Hallå, sitter och funderar lite på att ge mig på en båtrenovering. Jag vet ungefär vad jag vill ha men tänkte höra lite med er vad ni tycker, era erfarenheter osv. Jag tänker mig en hardtopbåt, har kikat på följande modeller; Ockelbo HT15/HT19, Ryds tumlare/camping, Crescent 418, Örnvik 550 etc. Båten kommer rustas för trolling, och kommer att fungera till ett komplement till mitt spinnfiske som sker från en annan båt. Väljer hardtopbåt eftersom det kan vara gött att kura ihop sig under taket de ruggiga höstdagarna, så manövreringen får också gärna vara helt eller delvis under tak, tänker jag mig. Någon som har gjort något liknande projekt och vill dela med sig av lite bilder tips etc. som inspiration, allt är välkommet. Ha det gott!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båttips, renoveringsprojekt tankar?
Collapse
X
-
Guest
Rätt brett spann från c 418 till ö 550. Vet du vad du är ute efter mer än en ht båt? Hur stora sjöar tänker du fiska i och vad skall du trolla? Går fint att trolla med de flesta spinnfiskebåtar och man kan klä sig oerhört varmt till priset av att äga två båtar.
Jag kan rent generellt säga att vid trolling vill du ha det fritt i aktern. En båt kring 5 meter är att föredra, då plats behövs och större båtar är lite kursstabilare.
Skall du göra en större renovering och verkligen bygga om båten rekommenderar jag att du har tillgång till varm lokal inomhus, inhandlar alla möjliga skydd du behöver och tar dig en rejäl funderare på hur mycket tid du har och vill lägga. Blir snabbt en massa fiskedagar spenderade på båten, de flesta moment har torktider att ta hänsyn till. Dessutom blir det sällan jättebilligt när du har inhandlat allt material. Arbetstiden får du aldrig betalt för sen.
Skall du bara fräscha upp den och göra mindre reparationer så kostar det inte allt för mycket och går att göra utomhus på sommaren.
-
Ursprungligen postat av Mink! Visa inläggRätt brett spann från c 418 till ö 550. Vet du vad du är ute efter mer än en ht båt? Hur stora sjöar tänker du fiska i och vad skall du trolla? Går fint att trolla med de flesta spinnfiskebåtar och man kan klä sig oerhört varmt till priset av att äga två båtar.
Jag kan rent generellt säga att vid trolling vill du ha det fritt i aktern. En båt kring 5 meter är att föredra, då plats behövs och större båtar är lite kursstabilare.
Skall du göra en större renovering och verkligen bygga om båten rekommenderar jag att du har tillgång till varm lokal inomhus, inhandlar alla möjliga skydd du behöver och tar dig en rejäl funderare på hur mycket tid du har och vill lägga. Blir snabbt en massa fiskedagar spenderade på båten, de flesta moment har torktider att ta hänsyn till. Dessutom blir det sällan jättebilligt när du har inhandlat allt material. Arbetstiden får du aldrig betalt för sen.
Skall du bara fräscha upp den och göra mindre reparationer så kostar det inte allt för mycket och går att göra utomhus på sommaren.
Absolut, spannet är väldigt brett eftersom jag fortfarande bara spekulerar och drömmer. Tanken är att båten ska ligga i Ivösjön i Skåne, som väl ändå får räknas som en "stor" sjö. Gädda står på menyn (med viss gös-touch) och jag siktar på en hardtop eftersom jag vill åt fördelarna med denna, exempelvis vindskydd och komfort, under långa pass. Sen kan det vara en viss mysfaktor som utflyktsbåt (där spöna självklart får följa med) och sena trollingkvällar som jag ser det. Att få tipset att klä sig varmt känns lite väl banalt eftersom jag bestämt är ute efter en hardtopbåt, men förstår vad du menar.
Renoveringen kommer bli omfattande och sträcka sig under en längre tid, då jag inte har någon brådska och varmt garage finns att tillgå. Renoveringen är nästan halva nöjet med denna dröm och får som sagt gärna ta sin tid. Lite småpyssel på lediga kvällar några gånger i veckan och någon söndag här och där är vad jag tänkt mig, ungefär.
Tack för dina synpunkter och tankar!
Kommentera
-
Guest
Låter ju som du är införstådd med arbetet som krävs. Bra att du har gott om tid.
Förstår helt vad du menar om tipset med varma kläder, men det blir snabbt billigare med en båt än två och anpassa den för allt ditt fiske. Istället för ht båt kan du t.ex ha en båt med vindskydd och dörr för spinnfiske fram, som du kompletterar med ett fällbart tak. Skall du dock satsa på trolling är ht väldigt trevligt som du säger och gör båten betydligt sjösäkrare än öppna båtar. Dessutom kan du montera en massa trevliga spöhållare på taket
Skall du göra en omfattande renovering är det bättre att välja en båt du inte snabbt tycker är för liten. Har du långa transportsträckor vill du ju ha en båt som rör på sig, annars ställer ju inte trollinghastigheten några större krav på motorstorlek.
Vilken ht båt som helst mellan 5-5,5 meter med riktningsatabilt skrov fungerar. Skönt med den extra halvmetern om du skall övernatta i den annars klarar du dig säkert utan den. Lättdrivet skrov eller bekvämt är väl mest upp till dig och din ekonomi, men skal du sitta inne under tak och samtidigt ha lite yta i båten kvar så tror jag inte du skall ner särskilt mycket under 5m. Finns ett annat forum som handlar om trolling du kan söka inspiration på också. Flera som byggt om eller anpassat båtar där
Lycka till!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka