3 snabba frågor om att måla glasfiberbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 snabba frågor om att måla glasfiberbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 3 snabba frågor om att måla glasfiberbåt

Tjenare fiskevänner!

Sorry ifall jag postar en onödig tråd men jag har suttit i över en vecka o läst på kring ämnet. Har ett hum om hur jag ska gå till väga men vill dubbelkolla lite saker.

Har en gammal glasfiberbåt jag tänkt ge lite kärlek, främst skrovet men även insidan om det inte blir för dyrt. Såhär ser båten ut i action:
    Click image for larger version

Name:	IMG_0893.jpg
Views:	1
Size:	731,2 KB
ID:	1845366

Just nu är den nerslipad med 80 papper, ganska hårt på vissa ställen och det ser ut såhär:
    Click image for larger version

Name:	IMG_2630.jpg
Size:	997,0 KB
ID:	1845367 Click image for larger version

Name:	IMG_2631.jpg
Size:	942,8 KB
ID:	1845368Click image for larger version

Name:	IMG_2632.jpg
Size:	943,9 KB
ID:	1845369

Jag har tänkt att spackla med epoxi och sen slipa ner fint på de ställen som behövs. Därefter tvätta med aceton överallt.

Frågor:
    1. Behöver jag slipa mer med 80 papret? Hade tänkt dra en omgång med finare papper innan jag drar igång målningen.

2. Behöver jag lägga en grundfärg i form av denna: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...er-2000023393/ eller räcker det med att köra på gelcoat + paraffinlösning=topcoat direkt?

3. Hur många kg gelcoat behöver jag köpa för jobbet? säljs 1kg burkar på biltema http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...at-2000017193/

Med vänlig hälsning!
    Frid och välgång!

Vill du vara riktigt på den säkra sidan kan du köra med epoxiprimer under vattenlinjen. Sedan skulle jag dra på med tvåkomponentsfärg. Tyvärr verkar Biltema ha slutat med sådan men fråga i en färghandel eller marinhandel. Visst kan du köra med Topcoat men i mina ögon känns det bökigare än vanligt tvåkomponentsfärg.
    Ju bättre du slipar, ju bättre blir resultatet. Svårt att se på bilden om det är ojämnt, men om du går på med ett fint vattenpapper så räcker det nog sedan.
    Skit fiske!
    Gösta
    PS Du kommer säkert att få fler och särskiljande tips, men så här hade jag gjort... Tvåkomponentsfärgen är tämligen enkel att handskas med och resultatet blir bra med pensel och utmärkt med en planstrykare. Penslade på Biltemas utgångna variant invändigt i min gamla båt och det syntes inte ett penseldrag. Och med en planstrykardyna på en vattenlinje på en segelbåt blev Internationals variant som sprutad...

Kommentera

Hej Gösta, tack för ditt svar.

Skulle detta kunna vara något då istället för topcoat:http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...an-2000019506/

Jag har tänkt att använda mig av en rollen när jag målar, men det kanske blir dumt då skrovet har den formen med kanter med decimeter mellanrum.
      Frid och välgång!

Kommentera

allt handlar ju om vilken finish du vill ha och hur mycket tid du är beredd att lägga. Tänk på att gelcoat inte ska läggas på epoxi.
        Det är mycket jobb att få till gelcoat om du vill få en fin struktur. Enklaste sättet är att få det fint är nog som gösta säger 2-komp färg.

Lägger du gelcoat får du slipa den för att få det snyggt. Lägger du 2-komp färg ska ytan gärna vara slät och fin innan.

Kommentera

Alright!

Det lutar åt att köpa 2-komponentsfärg.

Jag har aldrig jobbat med våtslippapper vilket jag antar är bra om man ska båla med 2-komp för att få fin yta. Hur funkar det? Är det typ att köpa speciellt papper för maskinen och sedan slipa ytan efter att man blött ner den?
          Frid och välgång!

Kommentera

Gör som gösta föreslår. Enkelt, snyggt och billigt!
            2 komponents polyuretan- färg finns så vitt jag vet, kvar i biltemas sortiment. Lycka till!

Kommentera

Du behöver inte våtslipa innan vanligt 2k pu färg 320p duger gott åt en fin ytan om du tänkt rolla det är ju inte silver metallic vi pratar om.

/A

Kommentera

Har letat efter den färgen men uppenbarligen missat. Den använde jag inut min förra båt och det blev kanon till och med vid penselmålning. Så kör hårt!
                Gösta

PS Om du rollar, använd en liten skumrulle och vill du ha bättre finish så släta efter med en planstrykare.
                Senast ändrad av Gösta; 2016-03-22, 12:48.

Kommentera

Tack för era svar. Jag kör på dina råd Gösta. Förhoppningsvis hinner jag med en del nu under påsk, återkommer med bilder.

Planen just nu lyder som följer:

1. Slipa lite till med finare papper
                  2. Måla med grundfärg
                  3. Måla med 2-komp (det är ok att måla detta över grundfärgen va)?

Jag har ganska långt att åka till närmsta biltema så kanske är bäst att köpa mer än 1 burk av 2-komp, kan tänka mig att det är bra att måla 2 gånger?

En annan fråga om det går bra. Vilken produkt är bäst till att täppa igen skruvhål samt sprickor i kanter vid tofter osv? Vanligt epoxi spackel antar jag sen måla över?
                  Senast ändrad av FooFighter; 2016-03-22, 13:32.
                  Frid och välgång!

Kommentera

Tänk på om du vill måla en andra "strykning" så måste du mellanslipa. Annars är det bara att tuta och köra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 817 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka