanske är gränsfall på vikten om man.är solo. Portaboat?

Kommentera

Det är lika lätt att repa bilen med gummibåten då den glider dåligt. Sedan så är inte en båt med uppblåsbar durk optimal för stående fiske, det är lite som att stå på gungflyn. Om du väljer att köpa en gummibåt så välj en med alu- eller plyfadurk, och gå upp till 3,5-4m i längd, för trångt blir det iaf när det är fyra personer ombord(även om två är barn). Nackdelen med en större gummibåt är förutom vikten(ca 50-70kg, beroende på modell), att de kräver en större motor(minst 15hk och uppåt) som också väger. Annars är en gummibåt stabil och säker att fiska ifrån och landing av fisk är enkelt då friborden är låga. Min rekommendation är en 3,5-4m lång gummibåt med fast durk och till den en 15hk 2t som väger runt 30-35kg. Till vattnet kör du den instuvad och blåser upp på plats eller uppblåst på vanligt flaksläp.

En alubåt(eller motsvarande tung plastbåt) är rymligare och enklare att lasta på taket än gummibåten om man breddar tackräcket så att inte båten trillar av så lätt. Lättast när man har en kombi så att man kan lyfta upp fören på räcket(med båten uppochner) och skjuta upp båten bakifrån. Det går dock med en sedankaross också, men då får man även komplettera med en längsgående profil i bilens längriktning och lasta upp båten från sidan. På så sätt är det en barnlek att lasta en 3,6-4,25m lång och 60-80kg tung båt på taket, förutsatt att bilens tillåtna taklast räcker till.

Kommentera

En liten alubåt väger ju mellan 39-50kg såg jag efter en snabb sökning, det slänger man lätt upp på takräcket själv.

Kommentera

Det är inga problem att fiska från en gummibåt en vindstilla dag. Gummibåtar är enormt vindkänslig. Sedan vid ett mothugg så är det stor risk att båten roterar. Jag använder främst min till små tjärnar som annars skulle vara omöjliga att sjösätta andra båten. Hade varit helt okej om det hade funnits en ordentlig köl eller ett centerbord som har halva båtens längd. Om du bor i närheten så kan få testa själv och bilda dig din egen uppfattning.

Kommentera

Alla gummibåtar är inte som de billiga badleksakerna, en riktig gummibåt med uppblåsbar köl och alu- eller plyfadurk roterar garanterat inte vid mothugg. Och vindkänsligheten kan man minska med ett drivankare eller så ankrar man helt enkelt. Har själv fiskat från en Brig B 380 i sjöar, åar och hav, och det är inte på sjö- eller fiskeegenskaperna som det brister, däremot på utrymme.

Kommentera

Vet inte om du tycker att Zodiac är någon leksak. Tycker att du kan lägga till en sak till i din signatur okunnig.

Kommentera

Ja, då är väl jag okunnig eftersom jag bara har ägt en gummibåt sedan 1998. Min åsikt är att alla gummibåtar utan separat köl med uppblåsbar durk eller med durk gjord av trälattor är att betrakta som leksaker när det gäller fiske, skit samma om de heter Zodiac, Grand, Quicksilver eller vad f-n som helst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka