3 snabba frågor om att måla glasfiberbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 snabba frågor om att måla glasfiberbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

På den tiden jag använde tvåkomponent mera flitigt så brukade vi köra "vått i vått". Stod åtminstone på Internationals burkar hur länge man skulle låta färgen "torka" innan man gick på med nästa lager. Då behöver man inte slipa emellan. Annars är det en lätt nermattning med fint papper som gör susen.
    Gösta

Edit: Glömde din fråga om skruvhål. Småsprickor och hål ovan vattenlinjen går naturligtvis att spackla igen. Under vattenlinjen är det lit kinkigare, men en ny skruv med en bricka och lita Sikaflex i hålet är en smidig lösning. En betydligt mera arbetskrävande är att fasa ner kring hålet och lägga i ny matta och polyester... Fullagning är ett lager matta/plast invändigt och sedan spackla igen från utsidan...

Edit II: Jag menade naturligtvis rikligt med Sikaflex...
    Senast ändrad av Gösta; 2016-03-22, 17:58.

Kommentera

Vått i vått är enkelt då man sprutmålar då man sällan målar 1+1 utan oftast ett fästlager mer som 0,75+1 och då har du såpass mkt färg så att du uppnåt rätt glans och tjocklek (utan rinningar). Medans om man rollar tycker jag det är svårt med tjockare färg rolla på extra utan att förstöra ytan eller riskera att bygga in lösningsmedel i färgen och riskera blåsor, dåligt glans mm.

Det tekniska datablad och säkerhets datablad skall du läsa in dig på och hantera färgen därefter både för din skull, båtens och plånbokens så du slipper tjacka mer färg pga missttag. Där står som Gösta skrev avluftning tider, härdtider och annat viktigt som hjälper dig med färgen.

Tips:

Mask med kolfilter A1 för ångorna!

Om du är ny på detta med 2komponets färg så nej det härdar inte snabbare för att du har i mer härdare (härdar inte alls nästan...) och ja troligtvis behöver du spä färgen trots att du "bara" rollar.

Kolla om du skall blanda efter volym eller vikt detta är viktigt!

Låt detta ta tid och var noggrann i slutändan kommer du tjäna på det.

Lycka till med lackeringen /A

Kommentera

Tack återigen för dina kloka svar Gösta, även dina Monkey. Angående grundfärgen/primer så antar jag att meningen är sedan att man målar över med 2-komp.

Har suttit och surfat runt ytterligare denna kväll om det här med att laga småhål samt sprickor på insidan av båten. Tex. skruvhål.

Jag har kommit fram till att man kan göra på många olika sätt, både fuska och göra det riktigt bra.

Att göra det korrekt så ska man plasta med polyester tillsammans med glasfiberväv och sedan slipa+måla med 2 komp.

Vill man fuska så kan man bara slipa och måla med gelcoat direkt.

Har jag tolkat detta rätt eller hur hade ni gjort?
        Frid och välgång!

Kommentera

Spackla, slipa och måla om det är småspickor/hål över vattenlinjen. Plasta och måla om det är under.
          Och ja, du kan (bör) måla över primern i botten. Då får du ju dessutom samma färg på hela skrovet...
          Gösta
          PS Tänk på vad Monkey skriver om andningsskydd!!!

Kommentera

Sådärja! Nu var påsken över och denna underbara långhelg har resulterat i en hel del arbete med lilla fiskebåten, med gott resultat.

Efter en hel del slipning för att få fina ytor tvättades utan med aceton och sedan åkte 2 lager epoxi-primer på.
            Efter detta torkat gick jag loss med 2-komp färg tillsammans med skumroller (kan tipsa om rustas roller, bättre än biltema). Tur att jag köpte 2 burkar då i princip allt gick åt för 2 lager.

Nu ska jag åka hem till staden jag studerar i och nästa gång jag återvänder till garaget hos föräldrarna blir det att jobba på insidan. Där blir det att spackla hål och sprickor. Ett nytt motorfäste ska fixas och där funderar jag på att fixa en bockad rostfri historia.

Tack för eran hjälp och skitfiske på er!

Allt väl
            //Jacob

Click image for larger version

Name:	IMG_2795.jpg
Views:	1
Size:	976,8 KB
ID:	1781167Click image for larger version

Name:	IMG_2799.jpg
Size:	948,1 KB
ID:	1781168Click image for larger version

Name:	IMG_2832.jpg
Size:	943,3 KB
ID:	1781169Click image for larger version

Name:	IMG_2851.jpg
Size:	965,7 KB
ID:	1781170Click image for larger version

Name:	IMG_2853.jpg
Size:	979,2 KB
ID:	1781171
            Frid och välgång!

Kommentera

Gött bra jobbat!

/Apan

Kommentera

Det där ger mig hopp om att att själv lyckas när jag väl får tummen ur...
                Riktigt bra jobbat! 👍

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 818 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka