Bränslemätare från 25l tank? Samt yttre tanklock. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bränslemätare från 25l tank? Samt yttre tanklock.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bränslemätare från 25l tank? Samt yttre tanklock.

Min bränslemätare är kass på min 25l bensintank.
    Det är en en klassisk qvicksilver/yamaha/suzukitank i plast på 25L
    Funderar på att koppla in en bränslemätare på styrpulpeten vid ratten typ.
    Någon som gjort detta?
    Även sugen på att koppla in ett utanpåliggande tanklock typ, tankar på detta?

Jag har en Ryds 480 RSI.
    Mest är det för bekvämlighetens skull, dvs. att slippa ta bort spännband och öppna luckor osv när man stannar och tankar.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Skulle vilja säga att alla bränslemätare ä'r mer eller mindre onoga och speciellt på så små volymer, min mest exakta mätare för 25l tank alla tider var/är en enkel pinne av enträ som jag markerat full tank på sedan delat i i 1/4 och bara sätter ner i tankpåfyllningen och tittar var nivån är har alltid funkat och kostar ingenting ;-)

Extern påfyllning kräver visst jobb och eftertanke för att minimera explosionsrisken vid tankning värt att ha med i planerna!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Skulle vilja säga att alla bränslemätare ä'r mer eller mindre onoga och speciellt på så små volymer, min mest exakta mätare för 25l tank alla tider var/är en enkel pinne av enträ som jag markerat full tank på sedan delat i i 1/4 och bara sätter ner i tankpåfyllningen och tittar var nivån är har alltid funkat och kostar ingenting ;-)

Extern påfyllning kräver visst jobb och eftertanke för att minimera explosionsrisken vid tankning värt att ha med i planerna!
      OK, tack.
      Jag tänkte nåt sånt här:

Så himla dåligt kan det ju inte vara.
      Dvs har jag 1/2 eller 1/4 eller full tank typ.
      Men jag har kanske fel

Är det mer tanke på explosionsrisken med extern fyllning än genom att öppna lucka och sen skruva ur korken på tanken och fylla där?
      Hur kommer det sig?
      &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Min bränslemätare är kass på min 25l bensintank.
        Det är en en klassisk qvicksilver/yamaha/suzukitank i plast på 25L
        Funderar på att koppla in en bränslemätare på styrpulpeten vid ratten typ.
        Någon som gjort detta?
        Även sugen på att koppla in ett utanpåliggande tanklock typ, tankar på detta?

Jag har en Ryds 480 RSI.
        Mest är det för bekvämlighetens skull, dvs. att slippa ta bort spännband och öppna luckor osv när man stannar och tankar.

Jag har flera Yamaha och OMC 23 liters (röd/orange) bensintankar, s.k. trycktankar och en fast tank i min Buster Magnum och mina tidigare Silver Hawk båtar...

Ingen, absolut ingen av bränslemätarna till dessa tankar är tillförlitlig. Bästa sättet att på ett ungefär se hur mycket bensin du har kvar i tanken är att skruva upp locket och se ner i tanken, men lys inte ner i tanken med en tändsticka...

Samtidigt rekommenderar jag dig att ha minst en extra tank i båten vid framtida båt- och fisketurer....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Ps. Du kan även följa Bosse Rospiggs eminenta tips att använda en graderad trästicka att ungefärligt mäta bränslenivån... Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2016-02-15, 17:08.

Kommentera

OK, tack.
          Jag tänkte nåt sånt här:

Men jag har kanske fel

Är det mer tanke på explosionsrisken med extern fyllning än genom att öppna lucka och sen skruva ur korken på tanken och fylla där?
          Hur kommer det sig?
          Nja den typen av mätare har jag haft några och de visar lite hipp som happ och inget jag litar på för att avgöra om jag har soppa nog att åka ut och komma hem igen, visserligen har jag alltid en reservdunk med så ingen panik ändå men på en skala 1-10 i tillförlitlighet så ger jag den typen av mätare en 3.a ;-(

Jo explosionsrisken ökar med extern påfyllning då Du inte får avluftning av tanken på samma sätt och med lite otur så samlas bensinångor i påfyllningen om inte avluftningen är rätt installeread och när Du tankar via dunk eller pump så kan gnista uppstå speciellt om inte påfyllningen är korrekt jordad och då får Du en flygtur som heter Duga i sämsta fall en enkel till andra sidan ;-(

Som kuriosa kan nämnas att en kaffekopp (ca 1,5dl) bensin i förångad form i slutet utrymme som i detta fall har nära nog samma sprängverkan som 1kg dynamit (enligt brandförsvarets sakkunniga), så inte att leka med!

Så mitt tips fortsätt att tanka i dunken och gör som OF skrev ha en extra tank i så räcker det längre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Nja den typen av mätare har jag haft några och de visar lite hipp som happ och inget jag litar på för att avgöra om jag har soppa nog att åka ut och komma hem igen, visserligen har jag alltid en reservdunk med så ingen panik ändå men på en skala 1-10 i tillförlitlighet så ger jag den typen av mätare en 3.a ;-(

Jo explosionsrisken ökar med extern påfyllning då Du inte får avluftning av tanken på samma sätt och med lite otur så samlas bensinångor i påfyllningen om inte avluftningen är rätt installeread och när Du tankar via dunk eller pump så kan gnista uppstå speciellt om inte påfyllningen är korrekt jordad och då får Du en flygtur som heter Duga i sämsta fall en enkel till andra sidan ;-(

Som kuriosa kan nämnas att en kaffekopp (ca 1,5dl) bensin i förångad form i slutet utrymme som i detta fall har nära nog samma sprängverkan som 1kg dynamit (enligt brandförsvarets sakkunniga), så inte att leka med!

Så mitt tips fortsätt att tanka i dunken och gör som OF skrev ha en extra tank i så räcker det längre.
            Ja ok, där ser man, mycket jobb för ingenting, och kanske en farlig lösning.
            Tack rospigg, informativt som vanligt!
            &

-Okänd

Kommentera

OK, tack.
              Jag tänkte nåt sånt här:

Men jag har kanske fel

Hur kommer det sig?

Bowen;
              Vad du än gör fyll inte på bensin i lösa jeepdunkar och trycktankar ombord på båten. Explosionsrisken kan då vara enorm eftersom bensinångor lätt bildas. Ta ut tanken från båten och ställ den på marken innan du fyller på bensin. Läs gärna här .. http://www.sjoraddning.se/reportage/...-tanka-sakert/ ...

Old Firehand

Kommentera

Vad har du för motor och hur gammal?

Jag kör med motorn (evinrude etec) kopplad till garmin gpsmap lodet/plottern via nmea, där får jag fram ganska exakt bränseförbrukning och återstående bränsle. Jag matar bara in hur mycket jag har tankat.
                funkar klockrent och är väldigt exakt. Men du har kanske inte den möjligheten?
                Värt att kolla upp

/Sami

Kommentera

Bränslemätaren var mest för skoj skull, jag kör tills det är tomt och sen häller jag på reservdunken

Yttre tankmöjlighet var även det mest för smidighetens skull, det funkar ok nu med.

Men, jag har en -05 mercury 40hk 2t
                  Kanske kan man koppla den till mitt lowrance. Skall kolla. Tack!

(Näpp, verkar kommit först 2009)
                  Senast ändrad av Bowen; 2016-02-20, 20:23.
                  &

-Okänd

Kommentera

Bränslemätaren var mest för skoj skull, jag kör tills det är tomt och sen häller jag på reservdunken

Yttre tankmöjlighet var även det mest för smidighetens skull, det funkar ok nu med.

Men, jag har en -05 mercury 40hk 2t
                    Kanske kan man koppla den till mitt lowrance. Skall kolla. Tack!
                    (Näpp, verkar kommit först 2009)
                    Varning!

Koppla inte ditt LOWRANCE ekolod direkt till din gamla Mercury 2-takts utombordsmotor eller startbatteriet utan att först ha konstaterat att motorn har inbyggd spänningsregulator eller separat spänningsstabilisator...

Vid tveksamhet koppla alltid ekolodet till ett eget 12-volts batteri!

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 871 visningar