Båtmotor till Uttern 430 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtmotor till Uttern 430

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtmotor till Uttern 430

Tjena! Undrar om någon vet ifall en 5 hk motor skulle funka till en Uttern 430? Skall användas i en sjö till trolling / vertikal och spinn fiske har inget behov av att åka "räääcer" fort
    Mina Placeringar:
    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Ja varför skulle det inte funka?
    Båten kommer knappast att plana men för lite lättare trolling och transport samt för Vertical fisket så funkar det med en 5hk.

Jag har haft en Uttern 430 från tidigt 80tal, finns nog få båtar i detta land med så stora gäddor på sitt samvete!

Körde med Tohatsu 4hk,Tohatsu 10hk & Honda 15 hk.
    Vart baktungt med 15 men då började den plana iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
      Båten kommer knappast att plana men för lite lättare trolling och transport samt för Vertical fisket så funkar det med en 5hk.

Jag har haft en Uttern 430 från tidigt 80tal, finns nog få båtar i detta land med så stora gäddor på sitt samvete!

Hej Kimmen;

Det är lätt att förstå att det blir lite baktungt om du har tre motorer Tohatsu 4hk,Tohatsu 10hk & Honda 15 hk på akterspegeln hos din Uttern 430...

Det hade räckt mer än väl med en 10 hkr 4-takts Yamaha utombordare på din Uttern 430... ("Smiley")

Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2016-03-15, 17:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Kimmen;

Det är lätt att förstå att det blir lite baktungt om du har tre motorer Tohatsu 4hk,Tohatsu 10hk & Honda 15 hk på akterspegeln hos din Uttern 430...

Det hade räckt mer än väl med en 10 hkr 4-takts Yamaha utombordare på din Uttern 430...

Old Firehand
        www.trumman.com
        Tack o lov provade jag aldrig alla 3 snurror samtidigt, men det skulle kanske vart nått ��

Nja säg inte det, jag använda min då nya Tohatsu 10 hk fyrtaktare på 430in en säsong, trodde den skulle planat med den men roddbåts skrov du vet vart ingen bra kombo!
        Grävde ner sig duktigt så de var halvgas körning när man var Ensammen!
        Tror inte en yamaha skulle uppfört sig bättre ��

Kommentera

Tack o lov provade jag aldrig alla 3 snurror samtidigt, men det skulle kanske vart nått ��

Nja säg inte det, jag använda min då nya Tohatsu 10 hk fyrtaktare på 430in en säsong, trodde den skulle planat med den men roddbåts skrov du vet vart ingen bra kombo!
          Grävde ner sig duktigt så de var halvgas körning när man var Ensammen!
          Tror inte en yamaha skulle uppfört sig bättre ��
          Hej Kimmen;
          Min gamla Askeladden från 1965 här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_25.htm ..var också långkölad. En annan bild av den gamla Askeladden ser du här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ..

Fiskeguiden Johan Abelsson köpte den Askeladden av mig på 1980-talet och skruvade fast en ny 35 hkr Evinrude på akterspegeln. Båten höll kanske fem fisketurer. Sedan var kölskenan av och båten skrot...

Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2016-03-15, 18:24.

Kommentera

Jag har en uttern 440 (orange och tung som stryk) med en 6hk. Det funkar fint men man är ju som sagt en bra bit ifrån att plana med den.

Kommentera

Tänkte mest så den gick framåt och inte bara grävde ner sig... såg nu att 10 hk är rek på båten.
              Hur många knop tror du den gör med 5 hk?

Sen tänkte jag fråga den har ju ett litet "hål" i golvet vid fören (typ en femtioörings storlek) precis nedanför sitsen ska man ha en plugg där i? Om det regnar kommer vattnet ner där och fastnar ju i "mellan". Ska det vara vatten i det hålet för stabiliteten eller ska det sättas dit en plugg?

Click image for larger version

Name:	org_16944.jpg
Views:	1
Size:	127,8 KB
ID:	1781078
              Senast ändrad av Mikael S; 2016-03-15, 18:52.
              Mina Placeringar:
              2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
              2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Precis en sån jag har. Skrev fel på modellen. Som jag skrev i Pm du ska ha plugg där fram. Finns även i aktern

Kommentera

Har en sån tillsammans med brorsan, tidigare hade vi en 2T 15hk Yamaha tills den blev stulen, nu är en 4T 15hk Yamaha påhäktad, har svårt att tänka mig något lägre om man vill komma någon vart inom rimlig tid

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael S Visa inlägg
                    Tänkte mest så den gick framåt och inte bara grävde ner sig... såg nu att 10 hk är rek på båten.
                    Hur många knop tror du den gör med 5 hk?

Sen tänkte jag fråga den har ju ett litet "hål" i golvet vid fören (typ en femtioörings storlek) precis nedanför sitsen ska man ha en plugg där i? Om det regnar kommer vattnet ner där och fastnar ju i "mellan". Ska det vara vatten i det hålet för stabiliteten eller ska det sättas dit en plugg?

[ATTACH=CONFIG]85787[/ATTACH]
                    Hej micke,

Min granne hade en 430 som han körde en 15hk på och det gick jätte bra. De var en tidigt 4T merca. Själva hade jag en 465 med en 9,9 yamaha. Gjorde sisådär 15knop om förhållandena var bra.
                    Jag har motorn kvar som du kan få för en mycket billig peng om du är intresserad men det var ett par år sen den startades.
                    Hör av dig om du är intresserad, finns i norrtälje

mvh
                    /Nathe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar