Ljuddämpning kåpa, material? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljuddämpning kåpa, material?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ljuddämpning kåpa, material?

Jag tänkte jag skulle använda en av mina kåpor och bygga in den i typ frigolit och kanske pensla på polyester eller nåt för att få den lite hårdare.

Men vad för typ av frigolit? Nån typ med slutna celler och lite tåligare.

Tidigare har jag lagt ljuddämpningsmatta inne i kåpan men det blir lite trångt.

Tips?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Ska du plasta på utsidan menar du?
    Blir ju garanterat helt säker mot stöld iaf.....

Det går inte att plasta direkt på frigolit. Polyestern smälter frigoliten.
    Det går att skydda frigoliten med ett lager packtejp innan plastningen men det är ju ett grymt jobb, speciellt om någon slags finish önskas.

Vågar jag föreslå en helt annan sorts kåpor? Hörselkåpor......

Kommentera

Ja ok, då blir det ingen polyester på materialet runt kåpan. Om det inte finns andra typer av "frigolit" som tål det förstås.

Hörselkåpor är inte en smidig lösning.
      En lite dämpad kåpa räcker gott och väl och är smidigare.
      &

-Okänd

Kommentera

Snakker du om selve motorkåpen nå? Du kan ikke heller bygge noe rundt motoren som leder lyden bakover og vekk?

Ellers får du støydempningsmatter hos alle seriøse forhandlere av marint utstyr. Beregnet på motorrom etc, men kan fint brukes litt kreativt.
        Team Colibri

Kommentera

Japp motorkåpan på en 40hk 2t
          Jag har ljudisolerat invändigt tidigare, men det var svårt att få plats och att få det att sitta fast.
          Därför tänkte jag mig att isolera utsidan istället.
          Att bygga nåt runt motorbrunnen eller så är jag inte sugen på.
          &

-Okänd

Kommentera

Det finns ju dels vanliga dämpningsmattor, typ lite tjockare skum med ytskikt på båda sidorna där ena sidan ofta är självhäftande och andra sidan (utsidan) silverfärgad. Är det en sådan du använt tidigare?
            Men sedan finns det ju även en typ av gummi eller bitumenmattor som ofta används inom bilindustrin för att dämpa ljud i hjulhus osv.
            Dessa är mycket tunnare och kanske skulle fungera bättre?

På äldre motorer går ofta avgaserna och då även motorljudet ut genom riggen ovanför vattenytan medan det på nyare oftast släpps ut genom propellerns centrum.
            Om din motor hör till den äldre typen kanske det skulle gå att rikta ljudet nedåt med ett rör eller liknande?

Kommentera

Ljuddämpning kåpa, material?

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Det finns ju dels vanliga dämpningsmattor, typ lite tjockare skum med ytskikt på båda sidorna där ena sidan ofta är självhäftande och andra sidan (utsidan) silverfärgad. Är det en sådan du använt tidigare?
              Men sedan finns det ju även en typ av gummi eller bitumenmattor som ofta används inom bilindustrin för att dämpa ljud i hjulhus osv.
              Dessa är mycket tunnare och kanske skulle fungera bättre?

På äldre motorer går ofta avgaserna och då även motorljudet ut genom riggen ovanför vattenytan medan det på nyare oftast släpps ut genom propellerns centrum.
              Om din motor hör till den äldre typen kanske det skulle gå att rikta ljudet nedåt med ett rör eller liknande?
              Japp det är sådan med silver på ena sidan och tejp på andra jag använt innan. Funkar fint ut dämpningssynpunkt men sitter lite dåligt på all gammal skit på insidan av kåpan.
              Iofs så sitter det mjuk skumgummi som man kanske kan få bort med lite mekanisk åverkan och kemikalier.
              Detta sitter kvar just nu och är en anledning till att dämpningen jag använder nu lossnar.
              Gummi och bitumenmattor kanske inte hade vart dumt, får kolla på det med.

Min motor är 2005 så inte jättegammal.
              Avgaserna kommer ut vid propellern under vattnet.
              &

-Okänd

Kommentera

Har försökt få bort lite ljud i bilar. Därför ej riktigt rätt här kanske.

Men min erfarenhet är att man måste plocka både höga och låga frekvenser för att det skall ge verklig skillnad.

Om det nu är trångt innanför kåpan så varför inte "trä över en kåpa ovanpå" sas?

Är ju ett förhållandevis enkelt jobb att göra en kåpa utanpå din egen. Går förmodligen även att hitta an beggad som är större och fylla mellanrummet med både "blymatta, alufolie och lite skum så man täcker ett brett spectra.

Sedan bara trycka dit den över den gamla. Visst, inte så estetiskt kanske men lägger man lite jobb så kan man kanske få till det så det inte blir helt bedrövligt.

Bara en tanke!?
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                  Har försökt få bort lite ljud i bilar. Därför ej riktigt rätt här kanske.

Men min erfarenhet är att man måste plocka både höga och låga frekvenser för att det skall ge verklig skillnad.

Om det nu är trångt innanför kåpan så varför inte "trä över en kåpa ovanpå" sas?

Är ju ett förhållandevis enkelt jobb att göra en kåpa utanpå din egen. Går förmodligen även att hitta an beggad som är större och fylla mellanrummet med både "blymatta, alufolie och lite skum så man täcker ett brett spectra.

Sedan bara trycka dit den över den gamla. Visst, inte så estetiskt kanske men lägger man lite jobb så kan man kanske få till det så det inte blir helt bedrövligt.

Bara en tanke!?
                  Tror absolut kunskapen är överförbar.
                  Jag skall tänka på att få med både låga och höga ljud, det var ju bra att veta.

Sen vad gäller bygga utanpå så är det ju typ det jag tänkte med "frigolit" osv.
                  Tror med det går att få ganska snyggt.
                  En större kåpa är ju ingen dum idé förstås, men då skall det införskaffas osv. Skall fundera lite på hur jag tar det vidare.
                  &

-Okänd

Kommentera

Har inte testat själv, men en Finsk båttidning testade att ljuddämpa en gammal Chryslerkåpa, och experten de snackade med rekommenderade att man limmar ljuddämpande material på insidan av kåpans framsida. Anledningen var insugsljudet som enligt experten orsakade det största bullret.

Det kanske är bättre att limma dit cellplasten med ett rejält häftande lim, typ Extrem Fix ?
                    K-Bygg erbjuder byggmaterial och verktyg till alla typer av byggprojekt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka