Fiskebåt bygge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebåt bygge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskebåt bygge

Hallådär alla fiskare, nu är det såhär att jag har kommit över en båt. Det är en motorbåt 5.3 meter lång ca. Lite över 2 meter bred. Som jag förstått är den från californien förut spelar inte så stor roll.

Men det är bara skalet allt är urrivet och ska byggas nytt. Den har haft ratten fram och haft rutor med kapell runt.

Nu är min fråga ska bygga kastdäck och tänkte kapa framdelen plasten ovanpå så man får mera plats där fram och sen bygga fack till spö och lite fler fack här och där.
    Går det att kapa av så utan att det blir problem?
    Sen funderar jag om man lär ha ratt fra sen också för den e ju ganska hög så kanske blir att man inte ser ett skit om man sitter längst bak och kör.

Kan inget om båtar första båten jag äger och det är ett bygge hehe perfekt 👍🏻

Ursprungligen postat av sblock Visa inlägg
    Hallådär alla fiskare, nu är det såhär att jag har kommit över en båt. Det är en motorbåt 5.3 meter lång ca. Lite över 2 meter bred. Som jag förstått är den från californien förut spelar inte så stor roll.

Men det är bara skalet allt är urrivet och ska byggas nytt. Den har haft ratten fram och haft rutor med kapell runt.

Nu är min fråga ska bygga kastdäck och tänkte kapa framdelen plasten ovanpå så man får mera plats där fram och sen bygga fack till spö och lite fler fack här och där.
    Går det att kapa av så utan att det blir problem?
    Sen funderar jag om man lär ha ratt fra sen också för den e ju ganska hög så kanske blir att man inte ser ett skit om man sitter längst bak och kör.

Kan inget om båtar första båten jag äger och det är ett bygge hehe perfekt ����
    Hej Mattias;

Du kan kasta en blick på inredningen hos min gamla Flipper 510 från 1980-talet här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm ... Klicka gärna på pilen bredvid bilden och bläddra varvet runt med hjälp av pilarna...

Kanske kan mina gamla bilder ge dig några nya impulser om hur du ska bygga och inreda din egen fiskebåt...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

har nu hittat båten på google.

glasspar 17 san diego fast utan allt i då

elr glasspar avalon 1964
      Senast ändrad av sblock; 2016-04-24, 18:36.

Kommentera

San Diego och Avalon har rätt olika skrov akterut, borde gå att se vilken det är. Nu har jag bara kollat bilderna på google så jag kan inget om båtarna.
        Om du skall bygga om allt kan du ju sänka bordläggningen lite. Har aldrig gjort det på en stor båt men renoverade en kajak en gång och tog ner den 5-10cm på höjden. Rätt enkelt.
        Spännande byggprojekt! Glöm inte att fixa flytelement.

Kommentera

Hej ja det är SAN Diego står ju i bak på båten hehe. Men jag har tänkt att kapa av den på höjden i fram för den höjer ju upp där. Vill ha lika hög runt om tror du man kan göra så?
          Fixa flytelement?

Kommentera

Kul!
            Du kanske hittar något matnyttigt i min renoveringstråd.

//C
            http://sportfisher.se

Kommentera

Ja men känns jävligt tungt nu innan man börjat hämta den i fredags men reeedo att köra igång SL in och kika i din tråd tack !

Kommentera

Ska ta lite bilder under byggets gång och lägga ut hoppas fler vill prata och diskutera allt ni vill och kan om båtar i denna tråd plus hjälpa mig på vägen litegrann

Kommentera

Kan du inte lägga ut lite bilder på hur den ser ut nu? Så kommer du säkert få bättre förslag vad du kan göra med den..
                  Riktigt häftigt 60-tals skrov.. Borde gå att få till en riktig fiske-hotrod av den..

Kommentera

Hej Mattias.

Grattis till båten. Men innan du gör massa grova åtgärder läs på dig så mycket du kan om båtar. Mät på andra båtar, gör planer ritningar mm.

Beroende på hur mycket övrigt som är urkapat som tofter, durk mm så kan skrovet bli väldigt vekt när du tar bort däcket för över. Hela skrovet vrider sig och det gäller att du riktar upp bra så att skrovet har sin exakta form när du sedan plastar in nytt däck mm.

Du nämnde att kapa ner fören, att den är hög, går upp. Det du pratar om är båtens språng. Ett positivt språng är när för och eller akter är högre än båtens midskeppslinje. Neutralt eller rakt språng är när båten har en helt rak sidolinje. Men blir lite brydd när du säger VÄLDIGT HÖG fram. De bilder jag kikat på säger att det skrovet har ett väldigt litet positivt språng.

Men för att du ska kunna avgöra vart du ska kapa skrovet måste du veta den nybyggda båtens nya vattenlinje. Den kommer inte att flyta som förr beroende på hur mycket du tar bort och hur mycket du tillför och vart i båten du gör det. Den nya tyngdpunkten och deplacementet (vikten) kommer att ge den nya vattenlinjen.

Men kapa du en rak linje som förlängning av linjen från akter till midskepps. I vilket fall så va försiktig i ditt kapande så att du inte står där med en båt som har lägre stäv än akter när den ligger i vattnet. Det är det anskrämligaste som går att se på sjön. Alla båtar ligger med sin vattenlinje så att stäven alltid är högre än aktern.

Men jag förstår att du vill kapa ner hela höjden. Det är ju en gammal kabinbåt du skaffat och dessa har väldigt höga fribord (höjden på båtens sidor). Höga fribord gör båten ombonad och ger skydd. Men jobbigt att fiska från och tar vind som fan.

Innan du gör allt för avancerade åtgärder läs på dig om båtar. Läs, se och lär i teorin så slipper du göra alla dumheter i praktiken. Att bygga båt kräver att man inser vad man gör men framförallt varför man gör det ena eller andra.

Ett tipps, rensa båten. Beräkna ungefär vikten på alla skivor och plast du ska bygga i den. Och ungefär vart det hamnar. Vikten för motor, batterier, och utrustning samt bränsle. All flyttbar utr. som batterier mm placerar du lite akter om midskepps (1/3 av båtlängden). Allt annat där det kommer att hamna. Alltså du lyfter i folk eller vikter motsvarande det du räknat ut att du ska bygga in i båten.

Sjösätt skrovet en stilla sommarkväll, nu kan du gå runt båten och rita på skrovsidan märken i fören och aktern hur skrovet kommer att flyta på ett ungefär. När båten sedan är klar kan du justera hur båten flyter med att fördela den flyttbara utrustningen långskepps.

När du fått fram den nya vattenlinjen så kapar du fribordet med en rak linje från akter till för på den höjd du vill ha den. Men höjden SKA vara högre vid stäven än vid aktern när båten flyter vid sin tänkta vattenlinje. Allt annat kommer att se FÖR JÄVLIGT ut.

Åk ner till en marina och titta på olika båtar. Försök att ta mått från vattnet upp till däcklinjen i akter och för på några olika båtar så får du en känsla för hur mycket du ska kapa och vilka mått du ska ha.

I teroi, beräkningar, planer och kalkyler kan man gör fel göra om flera gånger tills man kommer rätt. I praktiken är det inte lika lätt.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 817 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka