Bästa spinnfiskebåten runt 200tkr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa spinnfiskebåten runt 200tkr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har fiskat i olika plastbåtar 4,5- 5,0 meter under åren men ingen av dem har haft samma fina yta, förvaring och "fishability" som min 4,45 m Alumacraft...

Nu menar inte jag att den är ett alternativ men en liknande med nån dryg halvmeter mer av längd, generösare bredd och djupare V-skrov borde räcka långt... för kustnära fisketurer.

Rocad/Rival 560 är säkert än sjösäkrare i riktigt busväder om sånt är primärt men framstår med sin höga för, reling och grabbräcke som mer lämpad för kusttrolling än allmänt spinnfiske...

Nackdelen med amerikansk alubåt... Mindre lämpad att ha stående i hamn utan kapell... (finns de som gör så utan problem "sägs" det) men om plyfa så lär det åldras i förtid. Kvaliteten över tid är svår att bedöma, har bara haft min några år, nöjd så här långt.

Elkablage kan behöva översyn/nytag. (gäller flera båtar oavsett härkomst)
    Fördelarna med massor av plan yta här och där och dold förvaring överväger vida nackdelarna såsom jag fiskar och förvarar min båt... Skulle jag bara trolla ute på Ålands hav i regn och rusk så låg nog en Rocad bättre till...
    Senast ändrad av anteman; 2015-12-08, 20:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Anytec 530? Vet dock inte på vart dom hamnar i pris men det verkar vara stabilt byggda båtar.

Annars kan ett tips vara att invänta båtmässorna i början på nästa år och spana efter nyheter.
      Vet bl.a. att Rocad håller på att ta fram en 495:a. Linder en 530 och så kommer Scandica snart med en 5-metare.

Förresten, har du kollat in Cast 480:n som Catch & Relax tagit fram?
      Scandicas 450 ser bra ut och enligt tillverkaren själv så ska det bli en 5.50 modell som kan bli riktigt intressant

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Anytec 530? Vet dock inte på vart dom hamnar i pris men det verkar vara stabilt byggda båtar.

Annars kan ett tips vara att invänta båtmässorna i början på nästa år och spana efter nyheter.
        Vet bl.a. att Rocad håller på att ta fram en 495:a. Linder en 530 och så kommer Scandica snart med en 5-metare.

Förresten, har du kollat in Cast 480:n som Catch & Relax tagit fram?
        När det gäller anytec så förstår jag inte varför man inte har gjort ett bättre kastdäck bak? Känns som man hastat fram ett kastdäck på en vanlig 530 modell utan att tänka igenom möjligheterna ordentligt om man nu vill bygga en riktig sportfiskebåt

Kommentera

Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
          Upplever dessa som klumpiga om man bara ska ha dem till spinnfiske men det kanske är de större modellerna jag tänker på. Ska googla och se om jag hittar några bilder. Är det samma tillverkare som till gamla Nordsjö?
          Det är nog 7m varianten Du sett för både 606 och 560 är mycket smidiga att hantera och klart smidigare än tex Silver, Buster och flera andra båtar i motsvarande storlek som jag kört eller ägt så kolla upp en 560 och provkör så får Du känna hur smidiga de är.
          Använder min för spinnfiske efter allt från havsöring i grunda vikar till borre och gäddspinn ofta ensam och inga problem att hantera under dessa förhållanden, så hoppas Du blir med Rival Du med ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
            Det där ser värre ut än min 25 år gamla Bayliner gjorde när jag rev ur mattan!
            Detta är undersidan av plywooden som ligger mot skrovet till, så någon matta har jag inte rivit upp. På bild 1 är det en längsgående spricka som går från aktern mot fören. Bild 2 och bild 3 är mögelsporrer efter durken har blivit tvättad. Igår kväll var det en luftfuktighet på 43% och sist jag var ut med båten var i augusti.

Tracker?
            Nej, Alumacraft. Men de amerikanska båtarna är samma skrot. Det var mina föräldrars granne som uppmärksammade mig om detta "missöde" och han kör/körde en tracker.

Kommentera

Jag hade gärna haft nån av alla fräna "bass boats" men det tar emot om har lite konsekvenstänk.
              Jag ogillar saker som är fina på ytan, men ruttet när man skarapar lite på ytan.
              Mycket amerikanskt, eller amerikainspirerat är ju så, om inte allt. Plywood hus, plywood/tyg-båtar plastiga bilar osv.

Som sagt fräna på utsidan, men verkar vara gjorda som engångsmuggar.
              Jag kan ha fel dock. Har inte ägt någon själv.

Nej jag lägger undan pengar några månader till och köper en pansarvagn från hape eller ockelbo istället
              Senast ändrad av Bowen; 2015-12-09, 08:58.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Jag hade gärna haft nån av alla fräna "bass boats" men det tar emot om har lite konsekvenstänk.
                Jag ogillar saker som är fina på ytan, men ruttet när man skarapar lite på ytan.
                Mycket amerikanskt, eller amerikainspirerat är ju så, om inte allt. Plywood hus, plywood/tyg-båtar plastiga bilar osv.

Som sagt fräna på utsidan, men verkar vara gjorda som engångsmuggar.
                Jag kan ha fel dock. Har inte ägt någon själv.

Nej jag lägger undan pengar några månader till och köper en pansarvagn från hape eller ockelbo istället
                Ja det känns lite så. Tyvärr tycker jag att det är får få tillverkare som verkligen satsat på att bygga en riktig sportfiskebåt. Den enda som byggs i aluminium som känns robust är ju scandica och den är lite för liten i min smak. Den som fem meters båt hade varit perfekt.

Kommentera

Ta en titt på alutroll. Båtarna tillverkas i Finland och tycks passa dina önskemål väl. Framförallt 485 och 530?

Kommentera

Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
                    Ta en titt på alutroll. Båtarna tillverkas i Finland och tycks passa dina önskemål väl. Framförallt 485 och 530?
                    485:an har en bra planerad inredning förutom att jag även där saknar ett kastdäck bak. 530 modellen verkar inte vara så mycket för spinnfiske

Kommentera

Ja det känns lite så. Tyvärr tycker jag att det är får få tillverkare som verkligen satsat på att bygga en riktig sportfiskebåt. Den enda som byggs i aluminium som känns robust är ju scandica och den är lite för liten i min smak. Den som fem meters båt hade varit perfekt.

Ockelbo AL tycker jag verkar vettig.
                      I alla fall B18 CC
                      Dvs med mittkonsoll typ.
                      Jag vill nämligen slippa sitta på aktertoften.
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka