Vansinne att riva ut bränsletank? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vansinne att riva ut bränsletank?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vansinne att riva ut bränsletank?

Tänk följande:

Du kör minimalt med transportsträckor och väldigt mycket elmotor.

Lite större båt som har omkring 150 liter bränsletank original placerat mitt i båten.

Hur korkat är det att helt riva bort tanken och köra 3st batterier runt 250Ah till en 36v MinnKota Ulterra och få en tank gjord som passar den egentligen tilltänkta batteriförvaringen?

Man får ju tyngden lite lägre och centrerad och verkligen plats för batterierna. Tanken går från ca 150 liter till ca 60 liter.

Båten kommer alltid trailas och bor nära macken och har alltid ett par 20 liters dunkar hemma och möjlighet att ta med så klart.

Tänker man helt tokigt och gör båten svårsåld den dagen den ska säljas? Iofs kan man ju ha kvar originaltanken och kunna återställa.

Blir svårt att planera för 3st bra batterier på 100+ Ah kombinerat med en till för övrig elektronik och sen ha en bränsletank som är onödigt stor på bästa platsen.
    Alumacraft så klart!

Går det att återställa så tycker jag det är en kanon-ide

Kommentera

Do it!

Kommentera

Du får en båt gjord för dina behov. Kan påverka andrahandsvärdet. Går det inte lösa på annat sätt?

Kommentera

Som sagt kan Du modda till batteriförvaring utan att förlora möjligheten att återställa utan stora jobb så är det ju en bra lösning annars lär andrahandsvärdet sjunka rejält men det primära är ju att båten funkar bra för Dig och Din användning den tid Du har den.

My 2 Cent

Kommentera

Tack.

Blivit lite idiotförklarad när jag pratade om det innan.

Jag borde inte sakna bränslekapaciteten för mycket. Kör man någon gång 12-14 timmar trolling och några minuters marschfart med en 200hk ska aldrig 60 liter behövas. Gissar på max hälften.

Och möjlighet att ta med 20 liter om situationen ändras.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

I mitt huvud höjer du andrahandsvärdet (om jag skulle köpt den), men det är ju jag det ....

Peter

Kommentera

Så länge du är noga med att få vikten rätt fördelad i alla riktningar skall det inte vara några problem rent båtprestandamässigt.
                Det är bra även på så sätt att du minimerar risken att åka omkring med gammalt bränsle. Dagens bensin med etanolinblandning är rätt känslig mot förvaring...

Kommentera

Med tanke på att jag har ett hum om vilka båtar du haft och vilken du har nu så ser jag det som att andrahandsvärdet egentligen blir bättre då lösningen är smartare

Ska du sälja den är det säkerligen till en likasinnad, och då har du ju löst problemet åt "kunden" tycker jag då

De flesta med amerikanska sportfiskebåtar måste ju nästintill uteslutande vara folk som alltid trailar sina båtar så där ser jag inte problem med mindre tank! Jag själv hade fått ångest av att lämna min vid fast båtplats, finns inte ens en promilles chans att det skulle hända och tror nog de flesta har liknande tankar vilket gör tankandet till ett ickeproblem

Kommentera

Jag tycker det låter som en klockren idé !

Du har nästan själv svarat på frågan då du säger att du inte har långa sträckor att åka och du kör mest elmotor
                    Klart du då ska ta bort tanken så du får ett vettigt utrymme för dina extremt skrymmande/tunga batterier.

Jag skulle ha gjort det direkt om jag var du !

Btw, när går isarna nere hos dig?
                    Behöver du någon wingman nån helg framöver så kommer jag gärna ner en sväng

/ HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka