Fixa till utsidan på min Scandica? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fixa till utsidan på min Scandica?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fixa till utsidan på min Scandica?

I våras köpte jag mig en begagnad Scandica 420 vertical pro. Förre ägaren hade låtit "epoxybehandla" skrovet på en marina och dessutom bottenmålat den på samma marina. Förre ägaren kunde inte så mycket om båtar och hade tänkt ha den i Öresund, något som han snart insåg att den var mindre lämplig för och därför sålde den. Därför är den också bottenmålad.

Den där förbaskade bottenfärgen hade jag tänkt att roa mig med att få bort i vinter. För mig är den helt onödig då jag trailar och fiskar i insjö och dessutom så färgar den av sig som fanken. För att få bort den är det slipa/skrapa som gäller, så långt är jag med.
    Min fråga gäller lite vad jag ska göra i nästa steg. Ska jag slipa upp hela skrovet lite lätt och sedan bara måla med lämplig färg (Biltemas polyuretan?)? Eller är det något särskilt jag bör tänka på i och med att skrovet är epoxybehandlat? Vad jag har kunnat se är det inga ytliga skador eller liknande på skrovet, så någon renovering ska inte behövas.

Ytterligare en sak jag hade tänkt fixa är att sätta på en kölskena i form av en Keelshield http://www.drev.se/tillbehor/keelshield
    Min båt är en av de första Scandica 420 vp och de första hade inte köljärn som kom som standard senare. Anledningen till detta är att bryggor i anslutning till ramper tycks i mina trakter betraktas som en onödig lyx, och kölen skulle behöva skyddas mot slitage i samband med trailning. Är det någon som har erfarenhet av Keelshield? Det hade ju varit fantastiskt smidigt med en kölskena som inte behöver skruvas fast.

Hej och hå, lite klent med respons här idag.
    Ingen som vill vägleda en vilsen själ?

Kommentera

Min båt som jag också köpte på västkusten hade fått samma behandling som din, epoxi och sedan flera tjocka lager av mjuk giftig kletig bottenfärg.. Efter att provat att slipa och skrapat lite insåg jag att det skulle ta flera veckors hårt slit att få bort skiten på det viset..
      Jag hörde med en som livnär sig på att renovera båtar istället. Tipset jag fick var att antingen blästra eller att låta båten ligga i vattnet ett tag så färgen är mjuk, sedan på med färgbortagningsmedel vänta några timmar och sedan blåsa på med rejäl hetvatten tvätt (att köra varmvatten i en högtryckstvätt borde också fungera,men kolla vilken temp tvätten tål först).
      Jag körde på alternativ 2, färgbortagningsmedlet köpte jag på Biltemas, och det fungerade över förväntan faktiskt, nästan all bottenfärg gick bort, det mesta av epoxin blev dock kvar. Sedan hann jag inte göra mer med den innan jag blev tvungen att sätta in den på vinterförvaring, men planen till våren är att slipa bort epoxin (som ju är hård och borde gå bra att slipa?) och polera upp gelcoaten/ måla ny hård bottenfärg om det inte går att få upp tillräcklig yta på gelcoaten.

OBS!! Färgen är ju naturligtvis giftig och måste tas om hand! Jag spolade av min i en tvätthall på jobbet där jag enkelt kunde samla ihop färgresterna och lämna in som miljöfarligt avfall.

Kommentera

Tack för tipsen!

Det där lät ju lite jobbigare än jag hade hoppats på. Epoxin hade jag tänkt låta vara, den gör väl ingen skada där den är? Bara slipa upp ytan lite lätt så det går bra att måla på den.

Bottenfärgen måste bort och jag har varken tillgång till högtryckstvätt, blästring eller möjlighet att blötlägga båten i nuläget. Det är dock bara ett lager bottenfärg, då förra ägaren bara hade båten en säsong. Så jag får nog börja med att slipa i alla fall och se hur det går.

Ingen med erfarenhet av keelshield?

Kommentera

Jaha, nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat slipa bort bottenfärgen. Ett litet problem jag inte hade räknat med är att det emellanåt blir lite ojämnt när jag slipar och lite hack ner mot glasfibern (ett båtskrov är ju knappast plant, mycket välvda ytor). Hur fixar jag detta? Är det gelcoatspackel som gäller, eller?

Sen ska det ju målas så småningom. Hade ursprungligen tänkt använda biltemas polyuretanfärg, men den verkar ju ha utgått. Bör man grunda med epoxiprimer eller går det lika bra att måla direkt på gelcoaten?

Kommentera

Jag brukar laga med gelcoatspackel. De är väldigt smidigt och lättarbetat!

Angående resten vill jag inte uttala mig.

Kommentera

Biltemas polyuteran finns kvar i lager så vitt jag vet. 2-komponents polyuteranfärg finner du under båt-kemikalier-färg och lack. Lycka till!

Kommentera

Tackar för input.

Fortfarande lite osäker på om jag behöver (bör) använda epoxiprimer eller inte. Tips och råd mottages tacksamt!

Kommentera

De här sidorna tycker jag var bra att läsa då jag höll på med min båt, nu höll jag mest på med allt annat än botten på min båt, men du hittar nog dina svar här.

Kommentera

Förresten, kolla upp det där med gelcoatspackel, tror inte man ska använda det under vattenlinjen, har för mig att jag körde marinepoxy under vattenlinjen men jag är i teflonåldern, så jag kanske minns fel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 792 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka