Ursprungligen postat av Edguy
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fixa till utsidan på min Scandica?
Collapse
X
-
Jaha, bottenfärgen är borta. Bandslip är en bra grej.
Nu är det dags att spackla. Min första tanke var, som nämnts ovan, gelcoatspackel. Men jag känner mig tveksam. Är det verkligen det jag ska använda för att jämna ut ojämnheter som blivit av slipandet? Det är inga skador på skrovet, ytan ska bara jämnas till.
Eller är det polyesterspackel, likt detta: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spa...el-2000020597/ jag bör ha? Eller någon annan produkt?
Kommentera
-
Jag får säga som Byggarn, det var väldigt vad folk lyckas krångla till enkla saker! Gelcoatspackel är till för att laga skador på gelcoaten i sig, punkt! Man använder inte detta som vanligt spackel, då det är ganska dyrt och hårt som helvete att slipa. Nu fattar jag inte riktigt vad det är för skador du fått? Har du fått gropar i epoxin när du slipat eller vad?
Om det bara är till för att fixa det kosmetiska så använd spacklet du länkat till eller Plastic Padding PP100 eller någon annan lättarbetad produkt. Slipa sedan alltihopa så det blir jämnt (jag skulle verkligen avråda från en bandslip då det räcker med en sekund för länge så har du slipat för mycket...) och sedan måla med PU-färg. I och med att båten ligger på trailer kan du skita i allt snack om över och under vattenlinjen! Epoxin används som ett tätare skikt än gelcoat för att en del har fått för sig att båten får s.k. plastpest och om den ligger i sjön hela tiden och inte är "skyddad" av epoxin...
Kommentera
-
Tack för råd och vägledning.
Det är rent kosmetiskt som ska fixas till då det blivit lite ojämnt när jag slipat. Bandslip använde jag till grovgörat för att få bort bottenfärgen, det sista körde jag sedan med en vanlig "skakslip".
Pu-färg ska på, men tanken är väl att köra någon epoxiprimer först.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Träben Visa inläggTack för råd och vägledning.
Det är rent kosmetiskt som ska fixas till då det blivit lite ojämnt när jag slipat. Bandslip använde jag till grovgörat för att få bort bottenfärgen, det sista körde jag sedan med en vanlig "skakslip".
Pu-färg ska på, men tanken är väl att köra någon epoxiprimer först.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inläggVarför skall du måla med primer? Primer är normalt till för att öka vidhäftningen mellan underlaget och topp/slutlacken. Om det inte uttryckligen står på anvisningarna för PU-lacken du planerar att använda skulle jag personligen hoppa över primern. Ytan du skall måla på är ju redan slipad, d.v.s. vidhäftningen blir nog tillräckligt bra.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 792 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka