Fixa till utsidan på min Scandica? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fixa till utsidan på min Scandica?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
    Förresten, kolla upp det där med gelcoatspackel, tror inte man ska använda det under vattenlinjen, har för mig att jag körde marinepoxy under vattenlinjen men jag är i teflonåldern, så jag kanske minns fel
    Varför inte under vattenlinjen? De är ju egentligen bara en segare variant av gelcoat som är lättare att arbeta med?

Kommentera

Kolsyrebläster e väl de smidigaste men oxå de dyraste
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jaha, bottenfärgen är borta. Bandslip är en bra grej.

Nu är det dags att spackla. Min första tanke var, som nämnts ovan, gelcoatspackel. Men jag känner mig tveksam. Är det verkligen det jag ska använda för att jämna ut ojämnheter som blivit av slipandet? Det är inga skador på skrovet, ytan ska bara jämnas till.
        Eller är det polyesterspackel, likt detta: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spa...el-2000020597/ jag bör ha? Eller någon annan produkt?

Kommentera

Ingen som kan vägleda en vilsen själ i plasternas förvirrande djungel?

Kommentera

Jag får säga som Byggarn, det var väldigt vad folk lyckas krångla till enkla saker! Gelcoatspackel är till för att laga skador på gelcoaten i sig, punkt! Man använder inte detta som vanligt spackel, då det är ganska dyrt och hårt som helvete att slipa. Nu fattar jag inte riktigt vad det är för skador du fått? Har du fått gropar i epoxin när du slipat eller vad?

Om det bara är till för att fixa det kosmetiska så använd spacklet du länkat till eller Plastic Padding PP100 eller någon annan lättarbetad produkt. Slipa sedan alltihopa så det blir jämnt (jag skulle verkligen avråda från en bandslip då det räcker med en sekund för länge så har du slipat för mycket...) och sedan måla med PU-färg. I och med att båten ligger på trailer kan du skita i allt snack om över och under vattenlinjen! Epoxin används som ett tätare skikt än gelcoat för att en del har fått för sig att båten får s.k. plastpest och om den ligger i sjön hela tiden och inte är "skyddad" av epoxin...

Kommentera

Tack för råd och vägledning.

Det är rent kosmetiskt som ska fixas till då det blivit lite ojämnt när jag slipat. Bandslip använde jag till grovgörat för att få bort bottenfärgen, det sista körde jag sedan med en vanlig "skakslip".

Pu-färg ska på, men tanken är väl att köra någon epoxiprimer först.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                Tack för råd och vägledning.

Det är rent kosmetiskt som ska fixas till då det blivit lite ojämnt när jag slipat. Bandslip använde jag till grovgörat för att få bort bottenfärgen, det sista körde jag sedan med en vanlig "skakslip".

Pu-färg ska på, men tanken är väl att köra någon epoxiprimer först.
                Varför skall du måla med primer? Primer är normalt till för att öka vidhäftningen mellan underlaget och topp/slutlacken. Om det inte uttryckligen står på anvisningarna för PU-lacken du planerar att använda skulle jag personligen hoppa över primern. Ytan du skall måla på är ju redan slipad, d.v.s. vidhäftningen blir nog tillräckligt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                  Varför skall du måla med primer? Primer är normalt till för att öka vidhäftningen mellan underlaget och topp/slutlacken. Om det inte uttryckligen står på anvisningarna för PU-lacken du planerar att använda skulle jag personligen hoppa över primern. Ytan du skall måla på är ju redan slipad, d.v.s. vidhäftningen blir nog tillräckligt bra.
                  Så gott som alla Pu-färger jag kollat på rekommenderar primer.

Kommentera

Då kör du på det

Kommentera

jag jag jobbar som målare och blästrare och jag har kört med ett medel som heter interplus 634.
                      väldigt bra medel som är vattenbaserat. hör med din lokala rostskyddsfirma eller i närmsta stad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 792 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka