Fixa till utsidan på min Scandica? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fixa till utsidan på min Scandica?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hekola Visa inlägg
    jag jag jobbar som målare och blästrare och jag har kört med ett medel som heter interplus 634.
    väldigt bra medel som är vattenbaserat. hör med din lokala rostskyddsfirma eller i närmsta stad.
    "Interplus 634: Ett enkomponents-vattenburet färgborttagningsmedel som utformats för att avlägsna beläggningsrester från metallunderlag"

Skulle mana till viss försiktighet här! Färgen är ju redan borta och jag fattade det inte som att TS skulle ta bort epoxin också, men INNAN detta uppenbarligen ruskigt potenta medel används så skulle jag kolla att det inte löser upp gelcoaten också, för då blir det ju lite problem...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
      "Interplus 634: Ett enkomponents-vattenburet färgborttagningsmedel som utformats för att avlägsna beläggningsrester från metallunderlag"

Skulle mana till viss försiktighet här! Färgen är ju redan borta och jag fattade det inte som att TS skulle ta bort epoxin också, men INNAN detta uppenbarligen ruskigt potenta medel används så skulle jag kolla att det inte löser upp gelcoaten också, för då blir det ju lite problem...
      Jag instämmer här. Färgen är ju redan borta, så det där interplus behövs nog inte.

Men tack för tipset i alla fall, kan vara bra att känna till någon annan gång.

Kommentera

Så köp dig lite epoxiprimer och måla på så att du mättar plasten då jag målat lite gammalplast på jobbet har materialet sugit i sig lite primer vilket blir ganska fult. Slipa sedan ytan lätt med 400papper och på så sätt har du en fin yta för topplacken med minimerad risk för både sugningar och resningar i plasten vilket kommer resultera i en förhoppningsvis blankare och mer lätt tvättad båt.

/Thinner Apan

Kommentera

En liten summering av mitt ommålande

Jag tänkte skriva ihop ett liten sammanställning av mina erfarenheter och lärdomar av detta ommålningsprojekt som drog ut på tiden något enormt, men nu är mer eller mindre klart.

Först vill jag påminna om att jag tidigare var helt okunnig inom målandets och lackandets ädla konst. Jag har med andra ord begått en del klantigheter som de mer erfarna kommer skratta gott åt, men som förhoppningsvis kommer vara värdefulla för andra totala nybörjare.

Några inledande tips:
          1. Det kommer ta längre tid än du tror.
          2. Det kommer bli dyrare än du tror.
          3. Har du en sambo/partner så hoppas jag att denne är av den förstående typen (hänger ihop med punkt 1 och ovan).
          4. Det kommer avsevärt att påverka ditt sociala liv negativt (se punkt 1 ovan).

Slipning av bottenfärg
          Det dammar. Det dammar så in utav bara helvete och lite till. Så använd en duglig andningsmask och förbered dig på att dammsanera ditt garage (ytterligare ett moment som tar en hel del tid som du troligen inte hade räknat med från början).
          Jag slipade först med vinkelslip med sandpappersrondell på. Gör inte det. Det blir ojämnt, gropigt och jävligt. Och så dammar det som fan. Sedan gick jag över till bandslip. Det är hyfsat effektivt och tuggar på bra. Men det blir en rejält grov yta som kräver mycket efterslipning. Även bandslip dammar som fan. Ta mycket försiktigt om du kör med bandslip, det kan lätt bli att det tuggar för djupt.

Spackling av ojämnheter
          Eftersom mina valda slipmetoder ovan gav ganska grovhuggna ytor och en del gropar, krävdes en del spackling. Biltemas polyesterspackel är inte det minsta roligt att jobba med. Härdar snabbt och blir smuligt, samtidigt som det fäster bättre vid sig självt än vid underlaget. Biltemas sprutspackel på sprayburk tänkte jag var smidigt för att täcka många småhack från bandslipen över en större yta. Det funkar helt ok till detta, även om det är lite jobbigt att slipa. MEN ANVÄND DET INTE!!! Oavsett vad det står på Biltemas hemsida så fäste i alla fall inte min färg på detta, vilket gav en enorm massa vita prickar utan färg efter första strykningen. Och en massa extrajobba då alla färg måste slipas bort och allt spackel under färgen. Ytterligare ett moment som tar mer tid och kostar mer pengar än vad jag hade tänkt.

Målning
          Ursprungligen hade jag tänkt använda Biltemas polyuretanfärg, men den utgick ur deras sortiment lagom till att jag börjat närma mig målerifasen. Vilsen och räddhågsen irrade jag runt på internet ett tag, men fastnade sedan för De Ijssels färger (www.de-ijssel-coatings.se). Ett beslut jag inte ångrar i efterhand, men mer om detta senare.
          Min första målning gick käpprätt åt fanders, som beskrivits ovan. Efter att ha konsulterat Karl-Oscar på De Ijssel och all färg och spackel slipats bort, målade jag botten med två lager Epoxi (De Ijssel Ijmopox HB). Ursprungligen hade jag fått rådet att måla med polyuretanfärg direkt på gelcoaten, då denna är ganska ny och i gott skick. Men efter min spackelfadäs blev det epoxygrund för säkerhets skull (ytterligare en fördyrande faktor). Efter detta målade jag med tre lager De Ijssel Double Coat Standard. En tvåkomponents polyuretan-sträcklack. I och med att det är en så kallad sträcklack så "sträcker" den sig när den härdar, vilket innebär att en hel del linjer, ränder och andra ojämnheter i färgen försvinner, dock inte allt så klart.
          En sak som är extra viktigt när man målar sista lagret är att kolla ytan riktigt noga innan man börjar. Jag hade dessvärre använt en trasa som släppte en del ludd till avfettningen innan målning. Och när du väl kokat ihop en tvåkomponentsfärg kan du ju inte bara avbryta och börja pula med något annat. Med andra ord fick jag en del ludd i min lack, men det är skit samma nu. Jag är mest bara nöjd över att den är klar. Svart blev den förresten, Sveriges första svarta scandica 420 vp?

Min text ovan låter lite som reklam för De Ijssel, men jag har inget med företaget att göra eller något sådant. Jag vill bara tipsa om mycket bra färger och Karl-Oscar på De Ijssel är mycket hjälpsam och trevlig. Dessutom har de en utförlig målningsguide med tips på hur man ska göra för bästa resultat och tydliga och lättlästa produktblad även för den som inte är kemist, allt på svenska.

Nåja, jag hoppas att mina missar och (dyra) lärdomar kan hjälpa någon annan att få en något mindre smärtsam båtmålning.

Kommentera

Biltemas spackel har jag bara otrevliga minnen av. För mig har det bara varit dynga.

Jag har två metoder för bottenfärg.

1) Rinnande vatten och slipkloss med 120papper (våt) går förvånansvärt fort men du måste ösa på rejält med vatten för att få bort färg och hålla papper rent. Fördelen är att det inte dammar.

2) Bosch PEX400, kör med 80-120 papper tills originalgelcoat börjar lysa igenom. Sedan 400papper. De knepigaste områdena, steg och kanter osv.. Kör jag för hand för att slippa slipa genom gelcoaten. Sen dammar det ju som satan som du konstaterat.

Behöver man större mängder spackel köper man lämpligen gelcoat och blandar eget spackel. Blir billigare så än de små gelcoatspackelförpackningar som finns.

Kommentera

Träffade en man i hamnen förra veckan. Han sa att nu får det vara nog! Denna jävla bottenmålning. Nu har jag sålt plastbåten och ska köpa aluminiumbåt. Då kör man bara med högtryckstvätten. Tänkvärt.
              Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

haa båten i en å är förbannat smidigt, då klarar man sig med mycket miljövänligare alternativ, och.man får inte dessa jävla vita anemoner lr vad det är.

min båt är bottenmålad av förra ägaren, borde ta vort det men är för lat kanske o vinter om man har plats

Kommentera

Tänkte visa en bild på slutresultatet också. Rätt skapligt om jag får säga det själv.

Kommentera

Snyggt resultat!
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 830 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka