I våras köpte jag mig en begagnad Scandica 420 vertical pro. Förre ägaren hade låtit "epoxybehandla" skrovet på en marina och dessutom bottenmålat den på samma marina. Förre ägaren kunde inte så mycket om båtar och hade tänkt ha den i Öresund, något som han snart insåg att den var mindre lämplig för och därför sålde den. Därför är den också bottenmålad.
Den där förbaskade bottenfärgen hade jag tänkt att roa mig med att få bort i vinter. För mig är den helt onödig då jag trailar och fiskar i insjö och dessutom så färgar den av sig som fanken. För att få bort den är det slipa/skrapa som gäller, så långt är jag med.
Min fråga gäller lite vad jag ska göra i nästa steg. Ska jag slipa upp hela skrovet lite lätt och sedan bara måla med lämplig färg (Biltemas polyuretan?)? Eller är det något särskilt jag bör tänka på i och med att skrovet är epoxybehandlat? Vad jag har kunnat se är det inga ytliga skador eller liknande på skrovet, så någon renovering ska inte behövas.
Ytterligare en sak jag hade tänkt fixa är att sätta på en kölskena i form av en Keelshield http://www.drev.se/tillbehor/keelshield
Min båt är en av de första Scandica 420 vp och de första hade inte köljärn som kom som standard senare. Anledningen till detta är att bryggor i anslutning till ramper tycks i mina trakter betraktas som en onödig lyx, och kölen skulle behöva skyddas mot slitage i samband med trailning. Är det någon som har erfarenhet av Keelshield? Det hade ju varit fantastiskt smidigt med en kölskena som inte behöver skruvas fast.
Den där förbaskade bottenfärgen hade jag tänkt att roa mig med att få bort i vinter. För mig är den helt onödig då jag trailar och fiskar i insjö och dessutom så färgar den av sig som fanken. För att få bort den är det slipa/skrapa som gäller, så långt är jag med.
Min fråga gäller lite vad jag ska göra i nästa steg. Ska jag slipa upp hela skrovet lite lätt och sedan bara måla med lämplig färg (Biltemas polyuretan?)? Eller är det något särskilt jag bör tänka på i och med att skrovet är epoxybehandlat? Vad jag har kunnat se är det inga ytliga skador eller liknande på skrovet, så någon renovering ska inte behövas.
Ytterligare en sak jag hade tänkt fixa är att sätta på en kölskena i form av en Keelshield http://www.drev.se/tillbehor/keelshield
Min båt är en av de första Scandica 420 vp och de första hade inte köljärn som kom som standard senare. Anledningen till detta är att bryggor i anslutning till ramper tycks i mina trakter betraktas som en onödig lyx, och kölen skulle behöva skyddas mot slitage i samband med trailning. Är det någon som har erfarenhet av Keelshield? Det hade ju varit fantastiskt smidigt med en kölskena som inte behöver skruvas fast.
Kommentera