Bästa spinnfiskebåten runt 200tkr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa spinnfiskebåten runt 200tkr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag utgår från att du vill utrusta med saker också, eller har du ekolod plotter etc så kan du gå upp något snäpp

Jag kör Crestliner Kodiak 14 och vi var nog den båt som var längst ut på SM i karlskrona skärgård utan smärre problem, utöver att jag underskattade hur jävla stor skärgården var så det blev soppatorsk precis utanför hamnen (men det säger vi inte högt)

Fördelar:
    Stabil som fan för storleken

Livstids garanti skrov & på trä i båten

Lång garanti på motor om du kör suzuki som val

Bra förvaring och öppna ytor samt "arbetsbänk" runt om den som kör

Nackdelar:
    "galopperar" i normalutförande, orkar man inte tilta ut/in som en dåre för att hamna optimalt så behöver du köpa till t.ex stingrays XRIII hydrofoil, och tappar då toppfart från ca 29knop till ~25-26 men den går som en dröm efter det! så knappast något större problem imo! O.B.S på att bulten till zinkanoden du använder för att låsa hydrofoilen med är för kort på DF40 (säkert samma på mindre, större motor) och det är lite speciell stigning på denna bulten vilket kan orsaka svordomar om inte man har massa folk i bekantskapskretsen med en uppsjö av bultar vilket jag turligt nog har

Ej låsbara förvaringsfack, personligen skiter jag i det då jag alltid trailar och inte lämnar något i båten! Men man har ju olika krav

I övrigt har jag inte haft något att klaga på faktiskt, gillar båten skarpt! har använt den överallt och den är lätt att traila, klarar skitväder utan oro, kostar inte så förbannat mycket så man har råd med ytterligare leksaker! Körde hem den från service igår och har kommit upp i 140h första säsongen, så den har använts rätt så flitigt med mina mått mätt

Det som kan behövas dock är omjustering av din trailer beroende på vad du kör med! på min respo john fick vi montera sido stödrullarnas fäste " uppochner och även vända fästet runt balken som du justerar höjden med åt något håll (dåligt minne) för att få ner båten tillräckligt för att den ska kunna vila på samtliga kölrullar och inte ligga nån cm i luften på mittersta
    Senast ändrad av Knug87; 2015-12-09, 10:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
      Jag utgår från att du vill utrusta med saker också, eller har du ekolod plotter etc så kan du gå upp något snäpp

Jag kör Crestliner Kodiak 14 och vi var nog den båt som var längst ut på SM i karlskrona skärgård utan smärre problem, utöver att jag underskattade hur jävla stor skärgården var så det blev soppatorsk precis utanför hamnen (men det säger vi inte högt)

Fördelar:
      Stabil som fan för storleken

Livstids garanti skrov & på trä i båten

Lång garanti på motor om du kör suzuki som val

Bra förvaring och öppna ytor samt "arbetsbänk" runt om den som kör

Nackdelar:
      "galopperar" i normalutförande, orkar man inte tilta ut/in som en dåre för att hamna optimalt så behöver du köpa till t.ex stingrays XRIII hydrofoil, och tappar då toppfart från ca 29knop till ~25-26 men den går som en dröm efter det! så knappast något större problem imo! O.B.S på att bulten till zinkanoden du använder för att låsa hydrofoilen med är för kort på DF40 (säkert samma på mindre, större motor) och det är lite speciell stigning på denna bulten vilket kan orsaka svordomar om inte man har massa folk i bekantskapskretsen med en uppsjö av bultar vilket jag turligt nog har

Ej låsbara förvaringsfack, personligen skiter jag i det då jag alltid trailar och inte lämnar något i båten! Men man har ju olika krav

I övrigt har jag inte haft något att klaga på faktiskt, gillar båten skarpt! har använt den överallt och den är lätt att traila, klarar skitväder utan oro, kostar inte så förbannat mycket så man har råd med ytterligare leksaker! Körde hem den från service igår och har kommit upp i 140h första säsongen, så den har använts rätt så flitigt med mina mått mätt

Det som kan behövas dock är omjustering av din trailer beroende på vad du kör med! på min respo john fick vi montera sido stödrullarnas fäste " uppochner och även vända fästet runt balken som du justerar höjden med åt något håll (dåligt minne) för att få ner båten tillräckligt för att den ska kunna vila på samtliga kölrullar och inte ligga nån cm i luften på mittersta
      Såg onekligen ganska schysst ut, och om garantierna stämmer (Simms livstids garanti (plaggets livstid..)
      Så är det ju trevligt såklart.
      Fin båt!
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Kan bara instämma kör en Rival 560SP och det är utan tvekan det bästa skrov jag kört förutom storasyster Rival 606 som jag hade innan denna, sjöegenskaperna är helt outstanding för sin storlek och den klarar betydligt mera hårt väder än andra fabrikat i den storleken.

Inredning och layout är som gjort för fiske från start och inte konstigt då Lasse Sköld som är konstruktör är en mästare på det han gör så inte konstigt att hans båtar är omtyckta bland fiskare med lite högre krav än genomsnittet och som ofta är ute i hårt väder och öppet vatten.
        Har en 70hk 4Takt på min och det funkar bra går väldigt snålt och är i princip okänslig för extra last, hade denna när jag körde fiskeguide och det skilde bara 1-1,5knop i marschfart när jag var ensam eller när vi var 5 pers ombord, så för Dina behov lär Du inte hitta en bättre och pålitligare fiskebåt för den pengen.

PS En båttidning skrev i ett test av Rival/Rocad att "skrovet är styvt som Karelins nacke" och jag kan bara hålla med, detta är första båten av alla jag kört där båten tål mer än jag gör och inte ens vid marschfart i metersvågor så flexar skrovet vilket säger en del ;-) DS
        Hej Bosse Rospigg;

Håkan Otterberg hos Fiskejournalen köpte en Rival 606 (tror jag den hette) av Lasse Sköld och försåg den med två Side-By-Side-monterade 4-taktare på akterspegeln...

Jag har aldrig hört talas om en bättre båt än Rival 606:an sedan Fiskejournalen gjorde sig av med sin Scorpion-båt med akterkonsolmonterad utombordare. Olof Johansson (redaktör och grundare av Fiskejournalen) sade i telefon till mig att den båten hade så otäcka vibrationer att det aldrig gick att fånga en Lax eller Öring på trolling från den båten..

Det är inte Guld allt som glimmar!

Old Firehand

Kommentera

Alltså att kompromissa med sjösäkerhet går bort för mig. Jag fiskar i Stockholms skärgård. Och att kunna korsa stora fjärdar säkert trots hård vind och krabb sjö är viktigt. Med begränsad tid så ställer jag inte in bara för att det blåser kuling. Det innebär bara att jag väljer områden efter vindriktning. Båtar med låga fribord är IMHO båtar för små insjöar.

Hatar oxå att polera plastbåtar. Därför gick silver Hawk bort. Kör själv en Buster x med 80 hk från början av april till nu. Lite för trång för tre fiskare. Men går ganska torrt. Lite stötig om jag är själv.

Kommentera

Silver Hawk =plastinredning

Kommentera

jag är lite inne på de som maserpike säger,
              jag köpte min bår för att fiske med, inte för att den gick som en dröm i hög sjö.
              det finns de andra bra båtar som gör,

Den rycker ut sjukt mycket vatten åt sidorna när man planar, och blåser de en del från sidan blir man blöt.
              men jag köpte ett galonställ så det är inge problem.

Men när man är ute på vattnet fiskar man som en kung, bra mad ytor höga fribord (57cm) och sköna stolar.
              fiskar bra med den i 120cm vågor
              Man köper en båt som passar ens fiske sätt.
              trollar man ska man köpa en som passar bra till trolling, spinner man så köper man en spinnfiskebåt, jag tror att den bassbåt funkar fint,
              sen får man bygga om den så den funkar som man vill ha det.

Jag köpte min båt och byggde om den så som jag ville ha den.

Kommentera

Ja , alutrollen ser riktigt OK ut om man vill ha annat än plyfa i golvet och kan ta att den är mindre fiskeanpassad än amerikanarna.
                Den här bilden (om nu länken funkar) kanske kan inspirera till ett egendesignat akterkastdäck(förvaringslåda på köpet) med valfri höjd/bredd/djup. Torde kunna svetsas ihop av en kunnig firma.

q=Alutroll+485&sa=X&hl=sv&rlz=1T4GGNI_svSE457SE457 &biw=1536&bih=766&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0 ahUKEwiTtL7Alc_JAhVo73IKHRalCJoQsAQIHg#imgrc=gszHO rvLs8FM_M%3A

Nä den funkar inte... en akerförvaringslåda i aluminium man kan stå på var det i alla fall, placerad bakom styrsitslådan. Du kan googla på Alutroll 485 (bilder) så dyker nog bilden upp...
                Senast ändrad av anteman; 2015-12-09, 18:26. Anledning: klargörande

Kommentera

Visst saknar alutrolls 485 ett akterdäck i originalutförande men att be en firma som jobbar med aluminium att svetsa ihop ett däck uppbyggt på profiler och aluplåt, kostar inte många kronor. Vill man även ha de fast monterat kan man ju punkta dit det utan att göra någon större åverkan på båten.
                  Det är bara ett alternativ till antemans förslag.
                  Det var mina 2 cent.

Kommentera

Ja den ser riktigt bra ut. Finns det återförsäljare i sverige eller får man ta en finlandstripp?��

Kommentera

Finland e nära å fint så här års...
                      Du kanske kan "deala" med dem om ett bra pris mot att din båt blir deras ehh officiella "show exemplar" här i Sverige... Säg att i Sverige är konjunkturen stabil och pengar finns.. men att folk vill klämma på sakerna - något du kan leverera...till höstpris...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka